Veelgestelde vragen over IJsland

Veelgestelde vragen over IJsland

  1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor IJsland?
  2. Heb ik inentingen nodig voor IJsland?
  3. Wat is de beste reistijd voor IJsland?
  4. Hoe overnachten we in IJsland?
  5. Hoe reizen we in IJsland
  6. Is het nodig om mijn bril en sieraden af te doen tijdens mijn bezoek aan de Blue Lagoon?
  7. Hoeveel uur daglicht heb je gemiddeld per maand in IJsland?
  8. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  9. Is er Wifi in IJsland?
  10. Heb ik een wereldstekker nodig?
  11. Kan ik pinnen in IJsland?
  12. Kan er vegetarisch gegeten worden in IJsland?
  13. Wat is handig om mee te nemen naar IJsland?
  14. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
  15. Hoeveel uur tijdsverschil is er in IJsland?
  16. Kan ik mijn reis verlengen?
  17. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  18. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  19. De feiten op een rij

1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor IJsland?

Internationaal paspoort of ID-kaart (identiteitskaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of ID-kaart (identiteitskaart) dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is of een identiteitskaart die na terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is geen visum nodig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie met betrekking tot geldigheid van je internationaal paspoort of ID-kaart en eventuele aanvullende informatie.

Kijk op de website van het Visumloket voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Heb ik inentingen nodig voor IJsland?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

3. Wat is de beste reistijd voor IJsland?

De beste reistijd voor reizen naar IJsland hangt sterk af van je wensen en waarom je het land wil bezoeken. IJsland heeft een koud zeeklimaat, dat wil zeggen dat het over het gehele jaar redelijk koud is. Van december tot en met april is IJsland bedekt met een dik pak sneeuw. Bezoek je IJsland voornamelijk voor de natuur, dan is de zomer een ideale periode, wanneer alles weer in bloei staat. Wil je graag het Noorderlicht kunnen zien, dan kan je beter van oktober t/m maart naar IJsland reizen.

Over het algemeen is mei tot en met september een goede en populaire periode om naar IJsland te reizen. In deze periode zijn de temperaturen het hoogst en het grootste gedeelte van het land is goed bereikbaar.

4. Hoe overnachten we in IJsland?

Tijdens deze reis maken we gebruik van schone hotels. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. Je slaapt in een tweepersoonskamer, met eigen sanitair. Tijdens de reis is het ontbijt bij elke accommodatie inbegrepen.

Per reis vind je onder het tabblad ‘Praktisch’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. 
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

5. Hoe reizen we in IJsland

De hele rondreis door het land hebben we de beschikking over een goede eigen airconditioned (mini)bus, waardoor we ook kunnen stoppen op mooie plekjes in de natuur.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in IJsland vind je onder het tabblad ‘Meer reisinfo’.

6. Is het nodig om mijn bril en sieraden af te doen tijdens mijn bezoek aan de Blue Lagoon?

Alle zilvere sieraden dien je uit te doen, ze zullen anders beschadigen/verkleuren door het water.
Daarnaast raden we aan om ook je horloge en bril af te doen, voor de zekerheid. Je kan eventueel ook een oude bril/horloge meenemen, zodat je zeker weet dat het niet erg is als deze eventueel toch een beschadiging/verkleuring oploopt.

7. Hoeveel uur daglicht heb je gemiddeld per maand in IJsland?

Het aantal uren daglicht per dag kan in IJsland heel erg verschillen. Zo is het in de maanden maart, april en oktober gelijk aan hoe het in Nederland is, maar het daglicht in de periode van mei t/m september is aanzienlijk langer. In juni en juli wordt het bijna niet donker (er is dan zo'n 20 uur daglicht).
Daarentegen is het in de wintermaanden veel langer donker en moet je in december en januari rekening houden met zo'n 5 uur daglicht.

8. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort of identiteitskaart ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

9. Is er Wifi in IJsland?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Tegenwoordig is het vaak mogelijk om binnen de EU gebruik te maken van je eigen telefoonabonnement met internetbundel. Controleer bij jouw provider of IJsland hier ook onder valt. Veel hotels hebben Wifi ter beschikking.

Meer informatie over de Wifi beschikbaarheid per hotel vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

10. Heb ik een wereldstekker nodig?

We verwijzen je graag naar de volgende website, waar je kunt zien wat je nodig hebt voor IJsland: http://www.wereldstopcontacten.nl.

11. Kan ik pinnen in IJsland?

De munteenheid van IJsland is de IJslandse Kroon (ISK). In de grotere plaatsen kun je met Nederlandse/Belgische bankpassen met het Cirrus- of Maestrologo bij de meeste geldautomaten geld opnemen. Houd er wel rekening mee dat wanneer je buiten de eurozone pint, er voor iedere transactie extra kosten worden gerekend. Probeer het aantal transacties dus zo laag mogelijk te houden.

Tevens is het zo dat de IJslanders zelf altijd overal pinnen, zelfs de kleinste bedragen. Het is dus ook niet per sé nodig om ter plekke geld op te nemen, je kan bijna alles met je gewone pinpas betalen indien gewenst.

12. Kan er vegetarisch gegeten worden in IJsland?

IJsland heeft minder fruit en groente dan andere landen in Europa. Dat betekent ook dat er niet veel vegetarische gerechten op het menu staan. Er wordt veel vis gegeten. Maar er is altijd wel een gerecht zonder vlees of vis te bestellen.

13. Wat is handig om mee te nemen naar IJsland?

Wat betreft je kleding raden we je aan om vooral praktische kleding mee te nemen, die je gemakkelijk kunt combineren of in laagjes over elkaar kunt aantrekken. In de zomer wordt het zelden warmer dan zo'n 15 graden. Het kan in de zomer heel zonnig zijn, maar neem zeker ook warme en waterdichte kleding mee. Verder zijn goed ingelopen wandelschoenen aan te raden. Voor de winter is warme kleding vereist, in deze periode kan er ook sneeuw liggen. Een skibroek is dan ook geen overbodige luxe, evenals eventuele thermo-kleding.

 Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Praktisch’.

14. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bageruimte in de bus.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Praktisch’.

15. Hoeveel uur tijdsverschil is er in IJsland?

Tijdens onze zomertijd is het in IJsland 2 uur vroeger.

Tijdens onze wintertijd is het in IJsland 1 uur vroeger.

 

 

16. Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.
Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.
Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien.

17. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis.

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan.

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

18. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

19. De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?

↦ Lees hier de veelgestelde vragen