Cultuur Zuid-korea

De meeste gebruiken en ongeschreven regels komen voort uit de confucianistische leer. Die benadrukt vooral de eerbied voor ouderen en meerderen (bijvoorbeeld de baas). Die toon je bijvoorbeeld door op te staan in de bus of metro, en door op het trottoir aan de kant te gaan. Koreanen schudden bij een ontmoeting meestal niet de hand. Een buiging is gebruikelijker. Hoe dieper de buiging, hoe meer respect.
Bij een eerste ontmoeting is het gebruikelijk visitekaartjes uit te wisselen. Doe dit met twee handen, en bekijk het kaartje met aandacht. Het kaartje vertegenwoordigt namelijk de eigenaar. Bovendien geeft het inzicht in de status en functie van de persoon. Kijk ook niet raar op als meteen naar je leeftijd wordt gevraagd. Dit zijn belangrijke gegevens voor Koreanen omdat ze dan weten hoe ze met elkaar moeten omgaan.

Kleding in Zuid-Korea
Zorg dat je ‘fatsoenlijk’ gekleed bent. Koreanen gaan doorgaans heel conservatief en formeel gekleed. Mannen dragen zelden een korte broek. Hoewel de jonge meiden er in bijzonder korte rokjes bij kunnen lopen, wordt te veel bloot - een diep decolleté en blote schouders - vaak niet gewaardeerd. Men vindt het ordinair.
Wanneer je een woning, tempel, restaurant of hotelkamer binnengaat (sokken aan is beter dan blote voeten) hoor je de schoenen uit te doen. Koreanen doen namelijk van oudsher alles op de grond: eten, slapen, spelen of werken. De meeste huizen waren (en zijn ook nu nog vaak) te klein voor meubilair. Maar nog belangrijker: de Koreanen hebben al vele honderden jaren een vorm van vloerverwarming en daar haal je het meeste profijt uit als je op de grond leeft.

TE GAST IN Zuid-Korea
Meer informatie over culturele verschillen en omgangsvormen in Zuid-Korea vind je in de reispocket TE GAST IN Zuid-Korea (prijs 8,95; verkrijgbaar in boekhandel of te bestellen via www.tegastin.nl)

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.