Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Voor deze bestemming is een visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Je kunt ervoor kiezen om het visum via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 085 0218180 en helpt je graag bij je visumaanvraag. Het aanvragen van een visum kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Wij raden onze reizigers dan ook aan om het visum vooraf te laten regelen door Visa4Travel om onnodige stress voorafgaand aan de reis te voorkomen.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische reispaspoorthouders).
Voor deze reis kan je een e-visum aanvragen. Op de website van Visa4Travel vul je het online aanvraagformulier in. Is je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je je visum (ETA - Electronic Travel Authorization) via de e-mail, waarmee je naar Nepal kunt afreizen. Let op: reis je afwijkend van de groepsreis, laat je dan goed informeren of je gebruik kan maken van het e-visum of dat een regulier visum nodig is.
Belangrijke informatie over het e-visum:
Het e-visum voor Nepal kan niet rechtstreeks via de Nepalese overheid worden aangevraagd, omdat de betaling via een Nepalese bank moet verlopen. Wij adviseren onze Nederlandse en Belgische reizigers daarom ten zeerste om het e-visum aan te vragen via onze visumpartner Visa4Travel.
Kies je er toch voor om zelfstandig een e-visum aan te vragen? Dan is dit volledig je eigen verantwoordelijkheid. Als reisorganisatie kunnen wij hierbij geen ondersteuning bieden.
De prijs van het visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Hotelgegevens visum
Voor de aanvraag van je visum dien je het volgende hoteladres in te vullen:
Let op: het definitieve hotel waar je zult verblijven, kan afwijken van bovenstaand hotel, en is terug te vinden in de hotellijst die 10 dagen voor vertrek op je 'Mijn KoningAap' pagina geplaatst wordt.
Journalist, fotograaf of militair
Deelnemers die werken als journalist, fotograaf of militair maar aan onze reizen deelnemen als ‘vakantieganger’, adviseren wij bij beroep ‘employee’ in te vullen. Op deze manier voorkom je eventuele complicaties bij de aanvraag van het visum. Vanzelfsprekend zijn wij echter niet verantwoordelijk als je beroep uiteindelijk toch leidt tot een afwijzing.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen
Vervoer
Op onze reis door Nepal hebben we ervoor gekozen de route voor het grootste deel over land af te leggen. Zo krijg je de beste indruk van het Himalayaland en haar bevolking. Houd er wel rekening mee dat reizen in Nepal zwaar kan zijn, er zijn enkele lange reisdagen, de wegen verkeren niet overal in de beste staat en het plaatselijke verkeer is op zijn zachtst gezegd chaotisch.
Je maakt een binnenlandse vlucht van Kathmandu naar Dhangadi, in het uiterste westen van Nepal. NB: Koning Aap heeft als uitgangspunt dat we ter plaatse – om milieuredenen - geen gebruik maken van binnenlandse vluchten. Toch vlieg je tijdens deze reis van Kathmandu naar Dhangadi. In onze ogen is deze vlucht (bijna) niet te vermijden omdat er geen goede 'overland' opties zijn, zoals treinen of veilige nachtbussen. Een busrit over de slechte wegen zou bovendien circa 18 uur duren (654 km). Daarom kiezen we hier bij deze reis voor een binnenlandse vlucht.
Let op: de Europese Unie heeft alle Nepalese luchtvaartmaatschappijen op de ‘Zwarte lijst’ geplaatst. Ook de luchtvaartmaatschappij waar jij gebruik van maakt voor deze binnenlandse vlucht staat op deze lijst. We vragen je daarom een Waiver (Afstandsverklaring) te tekenen. Zonder deze verklaring is het niet mogelijk deel te nemen aan deze rondreis door Nepal. Een van onze medewerkers zal hierover na je boeking contact met je opnemen.
Op deze reis door Nepal hebben we de beschikking over een eigen airconditioned (mini)bus. Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van de dienstregelingen van het openbaar vervoer en zelf kunt bepalen waar en wanneer je stopt onderweg, met inachtneming van de verkeersveiligheid uiteraard.
De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de internationale luchthaven niet inclusief.
Je wandelt onder begeleiding van een Nepalese berggids van Kande naar Dhampus en de volgende dag terug naar Phedi. Deze trekking maakt onderdeel uit van het programma. Je bagage wordt vervoerd door een jeep. Mocht je niet willen wandelen dan kun je (op eigen kosten!) het traject afleggen met een lokale jeep. Houd er rekening mee dat als je kiest voor de jeep het, gezien het slechte pad, een oncomfortabel ritje wordt.
Reisafstanden:
Luchthaven Kathmandu naar hotel: 3 km / 45 minuten
Kathmandu naar Dhangadi: 480 km / 1½ uur (binnenlandse vlucht)
Dhangadi naar Kailali: 31 km / 1½ uur
Kailali naar Bardia: 32 km / 1½ uur
Bardia naar Lumbini: 275 km / 8 uur
Lumbini naar Palpa (Tansen): 90 km / 4 uur
Palpa (Tansen) naar Pokhara: 125 km / 6 à 7 uur
Pokhara naar Kande: 30 km 45 minuten
Kande naar Dhampus: 2½ à 3 uur wandelen
Dhampus naar Phedi: 2 à 3 uur wandelen
Phedi naar Kurintar: 113 km / 3 à 4 uur rijden en ½ uur wandelen
Kurintar naar Parphing: 112 km / ½ uur wandelen en 4 à 5 uur rijden
Parphing naar Bhaktapur: 33 km / 1½ uur
Bhaktapur naar Kathmandu: 16 km / 1 uur NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, de wegconditie, eventuele vluchtvertraging, wegwerkzaamheden en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Koning Aap maakt op deze bijzondere Nepal rondreis gebruik van diverse (kleinschalige) overnachtingsplaatsen. Uniek is op drie verschillende plaatsen (!) een verblijf in een ‘Community Homestay’: Kailali (Bhada), Bardia en Palpa (Tansen). Je logeert daar ‘bij mensen thuis’. De groep zal (afhankelijk van de uiteindelijke groepsgrootte) verdeeld worden over verschillende families. Op deze manier ervaar je het échte Nepal, het Nepal van de dorpen en het dagelijkse leven op het platteland. Dorpen waar de tijd te lijkt hebben stilgestaan. De overnachtingen in de homestays zijn eenvoudig, maar schoon. Het sanitair is in de homestays op de meeste plaatsen privé, maar op enkele plekken gedeeld. Behalve de ontbijten zijn tijdens het verblijf bij deze homestays ook lunch en diner op deze plaatsen inbegrepen. Drankjes zijn exclusief.
Je slaapt in Kathmandu, Lumbini, Pokhara, Kurintar en Bhaktapur in tweepersoonskamers met eigen badkamer, op basis van logies met ontbijt. In Kurintar is ook het diner inbegrepen (drankjes zijn exclusief).
In Pharping overnacht je in een tweepersoonskamer met eigen badkamer in het guesthouse van het Azom klooster (onder voorbehoud, het kan ook een ander klooster zijn). Ook daar is het ontbijt inbegrepen.
Tijdens de trektocht slaap je in Dhampus in een eenvoudige lodge in de bergen, in een tweepersoonskamertje. Een slaapzak is voor deze trekking niet nodig (er zijn dekens in de lodge aanwezig); een lakenzak kan handig zijn. Je verblijf in Dhampus is op basis van logies en ontbijt.
Enkele van de geplande hotels hebben een zwembad; fijn om op warme dagen even verkoeling te zoeken! Dat geldt voor de accommodaties in Kathmandu, Lumbini, Pokhara, Kurintar en Bhaktapur. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Enkele accommodaties tijdens deze rondreis Nepal beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de hotellobby. Houd er echter rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn, of het zelfs in zijn geheel laat afweten. Tijdens het verblijf in Bhada, Dhampus en Pharping is er geen wifi.
Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een tweepersoonskamer met iemand van hetzelfde geslacht. Mocht je een kamer voor je alleen willen dan kan dat, tegen betaling van de éénpersoonskamertoeslag.
Op deze reis is het niet mogelijk een driepersoonskamer te boeken.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Nepal, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
Moeilijkheidsgraad van deze rondreis door Nepal:
De reisduur tussen de verschillende plaatsen is niet al te lang en varieert tussen de 1 en 5 uur. Alleen de trajecten van Bardia naar Lumbini en van Palpa (Tansen) naar Pokhara nemen meer tijd in beslag (circa 7-8 uur). Meer info over reisafstanden vind je op het tabblad ‘Meer reisinfo’ onder het kopje ‘Accommodatie en vervoer’. Een 2-daagse bergwandeling in de Himalaya is onderdeel van het programma. Je loopt daarbij op zowel de eerste als de tweede dag gedurende drie uur over stenen trappen en smalle paadjes, waarbij je zelf een dagrugzakje draagt. Je 'grote' bagage wordt vervoerd door een jeep. Het wandeltraject is niet al te zwaar, maar je conditie dient goed te zijn. Je verblijft op deze reis afwisselend in hotels (op basis van logies met ontbijt), in homestays ‘bij mensen thuis’ of in het guesthouse van een klooster. Vooral het verblijf in verschillende ‘Community Homestays’ is een belangrijk aspect van deze unieke Nepal rondreis. Sfeervolle én bijzondere plekken, maar soms eenvoudig. Wel schoon! In de ‘Community Homestays’ verblijf je op basis van volpension, ook organiseert de gemeenschap op deze plekken tal van activiteiten die meestal zijn inbegrepen in je reisprogramma. Let op: je bevindt je (met name in het ‘Verre westen’) in een gebied waar de toeristische infrastructuur nog in de kinderschoenen staan. Enige flexibiliteit is zeker gewenst.
Deze reis valt in categorie 3.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo. Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden. Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark). Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur). Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Holi
Een heel populair festival omdat, net zoals bij ons met carnaval, even de bestaande normen en regels wegvallen en alles lijkt te mogen. Tijdens Holi dansen mensen gemaskerd door de straten, spettert iedereen elkaar met water nat en wordt er naar hartenlust met kleurig verfpoeder gegooid. Zorg dat je oude kleren aan hebt, want als toerist ben je een geliefd slachtoffer en de verf houdt veel langer dan je lief is...
Tihar
Gedurende het vijfdaagse Tihar versieren Nepalezen hun huis en verlichten ze het met olielampjes Ze doen dit voor Lakshmi. Deze geliefde hindoeïstische godin kiest namelijk volgens de traditie het allermooiste huis om een jaar lang in te wonen. Ook worden op verschillende dagen kraaien, koeien en honden geëerd. Ze staan symbool voor Lakshmi. Tihar wordt ook het ‘feest van het licht’ genoemd.
Shivaratri
Dit is het grootste feest dat ter ere van de verjaardag van de hindoegod Shiva wordt gevierd. Duizenden gelovigen nemen een bad in het heilige water van de rivier Bagmati in Pashupatinath, vlakbij Kathmandu. Onder hen bevindt zich een groot aantal saddhu’s en andere asceten. Op de achtergrond offeren de pelgrims bloemen, fruit en muntjes en er worden gebeden gezongen. Alles bijeen een bijzondere sfeer.
Indra Jatra
Zowel hindoes als boeddhisten nemen deel aan de feestelijkheden ter ere van de regengod Indra. De Kumari, een jonge levende godin, wordt in processie door de straten van Kathmandu gereden. Twee jongens die beschouwd worden als incarnaties van de god Shiva (Bhairab) en de god Ganesh (de god met het olifantenhoofd) begeleiden haar wagen. Op straat vinden indrukwekkende maskerdansen plaats.
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is: 67
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.
Zakgeld / Bijkomende kosten
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.
De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt € 150,- p.p.
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Mocht je nog geen reisverzekering hebben afgesloten, dan ben je verplicht hier vóór vertrek alsnog voor te zorgen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons buiten kantooruren bereiken op +31 (0)20-788 77 00. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 10-16 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.
Reisdocumenten
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Voor deze bestemming is een visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Je kunt ervoor kiezen om het visum via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 085 0218180 en helpt je graag bij je visumaanvraag. Het aanvragen van een visum kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Wij raden onze reizigers dan ook aan om het visum vooraf te laten regelen door Visa4Travel om onnodige stress voorafgaand aan de reis te voorkomen.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische reispaspoorthouders).
Voor deze reis kan je een e-visum aanvragen. Op de website van Visa4Travel vul je het online aanvraagformulier in. Is je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je je visum (ETA - Electronic Travel Authorization) via de e-mail, waarmee je naar Nepal kunt afreizen. Let op: reis je afwijkend van de groepsreis, laat je dan goed informeren of je gebruik kan maken van het e-visum of dat een regulier visum nodig is.
Belangrijke informatie over het e-visum:
Het e-visum voor Nepal kan niet rechtstreeks via de Nepalese overheid worden aangevraagd, omdat de betaling via een Nepalese bank moet verlopen. Wij adviseren onze Nederlandse en Belgische reizigers daarom ten zeerste om het e-visum aan te vragen via onze visumpartner Visa4Travel.
Kies je er toch voor om zelfstandig een e-visum aan te vragen? Dan is dit volledig je eigen verantwoordelijkheid. Als reisorganisatie kunnen wij hierbij geen ondersteuning bieden.
De prijs van het visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Hotelgegevens visum
Voor de aanvraag van je visum dien je het volgende hoteladres in te vullen:
Let op: het definitieve hotel waar je zult verblijven, kan afwijken van bovenstaand hotel, en is terug te vinden in de hotellijst die 10 dagen voor vertrek op je 'Mijn KoningAap' pagina geplaatst wordt.
Journalist, fotograaf of militair
Deelnemers die werken als journalist, fotograaf of militair maar aan onze reizen deelnemen als ‘vakantieganger’, adviseren wij bij beroep ‘employee’ in te vullen. Op deze manier voorkom je eventuele complicaties bij de aanvraag van het visum. Vanzelfsprekend zijn wij echter niet verantwoordelijk als je beroep uiteindelijk toch leidt tot een afwijzing.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen
Accommodatie en transport
Vervoer
Op onze reis door Nepal hebben we ervoor gekozen de route voor het grootste deel over land af te leggen. Zo krijg je de beste indruk van het Himalayaland en haar bevolking. Houd er wel rekening mee dat reizen in Nepal zwaar kan zijn, er zijn enkele lange reisdagen, de wegen verkeren niet overal in de beste staat en het plaatselijke verkeer is op zijn zachtst gezegd chaotisch.
Je maakt een binnenlandse vlucht van Kathmandu naar Dhangadi, in het uiterste westen van Nepal. NB: Koning Aap heeft als uitgangspunt dat we ter plaatse – om milieuredenen - geen gebruik maken van binnenlandse vluchten. Toch vlieg je tijdens deze reis van Kathmandu naar Dhangadi. In onze ogen is deze vlucht (bijna) niet te vermijden omdat er geen goede 'overland' opties zijn, zoals treinen of veilige nachtbussen. Een busrit over de slechte wegen zou bovendien circa 18 uur duren (654 km). Daarom kiezen we hier bij deze reis voor een binnenlandse vlucht.
Let op: de Europese Unie heeft alle Nepalese luchtvaartmaatschappijen op de ‘Zwarte lijst’ geplaatst. Ook de luchtvaartmaatschappij waar jij gebruik van maakt voor deze binnenlandse vlucht staat op deze lijst. We vragen je daarom een Waiver (Afstandsverklaring) te tekenen. Zonder deze verklaring is het niet mogelijk deel te nemen aan deze rondreis door Nepal. Een van onze medewerkers zal hierover na je boeking contact met je opnemen.
Op deze reis door Nepal hebben we de beschikking over een eigen airconditioned (mini)bus. Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van de dienstregelingen van het openbaar vervoer en zelf kunt bepalen waar en wanneer je stopt onderweg, met inachtneming van de verkeersveiligheid uiteraard.
De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de internationale luchthaven niet inclusief.
Je wandelt onder begeleiding van een Nepalese berggids van Kande naar Dhampus en de volgende dag terug naar Phedi. Deze trekking maakt onderdeel uit van het programma. Je bagage wordt vervoerd door een jeep. Mocht je niet willen wandelen dan kun je (op eigen kosten!) het traject afleggen met een lokale jeep. Houd er rekening mee dat als je kiest voor de jeep het, gezien het slechte pad, een oncomfortabel ritje wordt.
Reisafstanden:
Luchthaven Kathmandu naar hotel: 3 km / 45 minuten
Kathmandu naar Dhangadi: 480 km / 1½ uur (binnenlandse vlucht)
Dhangadi naar Kailali: 31 km / 1½ uur
Kailali naar Bardia: 32 km / 1½ uur
Bardia naar Lumbini: 275 km / 8 uur
Lumbini naar Palpa (Tansen): 90 km / 4 uur
Palpa (Tansen) naar Pokhara: 125 km / 6 à 7 uur
Pokhara naar Kande: 30 km 45 minuten
Kande naar Dhampus: 2½ à 3 uur wandelen
Dhampus naar Phedi: 2 à 3 uur wandelen
Phedi naar Kurintar: 113 km / 3 à 4 uur rijden en ½ uur wandelen
Kurintar naar Parphing: 112 km / ½ uur wandelen en 4 à 5 uur rijden
Parphing naar Bhaktapur: 33 km / 1½ uur
Bhaktapur naar Kathmandu: 16 km / 1 uur NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, de wegconditie, eventuele vluchtvertraging, wegwerkzaamheden en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Koning Aap maakt op deze bijzondere Nepal rondreis gebruik van diverse (kleinschalige) overnachtingsplaatsen. Uniek is op drie verschillende plaatsen (!) een verblijf in een ‘Community Homestay’: Kailali (Bhada), Bardia en Palpa (Tansen). Je logeert daar ‘bij mensen thuis’. De groep zal (afhankelijk van de uiteindelijke groepsgrootte) verdeeld worden over verschillende families. Op deze manier ervaar je het échte Nepal, het Nepal van de dorpen en het dagelijkse leven op het platteland. Dorpen waar de tijd te lijkt hebben stilgestaan. De overnachtingen in de homestays zijn eenvoudig, maar schoon. Het sanitair is in de homestays op de meeste plaatsen privé, maar op enkele plekken gedeeld. Behalve de ontbijten zijn tijdens het verblijf bij deze homestays ook lunch en diner op deze plaatsen inbegrepen. Drankjes zijn exclusief.
Je slaapt in Kathmandu, Lumbini, Pokhara, Kurintar en Bhaktapur in tweepersoonskamers met eigen badkamer, op basis van logies met ontbijt. In Kurintar is ook het diner inbegrepen (drankjes zijn exclusief).
In Pharping overnacht je in een tweepersoonskamer met eigen badkamer in het guesthouse van het Azom klooster (onder voorbehoud, het kan ook een ander klooster zijn). Ook daar is het ontbijt inbegrepen.
Tijdens de trektocht slaap je in Dhampus in een eenvoudige lodge in de bergen, in een tweepersoonskamertje. Een slaapzak is voor deze trekking niet nodig (er zijn dekens in de lodge aanwezig); een lakenzak kan handig zijn. Je verblijf in Dhampus is op basis van logies en ontbijt.
Enkele van de geplande hotels hebben een zwembad; fijn om op warme dagen even verkoeling te zoeken! Dat geldt voor de accommodaties in Kathmandu, Lumbini, Pokhara, Kurintar en Bhaktapur. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Enkele accommodaties tijdens deze rondreis Nepal beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de hotellobby. Houd er echter rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn, of het zelfs in zijn geheel laat afweten. Tijdens het verblijf in Bhada, Dhampus en Pharping is er geen wifi.
Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een tweepersoonskamer met iemand van hetzelfde geslacht. Mocht je een kamer voor je alleen willen dan kan dat, tegen betaling van de éénpersoonskamertoeslag.
Op deze reis is het niet mogelijk een driepersoonskamer te boeken.
Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in Nepal, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.
Moeilijkheidsgraad van deze rondreis door Nepal:
De reisduur tussen de verschillende plaatsen is niet al te lang en varieert tussen de 1 en 5 uur. Alleen de trajecten van Bardia naar Lumbini en van Palpa (Tansen) naar Pokhara nemen meer tijd in beslag (circa 7-8 uur). Meer info over reisafstanden vind je op het tabblad ‘Meer reisinfo’ onder het kopje ‘Accommodatie en vervoer’. Een 2-daagse bergwandeling in de Himalaya is onderdeel van het programma. Je loopt daarbij op zowel de eerste als de tweede dag gedurende drie uur over stenen trappen en smalle paadjes, waarbij je zelf een dagrugzakje draagt. Je 'grote' bagage wordt vervoerd door een jeep. Het wandeltraject is niet al te zwaar, maar je conditie dient goed te zijn. Je verblijft op deze reis afwisselend in hotels (op basis van logies met ontbijt), in homestays ‘bij mensen thuis’ of in het guesthouse van een klooster. Vooral het verblijf in verschillende ‘Community Homestays’ is een belangrijk aspect van deze unieke Nepal rondreis. Sfeervolle én bijzondere plekken, maar soms eenvoudig. Wel schoon! In de ‘Community Homestays’ verblijf je op basis van volpension, ook organiseert de gemeenschap op deze plekken tal van activiteiten die meestal zijn inbegrepen in je reisprogramma. Let op: je bevindt je (met name in het ‘Verre westen’) in een gebied waar de toeristische infrastructuur nog in de kinderschoenen staan. Enige flexibiliteit is zeker gewenst.
Deze reis valt in categorie 3.
Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo. Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden. Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark). Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur). Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.
Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Reisbegeleiding
Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.
Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.
Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.
Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.
Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.
Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.
De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.
Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.
Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.
Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!
Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Festivals
Holi
Een heel populair festival omdat, net zoals bij ons met carnaval, even de bestaande normen en regels wegvallen en alles lijkt te mogen. Tijdens Holi dansen mensen gemaskerd door de straten, spettert iedereen elkaar met water nat en wordt er naar hartenlust met kleurig verfpoeder gegooid. Zorg dat je oude kleren aan hebt, want als toerist ben je een geliefd slachtoffer en de verf houdt veel langer dan je lief is...
Tihar
Gedurende het vijfdaagse Tihar versieren Nepalezen hun huis en verlichten ze het met olielampjes Ze doen dit voor Lakshmi. Deze geliefde hindoeïstische godin kiest namelijk volgens de traditie het allermooiste huis om een jaar lang in te wonen. Ook worden op verschillende dagen kraaien, koeien en honden geëerd. Ze staan symbool voor Lakshmi. Tihar wordt ook het ‘feest van het licht’ genoemd.
Shivaratri
Dit is het grootste feest dat ter ere van de verjaardag van de hindoegod Shiva wordt gevierd. Duizenden gelovigen nemen een bad in het heilige water van de rivier Bagmati in Pashupatinath, vlakbij Kathmandu. Onder hen bevindt zich een groot aantal saddhu’s en andere asceten. Op de achtergrond offeren de pelgrims bloemen, fruit en muntjes en er worden gebeden gezongen. Alles bijeen een bijzondere sfeer.
Indra Jatra
Zowel hindoes als boeddhisten nemen deel aan de feestelijkheden ter ere van de regengod Indra. De Kumari, een jonge levende godin, wordt in processie door de straten van Kathmandu gereden. Twee jongens die beschouwd worden als incarnaties van de god Shiva (Bhairab) en de god Ganesh (de god met het olifantenhoofd) begeleiden haar wagen. Op straat vinden indrukwekkende maskerdansen plaats.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is: 67
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.
Bijkomende kosten en zakgeld
Zakgeld / Bijkomende kosten
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.
De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt € 150,- p.p.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Verzekeringen
Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Mocht je nog geen reisverzekering hebben afgesloten, dan ben je verplicht hier vóór vertrek alsnog voor te zorgen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.
Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen
Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.
Reis je met een reisgenoot?
Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.
Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Hoe sluit je een verzekering via ons af?
Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.
Overzicht verzekeringen
Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.
Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.
Adventure Specialists BV
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).
Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.
Laatste nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.
Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons buiten kantooruren bereiken op +31 (0)20-788 77 00. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 10-16 uur
Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.