Veelgestelde vragen over Kirgizië
-
Heb je een visum nodig voor Kirgizië?
-
Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
-
Heb ik inentingen nodig voor Kirgizië?
-
Waar slaap je onderweg in Kirgizië?
-
Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?
-
Hoe wordt er gereisd in Kirgizië?
-
Heb ik een wereldstekker nodig voor deze reis?
-
Hoe kan ik het best betalen in Kirgizië?
-
Kan er vegetarisch gegeten worden in Kirgizië?
-
Wat is de beste reistijd voor Kirgizië?
-
Wat zijn de kledingvoorschriften in Kirgizië?
-
Moet ik een koffer of een backpack meenemen op reis?
-
Hoeveel boekers zijn er nodig voor een gegarandeerd vertrek?
-
Wat is het tijdsverschil met Kirgizië?
-
Kan ik mijn reis verlengen?
-
Heb ik een slaapzak nodig voor reizen in Kirgizië?
-
Is Kirgizië veilig?
-
Is mineraalwater overal verkrijgbaar in Kirgizië?
-
Kan je veel wandelen in Kirgizië?
-
Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
-
De feiten op een rij
-
Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?
-
Kan ik mijn reis verlengen?
1. Heb je een visum nodig voor Kirgizië?
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is. Als je naar Kirgizië reist moet je paspoort beschikken over tenminste 1 lege visumpagina.
Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit
geen visum nodig bij een verblijf tot maximaal 60 dagen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken:
visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken:
visa4travel.be/koningaap
Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.
3. Heb ik inentingen nodig voor Kirgizië?
Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.
Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met
Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.
De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op
www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
4. Waar slaap je onderweg in Kirgizië?
Bij de 22-daagse Centraal-Azië en de 65-daagse Zijderoute reis slaap je afwisselend in hotels, homestays en in de maanden juni t/m augustus ook in een yurt. Bij een overnachting in een yurt is buiten de WC en een kraantje en slaap je met meerdere personen in een yurt. In een homestay slaap je bij mensen thuis, vaak wel een eigen slaapkamer maar met gedeeld sanitair (soms zeer eenvoudig). De groep wordt dan verdeeld over meerdere huizen.
Voor meer informatie over de accommodaties in Kirgizië zie het tabblad ‘Accommodaties’ bij iedere reis.
5. Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?
Tijdens onze reizen door Kirgizië zal je weinig gebruik kunnen maken van WiFi. Houd er rekening mee, dat als er wel WiFi is, dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet is zoals wij gewend zijn.
Meer informatie over WiFi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
6. Hoe wordt er gereisd in Kirgizië?
Tijdens onze reis maken we overwegend gebruik van eigen airconditioned (mini)bussen. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in deze landen. Veel bezienswaardigheden liggen ver van de gangbare routes en zouden met openbaar vervoer amper te bezoeken zijn. Wel is het zo dat deze bussen soms van mindere kwaliteit zijn dan we in Nederland gewend zijn. In de bergen zullen de chauffeurs niet met de airconditioning aan rijden omdat de bus het vermogen nodig heeft om over de bergpassen te komen.
Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Kirgizië vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'.
7. Heb ik een wereldstekker nodig voor deze reis?
Voor het gebruik van een wereldstekker in Kirgizië verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt; http://www.wereldstopcontacten.nl/.
8. Hoe kan ik het best betalen in Kirgizië?
Kirgizië is nog echt een cash economie, je kunt alleen in de grote stad pinnen. Verder kan je alleen cash geld wisselen, je kunt dus het beste cash dollars of euro's meenemen.
9. Kan er vegetarisch gegeten worden in Kirgizië?
Een paradijs voor vegetariërs is Kirgizië niet, toch blijft er genoeg over om te bestellen in de restaurants. Op de markt kan je tevens veel (gedroogd) fruit, groentes en noten kopen.
10. Wat is de beste reistijd voor Kirgizië?
De beste periode is de zomer, dan is de temperatuur in de bergen het lekkerst. Vanaf mei verdwijnt de sneeuw in de bergen en trekken de nomaden weer de bergen in met hun kudden en yurts (vilten tenten). Rond september gaan de mensen terug naar hun dorpen in de lager gelegen gebieden.
11. Wat zijn de kledingvoorschriften in Kirgizië?
Kirgizië is en islamitisch land, maar door haar jarenlange Russische overheersing en de nomadische traditie zijn westerse kleedgewoonten heel gebruikelijk, zeker in de grote steden. Het dragen van niet al te uitdagende kleding wordt wel op prijs gesteld, zeker op het platteland. Je zult zien dat als je geen ontblote schouders en benen laat zien mensen meer respect tonen. Draag dus eerder een lange wijdere broek dan een korte of strakke broek en een T-shirt of blouse met korte mouwen dan een strak hemdje. Voor een bezoek aan moskeeën moet je wel conservatief gekleed zijn.
12. Moet ik een koffer of een backpack meenemen op reis?
Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar het is niet verplicht. Dat kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Gelieve niet op reis te gaan met een hardschalige koffer. Deze zijn moeilijk te verstouwen in het vervoer.
13. Hoeveel boekers zijn er nodig voor een gegarandeerd vertrek?
Voor de Centraal-Azië reis (reiscode: RCA) geld een minimum van 7 boekers en voor de Zijderoute reis (reiscode: RDB) geld een minimum van 5 boekers. Voor beide reizen geld een maximumaantal boekers van 18. Vanaf drie boekers of opties kan je de groepssamenstelling van de reis vinden onder het tabblad 'Reisdata & Prijzen'.
14. Wat is het tijdsverschil met Kirgizië?
Tijdens de zomertijd is het in Kirgizië 4 uur later dan in Nederland/België, tijdens de wintertijd is dit verschil 5 uur.
15. Kan ik mijn reis verlengen?
Het is mogelijk de reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier (+ eventuele meerkosten).
Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug met een voorstel en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.
16. Heb ik een slaapzak nodig voor reizen in Kirgizië?
Je hebt geen slaapzak nodig voor de reis, er is overal voldoende beddengoed (ook in de homestays en yurts). Je zou kunnen overwegen een dunne lakenzak mee te nemen.
17. Is Kirgizië veilig?
Het is zeker een veilig land, alleen in de hoofdstad Bishkek zijn er wel eens politieke onlusten. Tevens moet je in Bishkek oppassen voor zakkenrollers.
18. Is mineraalwater overal verkrijgbaar in Kirgizië?
Ja, in principe kun je overal mineraalwater krijgen.
19. Kan je veel wandelen in Kirgizië?
In principe zijn onze reizen geen wandelreizen, daarentegen ben je wel een hele dag bij Son Kul en daar kan je prachtig wandelen. Je reist met eigen bus door het berglandschap en maakt diverse stops onderweg. Afhankelijk van de conditie van de weg (die van reis tot reis kan verschillen) kom je vroeg of laat aan. Als je vroeg bent, kun je natuurlijk zelf lekker nog even in de omgeving gaan wandelen.
20. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.
Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.
↦ Bekijk hier de praktische tips
21. De feiten op een rij
We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?
↦
Lees hier de veelgestelde vragen
22. Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?
Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis.
Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan.
Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.
23. Kan ik mijn reis verlengen?
Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.
Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.
Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien.