Online Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 020-7887700

Waar ben je naar op zoek?

header image
Pionier
8,5 (39)

Rondreis Voormalig Joegoslavië

24 dagen
v.a. € 3.795,-

Veelgestelde vragen Rondreis Voormalig Joegoslavië

Bosnië-Herzegovina

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Bosnië en Herzegovina?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Bosnië-Herzegovina?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste reistijd in Bosnië en Herzegovina?

De beste reistijd voor Bosnië en Herzegovina zijn de maanden april tot en met september. Bosnië en Herzegovina kent een landklimaat, wat betekent dat het strenge winters kent en vrij warme zomers. In het noorden is het meestal een paar graden koeler. Reis je liever in een wat koelere periode, dan kun je beter niet in de maanden juli en augustus reizen.

Hoe overnachten we tijdens de reis?

Tijdens de rondreis overnachten we in hotels in de twee- en driesterrenklasse, in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Je verblijf is op basis van logies en ontbijt. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Bosnië en Herzegovina?

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen airconditioned (mini)bus. Op deze manier kun je ontspannen reizen en onderweg stoppen waar gewenst. Uiteraard is roken in de bus niet toegestaan.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Bosnië en Herzegovina vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' en kopje 'Accommodatie en Transport'.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Is er Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De meeste geplande hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over de Wifibeschikbaarheid per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Wat is het tijdsverschil met Bosnië en Herzegovina?

Er is geen tijdsverschil tussen Nederland en België en Bosnië en Herzegovina.

Kan ik gemakkelijk pinnen tijdens de reis?

In Bosnië en Herzegovina heb je de Mark (BAM). In bijna elke grotere stad of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je Nederlandse/Belgische bankpas kunt pinnen. Eventueel kun je ook euro’s wisselen bij banken en officiële wisselkantoren. Creditcards accepteert men bij de wat luxere hotels en duurdere restaurants.

Kan er vegetarisch gegegeten worden in Bosnië en Herzegovina?

Onder invloed van de Turkse keuken is er sarma, gestoomde dolmarollen van rijst, tomaten en gehakt verpakt in kool of druivenbladeren. Bosnische börek is er in de vorm van spiraaltjes van filobladerdeeg gevuld met gehakt. Traditioneel wordt er dus best veel vlees gegeten, maar er zijn altijd wel gerechten met veel groenten en salades zonder vlees. Denk bijvoorbeeld aan gevulde pasteitjes met kaas of spinazie, klepe gevuld met kaas in plaats van vlees of meerdere lekkernijen van de bakker.

Hoe werkt het met fooi geven in Bosnië en Herzegovina?

In toeristische centra en zeker in de wat luxere zaken rekent bedienend personeel op een fooi. Buiten de centra zal men er soms raar van opkijken. In een restaurant is bedieningsgeld soms bij de prijs inbegrepen. Anders kun je uitgaan van een fooi van 5-10 procent. Bij een taxirit kun je de prijs naar boven afronden.

Moet ik een harde koffer of backpack meenemen?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bageruimte in de bus.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen

Kosovo

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Kosovo?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Kosovo?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Kosovo?

In de maanden mei tot en met oktober heb je de meeste kans op mooi weer; in het binnenland van Kosovo is het aangenaam warm en in de herfst waait vaak de ‘kosova’, een fijne, warme bries.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand

Hoe overnachten we in Kosovo?

Wij maken gebruik van goede middenklasse hotels.

Onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ vind je meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Kan ik gebruikmaken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om via social media contact met het thuisfront te houden. Enkele van de geplande hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Hoe reizen we in Kosovo?

Tijdens deze reis maken we overwegend gebruik van onze eigen (mini ) bus.

Meer informatie over de reisafstanden en het vervoer in Kosovo vind je onder het tabblad ‘Meer reisinfo’.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Kosovo?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Kosovo verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekker(s) je nodig hebt: http://www.wereldstopcontacten.nl.

Kan ik pinnen in Kosovo?

Kosovo heeft de euro als lokale munteenheid, maar in enkele gebieden kun je ook met de Servische Dinar (CSD) betalen. In de grote steden zijn voldoende geldautomaten. Met bankpassen met het Cirrus- of Maestrologo kun je bij de geldautomaten geld opnemen. Houd er wel rekening mee dat Kosovo buiten de eurozone valt, en er daarom voor iedere transactie extra pinkosten in rekening wordt gebracht.

Creditcards worden in de grotere hotels en winkels geaccepteerd.

