Online Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 020-7887700

Waar ben je naar op zoek?

Familie

Familiereis Kroatië, Bosnië-Herzegovina & Montenegro

14 dagen
v.a. € 1.995,-

Veelgestelde vragen Familiereis Kroatië, Bosnië-Herzegovina & Montenegro

Bosnië-Herzegovina

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Bosnië en Herzegovina?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Bosnië-Herzegovina?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste reistijd in Bosnië en Herzegovina?

De beste reistijd voor Bosnië en Herzegovina zijn de maanden april tot en met september. Bosnië en Herzegovina kent een landklimaat, wat betekent dat het strenge winters kent en vrij warme zomers. In het noorden is het meestal een paar graden koeler. Reis je liever in een wat koelere periode, dan kun je beter niet in de maanden juli en augustus reizen.

Hoe overnachten we tijdens de reis?

Tijdens de rondreis overnachten we in hotels in de twee- en driesterrenklasse, in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Je verblijf is op basis van logies en ontbijt. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Bosnië en Herzegovina?

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen airconditioned (mini)bus. Op deze manier kun je ontspannen reizen en onderweg stoppen waar gewenst. Uiteraard is roken in de bus niet toegestaan.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Bosnië en Herzegovina vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' en kopje 'Accommodatie en Transport'.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Is er Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De meeste geplande hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over de Wifibeschikbaarheid per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Wat is het tijdsverschil met Bosnië en Herzegovina?

Er is geen tijdsverschil tussen Nederland en België en Bosnië en Herzegovina.

Kan ik gemakkelijk pinnen tijdens de reis?

In Bosnië en Herzegovina heb je de Mark (BAM). In bijna elke grotere stad of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je Nederlandse/Belgische bankpas kunt pinnen. Eventueel kun je ook euro’s wisselen bij banken en officiële wisselkantoren. Creditcards accepteert men bij de wat luxere hotels en duurdere restaurants.

Kan er vegetarisch gegegeten worden in Bosnië en Herzegovina?

Onder invloed van de Turkse keuken is er sarma, gestoomde dolmarollen van rijst, tomaten en gehakt verpakt in kool of druivenbladeren. Bosnische börek is er in de vorm van spiraaltjes van filobladerdeeg gevuld met gehakt. Traditioneel wordt er dus best veel vlees gegeten, maar er zijn altijd wel gerechten met veel groenten en salades zonder vlees. Denk bijvoorbeeld aan gevulde pasteitjes met kaas of spinazie, klepe gevuld met kaas in plaats van vlees of meerdere lekkernijen van de bakker.

Hoe werkt het met fooi geven in Bosnië en Herzegovina?

In toeristische centra en zeker in de wat luxere zaken rekent bedienend personeel op een fooi. Buiten de centra zal men er soms raar van opkijken. In een restaurant is bedieningsgeld soms bij de prijs inbegrepen. Anders kun je uitgaan van een fooi van 5-10 procent. Bij een taxirit kun je de prijs naar boven afronden.

Moet ik een harde koffer of backpack meenemen?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bageruimte in de bus.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen

Montenegro

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Montenegro?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Heb ik inentingen nodig voor Montenegro?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

beste reistijd

Beste reistijd Montenegro: is in de maanden mei t/m september. De andere maanden zijn herfst- en winterachtig en kan er veel neerslag vallen.

Montenegro ligt aan de Adriatische Zee naast Dubrovnik in Kroatië en tegenover Italië. Aan de kust van Montenegro heerst een mediterraan klimaat met zonnige zomers. Het binnenland is bergachtig waardoor de zomers mild zijn, maar in de wintermaanden vaak sneeuw valt. In centraal Montenegro heerst juist weer een landklimaat.

Hoe overnachten we tijdens de reis in Montenegro?

Tijdens de rondreis overnachten we in middenklasse hotels, op basis van logies en ontbijt en met eigen badkamer en toilet op de kamer. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen).

Hoe reizen we in Montenegro?

Tijdens onze reis maken we overwegend gebruik van een eigen (airconditioned) bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in Montenegro. Veel bezienswaardigheden liggen niet op de gangbare routes en zouden met het openbaar vervoer moeilijk te bezoeken zijn. Ook kun je met een eigen bus gemakkelijk onderweg stoppen voor een mooie fotostop.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij kopje 'Accommodatie en transport'.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Is er Wifi tijdens de reis beschikbaar?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Veel van de geplande hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over de Wifi-beschikbaarheid per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig?

We verwijzen je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl

Kan in pinnen in Montenegro?

De lokale munteenheid van Montenegro is de Euro. In bijna elke grote of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je Nederlandse/Belgische bankpas geld kunt opnemen. Eventueel kun je natuurlijk ook wat Euro’s meenemen van huis. Creditcards worden ook geaccepteerd bij luxere hotels en duurdere restaurants.

Hoe is het eten in Montenegro?

Aan de kust is het eten haast niet te onderscheiden van de Dalmatische keuken: veel gegrilde vis en zeevruchten, knoflook, olijfolie en Italiaanse gerechten. In het binnenland vind je meer vlees en Servische invloeden.

Moet ik een reistas, backpack of koffer meenemen tijdens de reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer, gezien de vaak beperkte bagageruimte in de bus.

Kan ik vrijelijk fotograferen in Montenegro?

Wil je mensen fotograferen, vraag dan altijd eerst netjes om toestemming. Het gebruik van een fototoestel of videocamera in musea en bij bezienswaardigheden is vaak niet toegestaan. Dit wordt duidelijk van tevoren aangegeven. Het is verboden om zaken als luchthavens, militaire objecten en grensovergangen te fotograferen.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen

Kroatië

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Kroatië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Kroatië?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Je kunt ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Kroatië?

De beste reistijd voor Kroatië is mei tot en met september. Door het Middellandse Zeeklimaat liggen aan de kust de temperaturen over het algemeen iets hoger dan in Nederland en België. 's Winters ligt de temperatuur rond het vriespunt, en in de zomermaanden liggen de temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Het binnenland en de bergen zijn in de zomerperiode zéker een bezoek waard! Het is er aangenaam en niet te warm door de frisse bergbries.

Hoe overnachten we in Kroatië?

In Kroatië verblijf je tijdens de reis in middenklasse hotels, op basis van logies met ontbijt. We hebben de beschikking over één- en tweepersoonskamers. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Kroatië?

Tijdens onze reis maken we gebruik van een eigen airconditioned bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in Kroatië. Veel bezienswaardigheden liggen namelijk niet op de gangbare routes en zouden met het openbaar vervoer moeilijk te bezoeken zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij kopje 'Accommodatie en transport'.

Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Over het algemeen beschikken al onze geplande hotels over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn. Ook kun je tegenwoordig in bijna alle Europese landen gebruik maken van je eigen mobiele internet abonnement via data roaming. Controleer van te voren bij je provider of Kroatië hier ook onder valt.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Kroatië?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Kroatië verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl

Wat is handig om mee te nemen naar Kroatië?

Wat betreft je kleding raden we je aan om vooral praktische kleding mee te nemen, die je gemakkelijk kunt combineren of in laagjes over elkaar kunt aantrekken.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad 'Meer reisinfo'.

Moet ik een koffer of een reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dat kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Gelieve niet op reis te gaan met een hardschalige koffer. Deze zijn namelijk moeilijk te verstouwen in het vervoer.

Kan ik pinnen in Kroatië?

De munteenheid van Kroatië is de Kroatische Kuna (HRK). In bijna elke grotere of toeristische plaats zijn bankautomaten, waar je met je Nederlandse/Belgische bankpas geld kunt opnemen. Indien je geld wilt pinnen, dien je het betaalprofiel van je bankpas (tijdelijk) in te stellen op ‘Wereld’. Kroatië valt namelijk buiten het Schengengebied.

Eventueel kun je Euro’s wisselen bij banken en officiële wisselkantoren.

Kan er vegetarisch worden gegeten in Kroatië?

De gevarieerde keuken van Kroatië weerspiegelt de verschillende culturen die het land in de loop van de geschiedenis hebben beïnvloed. Er is een scherpe scheiding tussen de Italiaanse keuken langs de kust en de smaken van Hongarije, Oostenrijk en Turkije meer landinwaarts. De Istrische keuken heeft de laatste jaren internationale kookliefhebbers aangetrokken vanwege de lange gastronomische traditie, verse ingrediënten en unieke specialiteiten. Vanwege de gevarieerde keuken is het niet lastig om vegetarisch te eten en is er genoeg keuze.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen