Online Chat

Vluchten

Met welke luchtvaartmaatschappij vlieg ik?

Wij werken samen met een beperkt aantal betrouwbare luchtvaartmaatschappijen. Hierbij streven we dat er maximaal 1 overstap gemaakt wordt op de internationale vlucht en kijken we sterk naar de prijs-kwaliteit verhouding. Indien je zelf een keuze maakt voor een andere vlucht, dan kan het zijn dat je hebt gekozen voor een vlucht met bijvoorbeeld een lange overstap of soms wel twee keer overstappen. De keuze is dus geheel aan jou.

Voor een groot aantal reizen die we aanbieden reserveren we al een jaar voor je vertrek vliegtuigstoelen bij de luchtvaartmaatschappij (een ‘allotment’). Tegen een vooraf afgesproken prijs ontvangen we dan bijvoorbeeld 18 stoelen voor een bepaalde reisdatum. Deze vlucht wordt dan als eerste standaard vlucht aangeboden. Sinds Corona vliegen veel luchtvaartmaatschappijen echter nog steeds niet op hun volledige sterkte, de beschikbaarheid is momenteel beperkt. Reisorganisaties zoals wij krijgen hierdoor minder stoelen dan we gewend zijn. Uiteraard hopen we dat dit de komende jaren weer meer gaat worden.

Kan ik mijn eigen vlucht kiezen?

Sinds het najaar 2022 kan je voor de meeste reizen als reiziger ZELF je vluchten kiezen, via onze zogeheten vluchtmodule. Koning Aap geeft onder ‘reisdata en prijzen’ voor elke reis een vlucht aan (waarop de prijs is gebaseerd), maar ook alternatieve vluchten en de eventuele meerprijs. Je start je boeking dus met het kiezen van je vlucht op deze groepsreis. Indien je een van de alternatieve vluchten kiest, zorgt Koning Aap ook voor de transfers bij aankomst/vertrek op de luchthaven van bestemming.

Vlieg je mee met de door ons aangeraden groepsvlucht of kies je voor een gemakkelijke en duurzame non-stop vlucht? Jij bepaalt dit zelf! Om je keuze helemaal makkelijk te maken, vermelden we van iedere vlucht de vliegtijden, de duur van de vlucht en het aantal overstappen. Koning Aap geeft je dus een enorme flexibiliteit bij het kiezen van je internationale vlucht.

! Belangrijk:

  1. Sommige vliegtickets moeten direct ‘geprint’ worden, zoals dat zo mooi heet in luchtvaartermen. Dit kan tot gevolg hebben dat je aanbetaling/voorschot hoger uitvalt, eerder voldaan moet worden en dat de annuleringsvoorwaarden ook afwijken. Na het bevestigen van je boeking wordt dit met je gecommuniceerd.
  2. Bij de door jou gekozen vlucht moet nog altijd door ons een voorbehoud gemaakt worden. Soms kunnen de voorwaarden die verbonden zijn aan een ticket niet gerealiseerd worden (bijvoorbeeld minimaal 10 deelnemers met dezelfde vlucht) of de zogeheten ‘klasse’ waarin jouw stoel wordt geboekt is opeens opgeheven door de luchtvaartmaatschappij of niet meer beschikbaar bij het bevestigen van jouw boeking. Wij zullen dan altijd kijken naar een passend alternatief. Dit doen wij in overleg met jou en hiervoor doen wij jou per e-mail een voorstel. Houd er rekening mee dat hier in sommige gevallen meerkosten aan zitten, deze zullen wij altijd eerst met jou communiceren, alvorens wij de boeking definitief bevestigen.

Kan het zijn dat ik morgen andere prijzen zie staan dan vandaag?

Dat kan inderdaad! Met onze vluchtmodule bieden wij real-time de prijzen aan van de luchtvaartmaatschappijen. De prijzen kunnen dagelijks fluctueren en soms zelf tweemaal dagelijks. Dit is geheel afhankelijk van de beschikbaarheid die de luchtvaartmaatschappij nog heeft naar jouw bestemming. Hoe lager de beschikbaarheid wordt op een vlucht, hoe hoger de prijs voor het vliegticket. In veel gevallen geldt, vroeg boeken loont.

Waar vind ik mijn vluchtplan terug?

Als jouw boeking is bevestigd met de door jou gekozen vlucht, dan vind je deze terug onder het ‘Vluchtplan’ op jouw Mijn Koning Aap pagina. Dit vluchtschema en de luchtvaartmaatschappij zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Vanaf 10 dagen voor vertrek vind je je definitieve vluchtschema en e-ticketnummer in de vertrektijdenbrief op Mijn Koning Aap.

De door jou gekozen vlucht kan dus afwijken van de vlucht die je wellicht na jouw boeking op onze website ziet staan bij de reis. Onze vluchten worden real-time geüpdatet op basis van beschikbaarheid en prijs. Het kan dus zijn dat voor nieuwe reizigers de door jouw gekozen vlucht niet meer beschikbaar is of dat er weer andere vluchten beschikbaar zijn gekomen vanwege annuleringen bij de luchtvaartmaatschappij. Hierdoor komen er weer stoelen vrij.

Ben je op onze website of in je vertrektijdenbrief codes m.b.t. tot je vlucht tegenkomen die je niet helemaal begrijpt? In dit overzicht vind je de airlines waar wij mee samenwerken met hun afkortingen.

Kan ik mijn vlucht nog wijzigen?

Indien je meegaat op één van onze reizen, maar een afwijkende vluchtwens hebt, kun je deze in de tweede stap van het boekingsformulier aangeven. Onder een afwijkende vluchtwens verstaan wij o.a. de voorkeur om op een andere datum heen- of terug te vliegen of enkel het landarrangement te willen boeken bij ons.

Voor het wijzigen van je vlucht brengen wij € 50,- wijzigingskosten in rekening (administratiekosten) en de eventuele meerkosten voor jouw aangepaste vlucht. Ook hierbij ontvang je altijd éérst een vluchtvoorstel en bevestigen wij je nieuw vlucht pas na jouw akkoord.

Is jouw boeking al bevestigd, en bedenk je later dat je nog een andere wens hebt? Neem in dit geval contact met ons op, dan gaan we voor je na of hiertoe nog mogelijkheden zijn.

! Belangrijk

  1. Kijk altijd goed naar de reissom die jij hebt betaald voor de reis. Want ook als er een andere (wellicht gunstigere) vlucht beschikbaar is gekomen, kan het zijn dat de vluchtprijzen in de tussentijd flink gestegen zijn, en daarmee dus ook de reissom.
  2. Wanneer jouw ticket al ‘geprint’ is, is het niet meer mogelijk je vlucht te wijzigen. Indien je dan je vlucht wilt wijzigen zal je een heel nieuw ticket moeten betalen.

Wat moet ik doen als ik mijn vlucht geannuleerd of vertraagd is, of als ik mijn vluchtaansluiting mis?

Gelukkig verlopen de meeste vluchten soepel. Toch kan het soms voorkomen dat je vlucht wijzigt, wordt geannuleerd of dat je de vluchtaansluiting niet haalt (bijvoorbeeld door een vluchtvertraging). Wat moet je dan doen?

Stap 1 – Neem direct contact op met de luchtvaartmaatschappij. Ben je al op de luchthaven? Ga dan naar de service-/transferbalie van de luchtvaartmaatschappij. Is er geen servicebalie op de luchthaven aanwezig, neem dan telefonisch contact op met de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk ‘vervoersplicht’, en moet ervoor zorgen dat je op de eindbestemming aankomt met een nieuwe vlucht. Heb je door een vertraging, annulering of een gemiste aansluiting een hotelovernachting nodig, dan kun je hiervoor ook de luchtvaartmaatschappij aanspreken.

Belangrijk; we merken dat luchtvaartmaatschappijen onze reizigers voor het omboeken van hun vlucht regelmatig terugverwijzen naar ons, omdat hun ticket is geboekt door een reisorganisatie. Dit is pertinent onjuist! En wellicht verwarrend voor jou als reiziger. Als uitgever van het vliegticket is de luchtvaartmaatschappij namelijk de enige partij, die bevoegd is om tickets om te boeken. Daarnaast kunnen zij aan de balie de actuele beschikbaarheid van vluchten zien. Ook een eventuele hotelovernachting en/of maaltijd (afhankelijk van de duur van je vertraging) regel je aan de balie. Soms vraagt dit wat extra aandringen en “gepaste assertiviteit”. Dit is niet altijd even aangenaam, maar ondanks dat je de reis bij ons hebt geboekt, móeten ze aan de balie echt het probleem voor jou oplossen! Boek nooit zomaar en zonder overleg met ons zelf een vervangende vlucht, omdat je deze kosten vrijwel zeker niet terugkrijgt enje terugvlucht daarmee mogelijk vervalt. 

Stap 2 – Breng ons altijd op de hoogte van jouw vertraagde, geannuleerde of gemiste vlucht en je nieuwe aankomsttijd. Je kunt ons 24/7 bereiken via ons standaard telefoonnummer: 020 788 77 00. Buiten kantoortijden word je doorverbonden met onze alarmcentrale. Op deze manier kunnen we onze lokale partner en de reisbegeleider op de hoogte brengen. Zij zorgen dan dat de transfer klaarstaat op jouw nieuwe aankomsttijd.

Mis je jouw vlucht door eigen toedoen? Meld je dan alsnog direct bij de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij. Meestal zijn zij welwillend om je alsnog om te boeken. Doe je dit niet dan word je als ‘no show’ (niet komen opdagen) geregistreerd en dan vervalt behalve je heenvlucht ook je terugvlucht!

Als je in geval van vertraging kosten voor onderdak en maaltijden/drankjes maakt, bewaar dan altijd je bonnetjes en/of afschriften om deze later mogelijk te kunnen declareren. Hou eventueel ook een beknopte tijdlijn bij in een logboek. In geval van een mogelijke claim sta je dan achteraf sterker.

Vlieg ik met dezelfde luchtvaartmaatschappij als de andere deelnemers?

Met onze vluchtmodule kunnen reizigers zelf hun vluchten kiezen. Reis je liever non-stop of businessclass, dan krijg je die alternatieven vaak aangeboden in de vluchtmodule. Dit betekent dat reizigers op verschillende vluchten aan kunnen komen op de bestemming. Je vliegt dus niet vanzelfsprekend altijd met al je groepsgenoten.
Wanneer er een zogeheten groepsvlucht (allotment) is, dan zal dit wel altijd de vlucht zijn die als eerste getoond wordt op onze website. Dit is een vlucht die voldoet aan al onze randvoorwaarden en meestal ook het voordeligst is. Veel reizigers zullen dan ook voor deze vlucht kiezen. Het kan natuurlijk voorkomen dat alle stoelen die wij op de groepsvlucht hebben afgenomen vol geboekt zijn, de vluchtmodule zal dan alternatieven tonen waar je uit kunt kiezen.

Kan ik nog kort voor vertrek boeken?

Ja, bij de meeste reizen is het mogelijk tot een paar dagen voor vertrek (op aanvraag) te boeken. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel:

  1. In sommige bestemmingen moet de lokale partner nog even navragen of een extra kamer in de gebruikte hotels beschikbaar is.
  2. Ook kan het zijn dat een visumprocedure de nodige tijd in beslag neemt waardoor een last-minute boeking niet mogelijk is.
  3. Ondanks dat je nu, tijdens het maken van jouw boeking, real-time zelf je vluchten kunt kiezen, kan het soms zijn dat de vluchtbeschikbaarheid beperkt is en in het geval van een last-minute boeking uitgeweken moet worden naar een andere vlucht/luchtvaarmaatschappij.

Boekingen binnen een maand voor vertrek zijn altijd op aanvraag en kunnen eventuele meerkosten met zich mee brengen. Ruim op tijd boeken blijft dus altijd de beste manier om verzekerd te zijn van de reis van jouw keuze. De reissom zal meestal ook hoger zijn korter voor vertrek, gezien de stijgende vluchtprijzen.

€ 100,- p.p. korting bij keuze voor een minder vervuilende non-stop vlucht

Inmiddels is het bij de meeste reizigers bekend dat een internationale vlucht flink vervuilend is. Met name de internationale vluchten met onderweg een overstap hebben een grote negatieve invloed op het milieu. Wij willen daarom groepsreizigers die kiezen voor een non-stop retourvlucht belonen met een korting van € 100,- per persoon.

Let op: deze korting is alleen geldig wanneer deze non-stop retourvlucht uit ons aanbod van alternatieve vluchten komt (weergegeven in het groene gekleurde blok), de korting wordt dan na boeking verwerkt op jouw factuur. Bij de reizen die al standaard gebruik maken van een non-stop vlucht, is deze korting al verwerkt in de reissom.

Is jullie aanbod van internationale vluchten wel duurzaam genoeg?

Inmiddels is het dus bij ons mogelijk om je eigen vlucht te kiezen voor je groeps- of familiereis. Zo kun je zelf bepalen met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt.

Dit aanbod zijn we nog steeds aan het verbeteren. Duurzaamheid speelt hierbij een belangrijke rol. Zo willen we in de toekomst vluchten tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel of Brussel en Parijs vervangen door treinreizen. Op dit moment tonen we bijvoorbeeld nog (ongewenste) vluchten waarbij een Belgische reiziger eerst naar Amsterdam reist en vervolgens vliegt naar Parijs om verder te reizen naar het uiteindelijke reisdoel. Hierbij zijn we echter helaas zeer afhankelijk van onder andere luchtvaartmaatschappijen als KLM & Air France die deze treinen moeten laden in hun systemen.

Ook willen we ons aanbod van non-stop vluchten verder uitbreiden. We stimuleren deze vluchten al door een korting te geven van € 100,- per persoon. Door reizen aan te passen en nieuwe afspraken te maken met de betrokken luchtvaartmaatschappijen, hopen we het mogelijk te maken dat steeds meer van onze reizigers non-stop vliegen.

Hoe berekenen jullie de CO2 uitstoot van de vluchten?

Voor de berekening van de CO2-uitstoot op onze vluchten gebruiken we de gegevens van de United Nations. De ICAO (International Civil Aviation Organization) publiceert de CO2-uitstootgegevens van vluchten waarbij rekening gehouden wordt met de afstand van de desbetreffende vlucht, het vliegtuigtype, het kerosinegebruik, de bezettingsgraad van het vliegtuig en de verhouding tussen vracht- en personenvervoer. Wil je meer weten, kijk dan op de website van ICAO: https://www.icao.int/environmental-protection/

De gegevens van de ICAO zijn niet onomstreden. Zolang echter geen betere gegevens beschikbaar en te verwerken zijn, zullen wij de cijfers en berekening van de United Nations gebruiken.

Kan ik voor vertrek een specifieke stoel reserveren?

Natuurlijk wil je als gezin, als koppel of als groep naast elkaar zitten in het vliegtuig. Ook wij vinden dit een ‘must’. Zo begin je samen aan de reis! Helaas maken luchtvaartmaatschappijen ons dit erg lastig. Zij hebben immers ingevoerd dat je als klant vaak alleen tegen betaling vooraf vaste stoelen kunt reserveren. Dit bedrag kan oplopen tot € 100 per retourvlucht (voor een standaard stoel). Vanaf 24 uur voor vertrek kun je dit soms ook kosteloos doen.

Het is echter zo dat wij voor onze groepsvluchten meestal geen specifieke stoelen kunnen reserveren, hoe graag we dat ook willen. Dit heeft doorgaans te maken met de groepsreserveringen (‘allotments’) die wij gebruiken of de toeslagen die luchtvaartmaatschappijen vragen voor het selecteren van je gewenste stoel. Dit leidt incidenteel tot situaties waarbij de luchtvaartmaatschappij je als gezin, koppel of groep niet bij elkaar plaatst. Wij vinden dit, net als jij, zeer vervelend, maar hebben hierop helaas amper invloed. Wat wij in deze situaties doen, is dat wij vooraf een mail naar de luchtvaartmaatschappijen sturen met de namenlijst en het verzoek deze reizigers bij elkaar te plaatsen. Vervolgens is het aan de luchtvaartmaatschappij om dit op te pakken. De meeste luchtvaartmaatschappijen honoreren onze verzoeken gelukkig, maar met name in het hoogseizoen kan dit soms vergeten worden of niet meer mogelijk zijn, met alle gevolgen van dien.

Wij doen er dus al het mogelijke aan, maar zijn wel afhankelijk van de medewerking van de luchtvaartmaatschappijen.

Ik heb een verkeerde naam doorgegeven bij het boeken van mijn reis. Maakt dit uit?

Vliegtickets worden gereserveerd op basis van de eerste officiële voornaam en je officiële achternaam zoals je deze bij boeking opgeeft. De naam op je ticket moet overeenkomen met je eerste voornaam en je achternaam zoals deze in je internationale reispaspoort staan. Is dit niet het geval, dan kun je op de vlucht worden geweigerd. Reizigers die de naam van hun partner/echtgeno(o)t(e) hebben aangenomen, dienen er rekening mee te houden dat de officiële achternaam in een Nederlands of Belgisch internationaal reispaspoort altijd de geboortenaam (meisjesnaam) blijft.

Mocht je zien dat er toch een fout is gemaakt bij het invullen van de namen, geef dit dan zo spoedig mogelijk aan ons door. We proberen dan de naam op je ticket te (laten) aanpassen. In sommige gevallen is het nog mogelijk de naam kosteloos aan te passen, maar het kan ook zijn dat er door de luchtvaartmaatschappij wijzigingskosten of een boete in rekening worden gebracht om je naam aan te passen. In het ergste geval kunnen we de naam op je ticket niet meer aanpassen en moet er een geheel nieuw vliegticket gekocht worden.

Kan ik specifieke maaltijd aanvragen?

Wij kunnen maaltijdvoorkeuren doorgeven aan de luchtvaartmaatschappijen. Per persoon kan slechts één soort maaltijd worden aangevraagd. De meest aangevraagde maaltijden zijn een vegetarische maaltijd, glutenvrije maaltijd, lactosevrije maaltijd, veganistische maaltijd, diabetesmaaltijd of een zoutarme maaltijd.

Het is dus bijvoorbeeld niet mogelijk om zowel een glutenvrije als lactosevrije maaltijd aan te vragen. Mag je beide soorten voedsel niet eten, neem dan zelf iets te eten mee voor tijdens de vlucht.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Wij adviseren je te reizen met een zachte reistas (dit kan een tas op wieltjes zijn). Harde koffers zijn voor het soort reizen dat wij aanbieden, niet altijd handig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een reis in Afrika waarbij gebruik gemaakt wordt van een truck met zeer beperkte bagageruimte (je tas moet in een locker passen). Ook in de bussen kunnen koffers minder gemakkelijk weg te stapelen zijn, waardoor ruimtegebrek kan ontstaan.

Wij adviseren je het gewicht van je bagage te beperken tot maximaal 20 kg. Tijdens de reis kun je vaak je kleding (laten) wassen, waardoor je niet voor iedere dag een setje kleding mee hoeft te nemen. Je moet ook het gewicht van je eigen bagage zelf kunnen dragen.

Wat te doen als je bagage beschadigd of niet aangekomen is?

Indien je bagage niet is aangekomen of beschadigd is geraakt tijdens de vlucht, dien je een PIR (Property Irregularity Report) op te laten maken bij de bagage-afhandelaar in de bagagehal van de luchthaven. Hiervoor dien je je instapkaart (boarding pass) en het bagage-ontvangstbewijs (luggage tag) bij de hand te houden. Bewaar deze dus altijd goed.

Hoe zit het met mijn privacy?

In onze vertrektijdenbrief, die 10 dagen voor vertrek beschikbaar komt op je Mijn Koning Aap pagina, ontvang je je e-ticketnummer waarmee je eventueel zelf kunt inchecken en een stoel – al dan niet tegen kosten - kunt reserveren.

In het verleden kwam het weleens voor dat je de (beperkte) gegevens van andere reizigers zag tijdens het online-incheckproces. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit nog steeds zo. Deze luchtvaartmaatschappijen zijn dan helaas nog steeds niet up-to-date met de vernieuwde privacywetgeving.  In onze overleggen met luchtvaartmaatschappijen benadrukken we steeds dat zij dit op orde moeten brengen.