Kan er vegetarisch gegeten worden in Kosovo?

Veel gerechten zijn met gestoofd en gegrild vlees of vis. Maar er is ook keuze uit gerechten zonder vlees zoals vele soorten salades met verschillende soorten groentes en geroosterde paparika's. 

Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een zachte reiskoffer op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de vaak beperkte bagageruimte.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Meer reisinfo’.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen 

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk de reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier (+ eventuele meerkosten).

Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug met een voorstel en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.

Kroatië

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Kroatië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Kroatië?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Je kunt ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Kroatië?

De beste reistijd voor Kroatië is mei tot en met september. Door het Middellandse Zeeklimaat liggen aan de kust de temperaturen over het algemeen iets hoger dan in Nederland en België. 's Winters ligt de temperatuur rond het vriespunt, en in de zomermaanden liggen de temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Het binnenland en de bergen zijn in de zomerperiode zéker een bezoek waard! Het is er aangenaam en niet te warm door de frisse bergbries.

Hoe overnachten we in Kroatië?

In Kroatië verblijf je tijdens de reis in middenklasse hotels, op basis van logies met ontbijt. We hebben de beschikking over één- en tweepersoonskamers. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Kroatië?

Tijdens onze reis maken we gebruik van een eigen airconditioned bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in Kroatië. Veel bezienswaardigheden liggen namelijk niet op de gangbare routes en zouden met het openbaar vervoer moeilijk te bezoeken zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij kopje 'Accommodatie en transport'.

Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Over het algemeen beschikken al onze geplande hotels over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn. Ook kun je tegenwoordig in bijna alle Europese landen gebruik maken van je eigen mobiele internet abonnement via data roaming. Controleer van te voren bij je provider of Kroatië hier ook onder valt.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Kroatië?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Kroatië verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl

Wat is handig om mee te nemen naar Kroatië?

Wat betreft je kleding raden we je aan om vooral praktische kleding mee te nemen, die je gemakkelijk kunt combineren of in laagjes over elkaar kunt aantrekken.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad 'Meer reisinfo'.

Moet ik een koffer of een reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dat kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Gelieve niet op reis te gaan met een hardschalige koffer. Deze zijn namelijk moeilijk te verstouwen in het vervoer.

Kan ik pinnen in Kroatië?

De munteenheid van Kroatië is de Kroatische Kuna (HRK). In bijna elke grotere of toeristische plaats zijn bankautomaten, waar je met je Nederlandse/Belgische bankpas geld kunt opnemen. Indien je geld wilt pinnen, dien je het betaalprofiel van je bankpas (tijdelijk) in te stellen op ‘Wereld’. Kroatië valt namelijk buiten het Schengengebied.

Eventueel kun je Euro’s wisselen bij banken en officiële wisselkantoren.

Kan er vegetarisch worden gegeten in Kroatië?

De gevarieerde keuken van Kroatië weerspiegelt de verschillende culturen die het land in de loop van de geschiedenis hebben beïnvloed. Er is een scherpe scheiding tussen de Italiaanse keuken langs de kust en de smaken van Hongarije, Oostenrijk en Turkije meer landinwaarts. De Istrische keuken heeft de laatste jaren internationale kookliefhebbers aangetrokken vanwege de lange gastronomische traditie, verse ingrediënten en unieke specialiteiten. Vanwege de gevarieerde keuken is het niet lastig om vegetarisch te eten en is er genoeg keuze.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen

Noord-Macedonië

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Noord-Macedonië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Noord-Macedonië?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Noord-Macedonië?

Mei, juni en september zijn de beste maanden om naar Noord-Macedonië te reizen. In de zomermaanden is het in Noord-Macedonië heet en droog, vanaf november tot februari valt er veel sneeuw.

Hoe overnachten we in Noord-Macedonië?

Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op locatie, hygiëne en sfeer. In de hotels hebben we de beschikking over één- en tweepersoonskamers. Je verblijft hier op basis van logies met ontbijt. 

Onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ vind je meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Noord-Macedonië?

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen airconditioned (mini)bus. Op deze manier kun je ontspannen reizen en onderweg stoppen waar gewenst. Uiteraard is roken in de bus niet toegestaan.

Meer informatie over de reisafstanden en het vervoer in Noord-Macedonië vind je onder het tabblad ‘Meer reisinfo’.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand

Kan ik gebruikmaken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Tegenwoordig is het ook vaak mogelijk om binnen de EU-gebruik te maken van je eigen telefoonabonnement met internetbundel. Controleer bij jouw provider of Noord-Macedonië hier ook onder valt.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Noord-Macedonië?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Noord-Macedonië verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekker(s) je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl.

Kan ik pinnen in Noord-Macedonië?

De lokale munteenheid van Noord-Macedonië is de Noord-Macedonische Denar (MKD). In de grotere plaatsen kun je met Nederlands/Belgische bankpassen bij de meeste geldautomaten geld opnemen. Houd er wel rekening mee dat Noord-Macedonië buiten de eurozone valt, en er daarom voor iedere transactie een klein bedrag aan extra pinkosten in rekening wordt gebracht.

Creditcards worden in beperkte mate geaccepteerd.

Kan er vegetarisch gegeten worden in Noord-Macedonië?

In Noord-Macedonië proef je de invloed van de Griekse keuken. Bestel je een pita, dan krijg je een pasteitje gemaakt van bladerdeeg gevuld met lokale kaas en spinazie of prei. Spska salata is een eenvoudige salade met tomaat, ui en komkommer, bedekt met geraspte sirenje (witte kaas). En tavce gravce is een bonenschotel geserveerd in aardewerk.

In de stad Ohrid poppen steeds meer vegetarsiche restaurants op speciaal gericht op vegetarische/vegan maaltijden. Al is het soms wel even zoeken. In de meeste restaurants wordt voornamelijk vlees of vis geserveerd. 

Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een zachte reiskoffer op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bagageruimte in de bus.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Meer reisinfo’.

Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

↦ Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen

Servië

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Servië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij hebben in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste reistijd voor Servië?

De maanden mei tot en met september zijn de beste reistijd voor Servië. Dit zijn de zomer- en herfstmaanden, waarin de temperatuur aangenaam is. De gemiddelde temperatuur is in deze periode ongeveer 25 tot 30 graden. De meeste regen valt in de maanden mei en juni.

Hoe verblijven we in Servië?

Tijdens je verblijf in Servië maak je gebruik van middenklasse hotels met eigen badkamer en toilet.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe wordt er gereisd in Servië?

Al het transport tijdens de reis zal met airconditioned (mini)bus zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Bosnië en Herzegovina vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' en kopje 'Accommodatie en Transport'.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Servië?

We verwijzen je graag naar de volgende website waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl.

Wat is het tijdsverschil met Servië?

Er is geen tijdsverschil tussen Servië en Nederland/België. 

Kan ik gemakkelijk op Wifi in Servië?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De grotere hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Ook bieden veel restaurants, bars en de luchthavens gratis Wifi aan. Houd er rekening mee dat ondanks Servië tot Europa behoort, je vaak niet gratis gebruik kunt maken van je eigen mobiele internetbundel zoals dit wel in andere Europese landen kan.

Kan ik overal pinnen?

In Servië staan in bijna elke grotere plaats pinautomaten waar je met je Nederlandse of Belgische bankpas kunt pinnen. Creditcards worden geaccepteerd in grote hotels en winkels. In Servië wordt betaald met de Servische dinar. Het is wel handig om voor de zekerheid wat contant geld op zak te hebben voor het geval een pinautomaat defect is.

Wat zijn de eetgewoonten in Servië?

In Servië zal je veel stevige gerechten tegenkomen, vaak met ingrediënten afkomstig van het platteland. Vaak hebben ze combinaties van vlees, komkommers, tomaten en paprika’s. Een voorbeeld hiervan is de gevulde paprika (punjena paprika): rijst en gehakt in een paprika. Ook populair is sarma, vlees of rijst in wijnbladeren gerold.

Andere gerechten met deze ingrediënten zijn bijvoorbeeld het stoofpotje (muckalica) en ajvar, een dikke saus of puree van in de oven gebakken paprika’s – die vooral bij het vlees wordt gegeten.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

↦ Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen

Slovenië

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Slovenië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Welke inentingen heb ik nodig voor Slovenië?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Slovenië?

Het grootste deel van het bergachtige Slovenië heeft een landklimaat. Vanwege de ligging ten zuiden van de Alpen valt er relatief veel regen. Het westelijk deel aan de kust heeft een mediterraan klimaat. De beste reistijd voor Slovenië is het voorjaar en de zomer.

Hoe overnachten we in Slovenië?

Je verblijft tijdens deze reis in middenklasse hotels. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen.
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe wordt er gereisd in Slovenië?

Tijdens onze reis maken we overwegend gebruik van een eigen (mini)bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in Slovenië. Veel bezienswaardigheden liggen niet op de gangbare routes en zouden met openbaar vervoer moeilijk te bezoeken zijn. 

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'.

Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De meeste geplande hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, of soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn. Ook kun je in Slovenië vaak gebruik maken van je eigen mobiele internetbundel door roaming aan te zetten. Controleer wel even van te voren bij jouw provider of dit het geval is.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Wat is handig om mee te nemen naar Slovenië

Wat betreft je kleding raden we je aan om vooral praktische kleding mee te nemen, die je gemakkelijk kunt combineren of in laagjes over elkaar kunt aantrekken.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad 'Meer reisinfo'.

Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Wat betreft je kleding raden we je aan om vooral praktische kleding mee te nemen, die je gemakkelijk kunt combineren of in laagjes over elkaar kunt aantrekken.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad 'Meer reisinfo'.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Slovenië?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Slovenië verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl

Kan ik pinnen in Slovenië?

Slovenië maakt net zoals Nederland/België gebruik van de Euro. Je kunt met de meeste Nederlandse/Belgische bankpassen gemakkelijk geld opnemen bij een pinautomaat. Het is wel handig om voor de zekerheid wat cash euro's mee te nemen (mocht een pinautomaat defect zijn).

Kan er vegetarisch gegeten worden in Slovenië?

Het kleine Slovenië beschikt over een hele diverse keuken, met maar tal van verschillende regionale kookstijlen. Enkele toppers: jota (hartige bonen-en-koolsoep), postrv (forel) en zlikrofi (ravioli-achtige deegvormen gevuld met kaas, spek en bieslook). Met een diverse keuken is het niet lastig om vegetarisch te eten in Slovenië.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

↦ Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen

Montenegro

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Montenegro?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of identiteitskaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: 

- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Meer reisinfo’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Heb ik inentingen nodig voor Montenegro?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde.  Je kan ook op www.wanda.be online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Beste reistijd

Beste reistijd Montenegro: is in de maanden mei t/m september. De andere maanden zijn herfst- en winterachtig en kan er veel neerslag vallen.

Montenegro ligt aan de Adriatische Zee naast Dubrovnik in Kroatië en tegenover Italië. Aan de kust van Montenegro heerst een mediterraan klimaat met zonnige zomers. Het binnenland is bergachtig waardoor de zomers mild zijn, maar in de wintermaanden vaak sneeuw valt. In centraal Montenegro heerst juist weer een landklimaat.

Hoe overnachten we tijdens de reis in Montenegro?

Tijdens de rondreis overnachten we in middenklasse hotels, op basis van logies en ontbijt en met eigen badkamer en toilet op de kamer. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen).

Hoe reizen we in Montenegro?

Tijdens onze reis maken we overwegend gebruik van een eigen (airconditioned) bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in Montenegro. Veel bezienswaardigheden liggen niet op de gangbare routes en zouden met het openbaar vervoer moeilijk te bezoeken zijn. Ook kun je met een eigen bus gemakkelijk onderweg stoppen voor een mooie fotostop.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' bij kopje 'Accommodatie en transport'.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden. Dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Is er Wifi tijdens de reis beschikbaar?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Veel van de geplande hotels beschikken over Wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over de Wifi-beschikbaarheid per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig?

We verwijzen je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: www.wereldstopcontacten.nl

Kan in pinnen in Montenegro?

De lokale munteenheid van Montenegro is de Euro. In bijna elke grote of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je Nederlandse/Belgische bankpas geld kunt opnemen. Eventueel kun je natuurlijk ook wat Euro’s meenemen van huis. Creditcards worden ook geaccepteerd bij luxere hotels en duurdere restaurants.

Hoe is het eten in Montenegro?

Aan de kust is het eten haast niet te onderscheiden van de Dalmatische keuken: veel gegrilde vis en zeevruchten, knoflook, olijfolie en Italiaanse gerechten. In het binnenland vind je meer vlees en Servische invloeden.

Moet ik een reistas, backpack of koffer meenemen tijdens de reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer, gezien de vaak beperkte bagageruimte in de bus.

Kan ik vrijelijk fotograferen in Montenegro?

Wil je mensen fotograferen, vraag dan altijd eerst netjes om toestemming. Het gebruik van een fototoestel of videocamera in musea en bij bezienswaardigheden is vaak niet toegestaan. Dit wordt duidelijk van tevoren aangegeven. Het is verboden om zaken als luchthavens, militaire objecten en grensovergangen te fotograferen.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen