Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Vervoer Je reist van Fukuoka naar Tokyo. Op die manier wordt de reis optimaal naar een hoogtepunt opgebouwd.
Alle transfers tussen Fukuoka en Kyoto worden uitgevoerd per EIGEN bus, waarbij je een eerste bus hebt voor de dagen op het eiland Kyushu (dagen 4, 7, 8 en 9) en een tweede bus van Misaki naar Kyoto (dagen 9, 11 en 14). De bussen blijven dus niet elke dag bij de groep maar worden enkel gebruikt tijdens transfer en excursiedagen. Beide bussen bieden steeds genoeg plaats voor 18 personen. De bagageruimte in Japanse bussen is echter beperkt, dus vragen we je daarmee rekening te houden bij het inpakken van de bagage.
Het fijne van het reizen met een EIGEN bus is dat je de vrijheid hebt om onderweg te stoppen voor foto's, een koffiepauze of pauze voor een sanitaire stop. Dit betekent dat we tijdens transferdagen niet zomaar van A naar B rijden, maar ook de tijd en de mogelijkheid hebben onderweg iets te zien. Dit is volgens ons het grootste verschil met reizen per trein (zoals andere aanbieders van Japan reizen een reis vaak ten uitvoer brengen). Bovendien is een eigen bus erg comfortabel in vergelijking met een treinreis, want er hoeft niet met bagage te worden gesjouwd.
De totale rijafstand tussen Fukuoka en Kyoto bedraagt ongeveer 1000 kilometer, verspreid over 6 transferdagen. De gemiddelde rijafstand per dag bedraagt dus slechts iets meer dan 160 kilometer.
Op de laatste transferdag tussen Kyoto en Tokyo wordt geen gebruik gemaakt van een charterbus maar ga je met de Shinkansen, de vermaarde Japanse hogesnelheidstrein.
In een eilandenrijk als Japan moet je natuurlijk ook een paar keer met de boot mee. Met de ferry reis je van Shimabara naar Amakusa, een boottocht van een uur over de Ariake-zee. Het eiland Kyushu verlaat je ook per boot, namelijk de ferry die je van van Beppu naar Yawatahama op het eiland Shikoku brengt.
Voor het vervoer binnen de steden maak je over het algemeen gebruik van het openbaar vervoer. In Tokyo zal dat voornamelijk de metro zijn, maar in steden als Nagasaki en Matsuyama maak je veelvuldig gebruik van de trammetjes die door de stad rijden.
Voor de transfer van het vliegveld in Fukuoka naar het hotel zetten we een eigen bus óf taxi's in (afhankelijk van de definitieve groepsgrootte). Voor het transfer van het hotel in Tokyo naar het vliegveld gebruik je het openbaar vervoer. De Keisei-trein brengt je in iets meer dan een uur van Ueno station naar Narita. Je loopt van naar het station en draagt daarbij zelf je bagage. Ook stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Houd hier rekening mee.
Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.
Reisafstanden Fukuoka naar Nagasaki via Karatsu en Okawachiyama: 175 km / 9 uur
Nagasaki naar Aso via Unzen en Amakusa eilanden: 140 km / 8 uur
Aso naar Usuki via Kurokawa: 150 km / 9 uur
Usuki naar Matsuyama via Yawatahama: 100 km / 9 uur
Matsuyama naar Kurashiki via Onomichi en Tomo-no-Ura: 200 km / 9,5 uur
Kurashiki naar Kyoto via Himeji: 240 km / 9,5 uur
Kyoto naar Tokyo: 500 km / 2,5 uur (per Shinkansen, de hogesnelheidstrein)
NB: De genoemde reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegconditie en het weer. Ook de duur van de stops op de ‘busdagen’ is van invloed op de reisduur. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Je overnacht steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de westerse hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde "unit-bathroom", een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc bril!), een wasbak en een badkuip. Je verblijft op basis van logies.
In Aso slaap je (onder voorbehoud van wijzigingen) een nacht in een ryokan.Je slaapt op een futon (dunne matras) in een tatami-kamer. Een futon is vrij dun, maar in de wandkast vind je steeds extra matrassen en beddengoed waarmee je naar eigen inzicht je nestje kunt bouwen. In de ryokan maak je gebruik van gemeenschappelijke badkamers en toiletten. Je kunt ’s avonds lekker ontspannen in de onsen.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De meeste geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Meestal is er echter gewoon gratis wifi op de kamer.
Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is mogelijk om, daar waar aanwezig, een éénpersoonskamer aan te vragen. Door het beperkt aantal kamers, is het niet mogelijk een 1-persoonskamer te boeken in Aso. Reizigers die een 1-persoonkamer hebben geboekt, zullen hier een kamer delen met een reisgenoot (of meerdere reisgenoten) van hetzelfde geslacht.
Het is tijdens deze reis niet mogelijk om een driepersoonskamer te boeken.
NB: Hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. Reis je alleen. wil je een kamer delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht maar ben je erg gehecht aan je privacy? Overweeg dan om een eenpersoonskamer te boeken (opgeven bij boeking!).
NB: In Japan wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in Japan wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Japan, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
Moeilijkheidsgraad van deze Japan rondreis:
Alle transfers tussen Fukuoka en Kyoto worden uitgevoerd per EIGEN bus. Je hebt de vrijheid om onderweg te stoppen voor foto's, een koffiepauze, rookpauze of pauze voor een sanitaire stop; een groot verschil met reizen per trein (zoals andere aanbieders van Japanreizen een reis vaak ten uitvoer brengen). Wel is het transfer tussen hotel en luchthaven aan het eind van de reis per openbaar vervoer (veel sneller dan met een gecharterde bus). Het traject van Kyoto naar Tokyo leg je af per Shinkansen, de supersnelle trein. Je bagage wordt al een dag eerder vanuit Kyoto per express post naar je hotel in Tokyo gestuurd (zorg dus voor een dagrugzakje waarin je je spulletjes kunt doen die je de laatste dag in Kyoto nodig hebt). Excursies worden uitgevoerd met openbaar vervoer (goed geregeld en veel goedkoper dan gecharterde bussen). Er zitten enkele lange reisdagen in deze reis, dat vooral komt omdat er onderweg gestopt wordt voor een lunch en/of bij bezienswaardigheden (zoals bijvoorbeeld Huis ten Bosch, Beppu of het Himeji kasteel). In de dagbeschrijving kun je hier meer over lezen. Je overnacht in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels (die niet allemaal over een lift beschikken). Let op: hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. In Aso slaap je (onder voorbehoud van wijzigingen) in een ryokan. Je slaapt op een futon (dunne matras) in een tatami-kamer. Een futon is vrij dun, maar in de wandkast vind je steeds extra matrassen en beddengoed waarmee je naar eigen inzicht je nestje kunt bouwen. In de ryokan maak je gebruik van gemeenschappelijke badkamers en toiletten.
Deze reis valt in categorie 3.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo. Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden. Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark). Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur). Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
We adviseren je dringend om de bagage mee te nemen in een kleine koffer en het totale gewicht te beperken tot vijftien kilo per persoon. Houd er rekening mee dat je zelf regelmatig moet ‘sjouwen’ met je bagage.
Wat betreft je kleding raden we je aan om praktische kleding mee te nemen die zich makkelijk laat combineren (laag over laag). We vragen je om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. Zo worden korte broeken of rokken niet op prijs gesteld in shintoïstische en boeddhistische tempels. De was laten doen is vrij prijzig in Japan, maar in de meeste hotels zijn wasmachines waar je snel en eenvoudig zelf een wasje kunt draaien.
Denk bij het samenstellen van je bagage aan bijvoorbeeld: wandelschoenen, naaigerei, wasmiddel, universeel geldige verloopstekker, reisgids, voldoende fotomateriaal, toiletartikelen, zwemkleding, wekker, schrijfgerei, schaartje en zakmes. Zorg er wel voor dat je dit laatste in je grote bagage verpakt. Het is niet nodig om tenten, slaapzakken, slaapmatjes of muskietennetten mee te nemen.
Ook al reis je naar het noorden van Japan, ook daar kan het tijdens de zomermaanden vrij warm worden. Houd wel rekening met wat neerslag: in juni kun je tijdens het eerste deel van de reis nog wat regen voelen van de tsuyu (regenseizoen), en in september heb je kans om hinder te ondervinden van een tyfoon. Regenkleding of een paraplu mag dus niet ontbreken in je bagage.
Het elektriciteitsnet in Japan werkt op 100 Volt, voor een videocamera of scheerapparaat neem je dus een internationale adapter mee.
Japanners zijn gek op kleine geschenkjes. Tijdens een ontmoeting met Japanse mensen zul je veel bijval oogsten als je een klein souvenirtje uit ‘Oranda’ (Nederland) of 'Berugii'(België) te voorschijn kunt toveren…
Indien je tijdens je reis door Japan een onsen wilt bezoeken, houd er dan rekening mee dat sommige onsens mensen met tatoeages niet in de openbare baden toelaten. Het alternatief is een privé-bad te huren. Of plak je tatoeages af (neem zelf spullen daarvoor mee).
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Een matsuri, een Japans festival, is een waar spektakel. Het geeft je de mogelijkheid om Japan op een unieke manier te ervaren. Bij Japanse festivals zijn er vaak 'markten', waar eten, snoep, talismannen, planten en goedkoop speelgoed verkocht worden. Er zijn ook standjes voor kinderspelletjes, zoals het met een papieren 'netje' uit een bak vissen van een goudvisje. Tijdens een matsuri loopt ook een deel van de toeschouwers rond in traditionele Japanse kledij, zoals kimono's en yukata's.
Jidai Matsuri in Kyoto
Als een van de drie grote festivals in Kyoto, samen met Aoi Matsuri en Gion Matsuri, is Jidai Matsuri zeer populair bij de Japanse bevolking. Ongeveer 150.000 mensen van alle leeftijden staan langs de route om de voorbij paraderende stoet te bekijken, een gigantische optocht van honderden mensen in traditionele Japanse kledij uit verschillende periodes uit de Japanse geschiedenis.
Als sinds 1895 wordt Jidai Matsuri (Festival van de Tijdperken) in Kyoto jaarlijks gevierd op 22 oktober. Het festival herdenkt de 1100ste verjaardag van de verplaatsing van de Japanse hoofdstad naar Kyoto in 794, toen bekend als Heian-Kyo. Het centrale evenement in het festival is een schitterende processie, de Jidai Gyoretsu. Hierbij dragen de deelnemers kostuums van diverse historische Japanse periodes, beginnend met 1868 (toen de hoofdstad werd verplaatst van Kyoto naar Tokyo) en teruggaand tot 794 toen de hoofdstad werd verplaatst naar Kyoto.
Aoi Matsuri in Kyoto
Aoi Matsuri is een van de belangrijkste feesten van Kyoto en gedenkt de missie van een keizerlijke boodschapper uit de 8ste eeuw, die in een moeilijke periode van hongersnood door keizer Kinmei met z'n gevolg naar de shinto tempels gestuurd werd om via allerlei rituelen de kami weer gunstig te stemmen. Het festival stamt uit de Heian-periode (794 tot 1185), maar de populariteit ervan begon pas in de Edo-periode (1600 tot 1868).
Het festival wordt jaarlijks georganiseerd en duurt ongeveer twee weken. Hét hoogtepunt is de historische processie op 15 mei van ongeveer 500 personen. Je ziet daarbij figuranten in statige klederdracht uit de keizerlijke hofhouding uit de Heian-periode, ruiters op paarden en ossenwagens. De optocht loopt van het keizerlijk paleis via de Shimogamo-tempel naar de Kamigamo-tempel.
Gion Matsuri
Het Gion Matsuri is een van de grootste festivals van heel Japan. Het festival kent zijn oorsprong in de 9de eeuw. Kyoto, toen nog de hoofdstad van het land, werd geteisterd door een verschrikkelijke pest-epidemie. Een van de priesters van het Gion schrijn (ook Yasaka schrijn genoemd) wilde de Shinto-goden verzoeken om de plaag te stoppen. Daarom organiseerde hij een grote processie door de straten van de oude hoofdstad. Kort daarna was de pest bezworen, maar uit dankbaarheid werd de processie iedere zomer herhaald.
Tegenwoordig duurt het festival de hele maand juli, met als hoogtepunt de parade Yamahoko-junko op 17 juli. Een dertigtal praalwagens worden dan in een kilometerslange stoet door de stad gedragen of getrokken. Er zijn namelijk 2 soorten praalwagens: het overgrote deel zijn de ‘Yama’, die wegen een tot anderhalve ton, en worden door een twintigtal mannen op de schouders gedragen. De overige zijn de ‘Hoko’, nog indrukwekkender met een hoogte tot 25 (!) meter en een gewicht tussen de 5 en de 10 ton. De Hoko worden getrokken, waarbij vooral het draaien op de kruispunten een indrukwekkend spektakel is!
Tijdens de avonden voor de grote parade (14, 15 en 16 juli) is het feest in de stad: mensen trekken hun beste yukata (lichte zomerkimono) aan en gaan lekker eten en drinken in de ontelbare eettentjes die over het hele stadscentrum verspreid staan. Tijdens deze zogenaamde ‘Yoiyama’-avonden stellen veel mensen trouwens hun traditionele woningen open voor het publiek. Een unieke kans om een keer een Japans huis van binnen te zien!
Nagasaki Kunchi in Nagasaki
Het Nagasaki Kunchi is van oorsprong een soort oogstfeest. De wortels van het festival liggen in het shintoïsme, de oorspronkelijke godsdienst van Japan. In het najaar kwamen de mensen van landelijke gemeenschappen samen bij een shinto heiligdom om er de ‘kami-sama’ (goden) te aanbidden voor een vruchtbare oogst.
Eind 16de, begin 17de eeuw kwamen eerst de Portugezen en daarna de Nederlanders aan in Japan. De Nederlanders waren vooral geïnteresseerd om handel te drijven, en kregen naderhand een handelspost op het eiland Dejima in de haven van Nagasaki. De Portugezen echter waren er vooral op uit om zieltjes te winnen. De shogun zag dit al snel als een bedreiging, en het christendom werd prompt in de ban geslagen. Tijdens die periode kreeg het festival een politieke dimensie: door het invoeren van 'niwamise', of 'tuin tonen', werden verdachte families tijdens de optocht gedwongen hun huizen te openen om te controleren op ondergedoken christenen.
Op het eind van de 18de eeuw had Nagasaki een grote Chinese gemeenschap. Op een steenworp van Dejima lag Chinatown, van waaruit ook de Chinezen een bloeiende handel dreven met de Japanners. Uit dankbaarheid en respect voor hun handelspartners werd in 1789 voor het eerst een 'Ja-Odori' of drakendans opgevoerd.
Tegenwoordig duurt het festival drie dagen, van 7 tot en met 9 oktober. Een van de hoogtepunten van het festival is ongetwijfeld de 'Hono-Odori', de apotheose van het festival op de tempelgronden van het heiligdom Suwa Jinja. Delegaties van de verschillende wijken komen hier samen met hun rijkelijk versierde praalwagens, en voeren een dans op ter ere van de 'Kami-sama' (shinto-goden).
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is: 62
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.
Zakgeld Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Mocht je nog geen reisverzekering hebben afgesloten, dan ben je verplicht hier vóór vertrek alsnog voor te zorgen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons buiten kantooruren bereiken op +31 (0)20-788 77 00. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 10-16 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.
Reisdocumenten
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Accommodatie en transport
Vervoer Je reist van Fukuoka naar Tokyo. Op die manier wordt de reis optimaal naar een hoogtepunt opgebouwd.
Alle transfers tussen Fukuoka en Kyoto worden uitgevoerd per EIGEN bus, waarbij je een eerste bus hebt voor de dagen op het eiland Kyushu (dagen 4, 7, 8 en 9) en een tweede bus van Misaki naar Kyoto (dagen 9, 11 en 14). De bussen blijven dus niet elke dag bij de groep maar worden enkel gebruikt tijdens transfer en excursiedagen. Beide bussen bieden steeds genoeg plaats voor 18 personen. De bagageruimte in Japanse bussen is echter beperkt, dus vragen we je daarmee rekening te houden bij het inpakken van de bagage.
Het fijne van het reizen met een EIGEN bus is dat je de vrijheid hebt om onderweg te stoppen voor foto's, een koffiepauze of pauze voor een sanitaire stop. Dit betekent dat we tijdens transferdagen niet zomaar van A naar B rijden, maar ook de tijd en de mogelijkheid hebben onderweg iets te zien. Dit is volgens ons het grootste verschil met reizen per trein (zoals andere aanbieders van Japan reizen een reis vaak ten uitvoer brengen). Bovendien is een eigen bus erg comfortabel in vergelijking met een treinreis, want er hoeft niet met bagage te worden gesjouwd.
De totale rijafstand tussen Fukuoka en Kyoto bedraagt ongeveer 1000 kilometer, verspreid over 6 transferdagen. De gemiddelde rijafstand per dag bedraagt dus slechts iets meer dan 160 kilometer.
Op de laatste transferdag tussen Kyoto en Tokyo wordt geen gebruik gemaakt van een charterbus maar ga je met de Shinkansen, de vermaarde Japanse hogesnelheidstrein.
In een eilandenrijk als Japan moet je natuurlijk ook een paar keer met de boot mee. Met de ferry reis je van Shimabara naar Amakusa, een boottocht van een uur over de Ariake-zee. Het eiland Kyushu verlaat je ook per boot, namelijk de ferry die je van van Beppu naar Yawatahama op het eiland Shikoku brengt.
Voor het vervoer binnen de steden maak je over het algemeen gebruik van het openbaar vervoer. In Tokyo zal dat voornamelijk de metro zijn, maar in steden als Nagasaki en Matsuyama maak je veelvuldig gebruik van de trammetjes die door de stad rijden.
Voor de transfer van het vliegveld in Fukuoka naar het hotel zetten we een eigen bus óf taxi's in (afhankelijk van de definitieve groepsgrootte). Voor het transfer van het hotel in Tokyo naar het vliegveld gebruik je het openbaar vervoer. De Keisei-trein brengt je in iets meer dan een uur van Ueno station naar Narita. Je loopt van naar het station en draagt daarbij zelf je bagage. Ook stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Houd hier rekening mee.
Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.
Reisafstanden Fukuoka naar Nagasaki via Karatsu en Okawachiyama: 175 km / 9 uur
Nagasaki naar Aso via Unzen en Amakusa eilanden: 140 km / 8 uur
Aso naar Usuki via Kurokawa: 150 km / 9 uur
Usuki naar Matsuyama via Yawatahama: 100 km / 9 uur
Matsuyama naar Kurashiki via Onomichi en Tomo-no-Ura: 200 km / 9,5 uur
Kurashiki naar Kyoto via Himeji: 240 km / 9,5 uur
Kyoto naar Tokyo: 500 km / 2,5 uur (per Shinkansen, de hogesnelheidstrein)
NB: De genoemde reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegconditie en het weer. Ook de duur van de stops op de ‘busdagen’ is van invloed op de reisduur. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Je overnacht steeds in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels. In de westerse hotels heb je een badkamer met toilet op de kamer, in de vorm van een zogenaamde "unit-bathroom", een ingenieus ontworpen cel met daarin een toilet (veelal met sproeier en verwarmde wc bril!), een wasbak en een badkuip. Je verblijft op basis van logies.
In Aso slaap je (onder voorbehoud van wijzigingen) een nacht in een ryokan.Je slaapt op een futon (dunne matras) in een tatami-kamer. Een futon is vrij dun, maar in de wandkast vind je steeds extra matrassen en beddengoed waarmee je naar eigen inzicht je nestje kunt bouwen. In de ryokan maak je gebruik van gemeenschappelijke badkamers en toiletten. Je kunt ’s avonds lekker ontspannen in de onsen.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De meeste geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Meestal is er echter gewoon gratis wifi op de kamer.
Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is mogelijk om, daar waar aanwezig, een éénpersoonskamer aan te vragen. Door het beperkt aantal kamers, is het niet mogelijk een 1-persoonskamer te boeken in Aso. Reizigers die een 1-persoonkamer hebben geboekt, zullen hier een kamer delen met een reisgenoot (of meerdere reisgenoten) van hetzelfde geslacht.
Het is tijdens deze reis niet mogelijk om een driepersoonskamer te boeken.
NB: Hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. Reis je alleen. wil je een kamer delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht maar ben je erg gehecht aan je privacy? Overweeg dan om een eenpersoonskamer te boeken (opgeven bij boeking!).
NB: In Japan wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in Japan wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Japan, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
Moeilijkheidsgraad van deze Japan rondreis:
Alle transfers tussen Fukuoka en Kyoto worden uitgevoerd per EIGEN bus. Je hebt de vrijheid om onderweg te stoppen voor foto's, een koffiepauze, rookpauze of pauze voor een sanitaire stop; een groot verschil met reizen per trein (zoals andere aanbieders van Japanreizen een reis vaak ten uitvoer brengen). Wel is het transfer tussen hotel en luchthaven aan het eind van de reis per openbaar vervoer (veel sneller dan met een gecharterde bus). Het traject van Kyoto naar Tokyo leg je af per Shinkansen, de supersnelle trein. Je bagage wordt al een dag eerder vanuit Kyoto per express post naar je hotel in Tokyo gestuurd (zorg dus voor een dagrugzakje waarin je je spulletjes kunt doen die je de laatste dag in Kyoto nodig hebt). Excursies worden uitgevoerd met openbaar vervoer (goed geregeld en veel goedkoper dan gecharterde bussen). Er zitten enkele lange reisdagen in deze reis, dat vooral komt omdat er onderweg gestopt wordt voor een lunch en/of bij bezienswaardigheden (zoals bijvoorbeeld Huis ten Bosch, Beppu of het Himeji kasteel). In de dagbeschrijving kun je hier meer over lezen. Je overnacht in eenvoudige, centraal gelegen middenklasse hotels (die niet allemaal over een lift beschikken). Let op: hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact. Houd daar rekening mee. In Aso slaap je (onder voorbehoud van wijzigingen) in een ryokan. Je slaapt op een futon (dunne matras) in een tatami-kamer. Een futon is vrij dun, maar in de wandkast vind je steeds extra matrassen en beddengoed waarmee je naar eigen inzicht je nestje kunt bouwen. In de ryokan maak je gebruik van gemeenschappelijke badkamers en toiletten.
Deze reis valt in categorie 3.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo. Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden. Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark). Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur). Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Bagage en kleding
We adviseren je dringend om de bagage mee te nemen in een kleine koffer en het totale gewicht te beperken tot vijftien kilo per persoon. Houd er rekening mee dat je zelf regelmatig moet ‘sjouwen’ met je bagage.
Wat betreft je kleding raden we je aan om praktische kleding mee te nemen die zich makkelijk laat combineren (laag over laag). We vragen je om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. Zo worden korte broeken of rokken niet op prijs gesteld in shintoïstische en boeddhistische tempels. De was laten doen is vrij prijzig in Japan, maar in de meeste hotels zijn wasmachines waar je snel en eenvoudig zelf een wasje kunt draaien.
Denk bij het samenstellen van je bagage aan bijvoorbeeld: wandelschoenen, naaigerei, wasmiddel, universeel geldige verloopstekker, reisgids, voldoende fotomateriaal, toiletartikelen, zwemkleding, wekker, schrijfgerei, schaartje en zakmes. Zorg er wel voor dat je dit laatste in je grote bagage verpakt. Het is niet nodig om tenten, slaapzakken, slaapmatjes of muskietennetten mee te nemen.
Ook al reis je naar het noorden van Japan, ook daar kan het tijdens de zomermaanden vrij warm worden. Houd wel rekening met wat neerslag: in juni kun je tijdens het eerste deel van de reis nog wat regen voelen van de tsuyu (regenseizoen), en in september heb je kans om hinder te ondervinden van een tyfoon. Regenkleding of een paraplu mag dus niet ontbreken in je bagage.
Het elektriciteitsnet in Japan werkt op 100 Volt, voor een videocamera of scheerapparaat neem je dus een internationale adapter mee.
Japanners zijn gek op kleine geschenkjes. Tijdens een ontmoeting met Japanse mensen zul je veel bijval oogsten als je een klein souvenirtje uit ‘Oranda’ (Nederland) of 'Berugii'(België) te voorschijn kunt toveren…
Indien je tijdens je reis door Japan een onsen wilt bezoeken, houd er dan rekening mee dat sommige onsens mensen met tatoeages niet in de openbare baden toelaten. Het alternatief is een privé-bad te huren. Of plak je tatoeages af (neem zelf spullen daarvoor mee).
Reisbegeleiding
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Festivals
Een matsuri, een Japans festival, is een waar spektakel. Het geeft je de mogelijkheid om Japan op een unieke manier te ervaren. Bij Japanse festivals zijn er vaak 'markten', waar eten, snoep, talismannen, planten en goedkoop speelgoed verkocht worden. Er zijn ook standjes voor kinderspelletjes, zoals het met een papieren 'netje' uit een bak vissen van een goudvisje. Tijdens een matsuri loopt ook een deel van de toeschouwers rond in traditionele Japanse kledij, zoals kimono's en yukata's.
Jidai Matsuri in Kyoto
Als een van de drie grote festivals in Kyoto, samen met Aoi Matsuri en Gion Matsuri, is Jidai Matsuri zeer populair bij de Japanse bevolking. Ongeveer 150.000 mensen van alle leeftijden staan langs de route om de voorbij paraderende stoet te bekijken, een gigantische optocht van honderden mensen in traditionele Japanse kledij uit verschillende periodes uit de Japanse geschiedenis.
Als sinds 1895 wordt Jidai Matsuri (Festival van de Tijdperken) in Kyoto jaarlijks gevierd op 22 oktober. Het festival herdenkt de 1100ste verjaardag van de verplaatsing van de Japanse hoofdstad naar Kyoto in 794, toen bekend als Heian-Kyo. Het centrale evenement in het festival is een schitterende processie, de Jidai Gyoretsu. Hierbij dragen de deelnemers kostuums van diverse historische Japanse periodes, beginnend met 1868 (toen de hoofdstad werd verplaatst van Kyoto naar Tokyo) en teruggaand tot 794 toen de hoofdstad werd verplaatst naar Kyoto.
Aoi Matsuri in Kyoto
Aoi Matsuri is een van de belangrijkste feesten van Kyoto en gedenkt de missie van een keizerlijke boodschapper uit de 8ste eeuw, die in een moeilijke periode van hongersnood door keizer Kinmei met z'n gevolg naar de shinto tempels gestuurd werd om via allerlei rituelen de kami weer gunstig te stemmen. Het festival stamt uit de Heian-periode (794 tot 1185), maar de populariteit ervan begon pas in de Edo-periode (1600 tot 1868).
Het festival wordt jaarlijks georganiseerd en duurt ongeveer twee weken. Hét hoogtepunt is de historische processie op 15 mei van ongeveer 500 personen. Je ziet daarbij figuranten in statige klederdracht uit de keizerlijke hofhouding uit de Heian-periode, ruiters op paarden en ossenwagens. De optocht loopt van het keizerlijk paleis via de Shimogamo-tempel naar de Kamigamo-tempel.
Gion Matsuri
Het Gion Matsuri is een van de grootste festivals van heel Japan. Het festival kent zijn oorsprong in de 9de eeuw. Kyoto, toen nog de hoofdstad van het land, werd geteisterd door een verschrikkelijke pest-epidemie. Een van de priesters van het Gion schrijn (ook Yasaka schrijn genoemd) wilde de Shinto-goden verzoeken om de plaag te stoppen. Daarom organiseerde hij een grote processie door de straten van de oude hoofdstad. Kort daarna was de pest bezworen, maar uit dankbaarheid werd de processie iedere zomer herhaald.
Tegenwoordig duurt het festival de hele maand juli, met als hoogtepunt de parade Yamahoko-junko op 17 juli. Een dertigtal praalwagens worden dan in een kilometerslange stoet door de stad gedragen of getrokken. Er zijn namelijk 2 soorten praalwagens: het overgrote deel zijn de ‘Yama’, die wegen een tot anderhalve ton, en worden door een twintigtal mannen op de schouders gedragen. De overige zijn de ‘Hoko’, nog indrukwekkender met een hoogte tot 25 (!) meter en een gewicht tussen de 5 en de 10 ton. De Hoko worden getrokken, waarbij vooral het draaien op de kruispunten een indrukwekkend spektakel is!
Tijdens de avonden voor de grote parade (14, 15 en 16 juli) is het feest in de stad: mensen trekken hun beste yukata (lichte zomerkimono) aan en gaan lekker eten en drinken in de ontelbare eettentjes die over het hele stadscentrum verspreid staan. Tijdens deze zogenaamde ‘Yoiyama’-avonden stellen veel mensen trouwens hun traditionele woningen open voor het publiek. Een unieke kans om een keer een Japans huis van binnen te zien!
Nagasaki Kunchi in Nagasaki
Het Nagasaki Kunchi is van oorsprong een soort oogstfeest. De wortels van het festival liggen in het shintoïsme, de oorspronkelijke godsdienst van Japan. In het najaar kwamen de mensen van landelijke gemeenschappen samen bij een shinto heiligdom om er de ‘kami-sama’ (goden) te aanbidden voor een vruchtbare oogst.
Eind 16de, begin 17de eeuw kwamen eerst de Portugezen en daarna de Nederlanders aan in Japan. De Nederlanders waren vooral geïnteresseerd om handel te drijven, en kregen naderhand een handelspost op het eiland Dejima in de haven van Nagasaki. De Portugezen echter waren er vooral op uit om zieltjes te winnen. De shogun zag dit al snel als een bedreiging, en het christendom werd prompt in de ban geslagen. Tijdens die periode kreeg het festival een politieke dimensie: door het invoeren van 'niwamise', of 'tuin tonen', werden verdachte families tijdens de optocht gedwongen hun huizen te openen om te controleren op ondergedoken christenen.
Op het eind van de 18de eeuw had Nagasaki een grote Chinese gemeenschap. Op een steenworp van Dejima lag Chinatown, van waaruit ook de Chinezen een bloeiende handel dreven met de Japanners. Uit dankbaarheid en respect voor hun handelspartners werd in 1789 voor het eerst een 'Ja-Odori' of drakendans opgevoerd.
Tegenwoordig duurt het festival drie dagen, van 7 tot en met 9 oktober. Een van de hoogtepunten van het festival is ongetwijfeld de 'Hono-Odori', de apotheose van het festival op de tempelgronden van het heiligdom Suwa Jinja. Delegaties van de verschillende wijken komen hier samen met hun rijkelijk versierde praalwagens, en voeren een dans op ter ere van de 'Kami-sama' (shinto-goden).
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is: 62
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.
Bijkomende kosten en zakgeld
Zakgeld Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Verzekeringen
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Mocht je nog geen reisverzekering hebben afgesloten, dan ben je verplicht hier vóór vertrek alsnog voor te zorgen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons buiten kantooruren bereiken op +31 (0)20-788 77 00. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 10-16 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.