Gelukkig verlopen de meeste vluchten soepel. Toch kan het soms voorkomen dat je vlucht wijzigt, wordt geannuleerd of dat je de vluchtaansluiting niet haalt (bijvoorbeeld door een vluchtvertraging). Wat moet je dan doen?
Stap 1 – Neem direct contact op met de luchtvaartmaatschappij. Ben je al op de luchthaven? Ga dan naar de service-/transferbalie van de luchtvaartmaatschappij. Is er geen servicebalie op de luchthaven aanwezig, neem dan telefonisch contact op met de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk ‘vervoersplicht’, en moet ervoor zorgen dat je op de eindbestemming aankomt met een nieuwe vlucht. Heb je door een vertraging, annulering of een gemiste aansluiting een hotelovernachting nodig, dan kun je hiervoor ook de luchtvaartmaatschappij aanspreken.
Belangrijk; we merken dat luchtvaartmaatschappijen onze reizigers voor het omboeken van hun vlucht regelmatig terugverwijzen naar ons, omdat hun ticket is geboekt door een reisorganisatie. Dit is pertinent onjuist! En wellicht verwarrend voor jou als reiziger. Als uitgever van het vliegticket is de luchtvaartmaatschappij namelijk de enige partij, die bevoegd is om tickets om te boeken. Daarnaast kunnen zij aan de balie de actuele beschikbaarheid van vluchten zien. Ook een eventuele hotelovernachting en/of maaltijd (afhankelijk van de duur van je vertraging) regel je aan de balie. Soms vraagt dit wat extra aandringen en “gepaste assertiviteit”. Dit is niet altijd even aangenaam, maar ondanks dat je de reis bij ons hebt geboekt, móeten ze aan de balie echt het probleem voor jou oplossen! Boek daarnaast nooit zomaar en zonder overleg met ons zelf een vervangende vlucht of ander vervoer, omdat je deze kosten vrijwel zeker niet terugkrijgt en je terugvlucht daarmee (mogelijk) vervalt.
Stap 2 – Breng ons altijd op de hoogte van jouw vertraagde, geannuleerde of gemiste vlucht en je nieuwe aankomsttijd. Je kunt ons 24/7 bereiken via ons standaard telefoonnummer: 020 788 77 00. Buiten kantoortijden word je doorverbonden met onze alarmcentrale. Op deze manier kunnen we onze lokale partner en de reisbegeleider op de hoogte brengen. Zij zorgen dan dat de transfer klaarstaat op jouw nieuwe aankomsttijd.
Mis je jouw vlucht door eigen toedoen?
Meld je dan alsnog direct bij de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij. Meestal zijn zij welwillend om je alsnog om te boeken. Doe je dit niet dan word je als ‘no show’ (niet komen opdagen) geregistreerd en dan vervalt behalve je heenvlucht ook je terugvlucht!
Als je in geval van vertraging kosten voor onderdak en maaltijden/drankjes maakt, bewaar dan altijd je bonnetjes en/of afschriften om deze later mogelijk te kunnen declareren. Hou eventueel ook een beknopte tijdlijn bij in een logboek. In geval van een mogelijke claim sta je dan achteraf sterker.