Online Chat
Over onsDuurzaam reizenNieuwsbriefContact Vragen? Bel 020-7887700

Waar ben je naar op zoek?

Familie
8,4 (41)

Familiereis China Avontuur

22 dagen
v.a. € 3.361,-
Reisdocumenten

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal 9 maanden geldig is en beschikt over tenminste 3 lege aaneengesloten pagina’s. Een noodpaspoort is niet toegestaan.

Visum:
Voor deze bestemming  is een visum benodigd in het paspoort voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om 6 tot 8 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen (mits de reis een gegarandeerd vertrek heeft).

Heb je een dubbele nationaliteit dan is het van belang dat je bij het boeken van de reis en je visum aanvraag de nationaliteit invult van het paspoort waarmee je op reis gaat. 
 
Wij raden je ten zeerste aan om je visum aan te vragen via onze partner Visa4Travel. Het aanvragen van een visum voor China kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 085 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag. 

Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Wanneer je ervoor kiest om zelfstandig een visum aan te vragen dan ben je zelf verantwoordelijk voor de aan te leveren documenten. Wij kunnen je als reisorganisatie geen assistentie bieden. 

De procedure voor het visum van China via Visa4Travel:
De procedure voor de aanvraag van het visum voor China start online. Op de website van Visa4Travel selecteer je bij Bestemmingen ‘China’. Hier vul je het online aanvraagformulier in en betaal je de aanbetaling.  Je ontvangt een e-mail terug met instructies over de diverse documenten die je dient aan te leveren en de prijs van het visum met daarbij de factuur. Je hebt o.a. een kopie nodig van het vliegticket, hotelreserveringen en het dag-tot-dag programma. Deze ontvang je 6 voor vertrek in een compleet document van Koning Aap.

De visumprocedure voor China is strikt en daarom is het belangrijk om de visumbenodigdheden zorgvuldig aan te leveren bij Visa4Travel.

De prijs van het visum bedraagt - inclusief bemiddelingskosten - ongeveer 250 euro per visum.

Er dient per persoon een visum aangevraagd te worden.

Nadat je alle formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort samen met alle vereiste documentatie aangetekend naar Visa4Travel. Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Je kunt je paspoort ook persoonlijk afgeven of ophalen bij de vestiging van Visa4Travel in Hoofddorp. Het kantoor is goed bereikbaar per auto of per trein. Je kunt er gratis parkeren en het is minder dan 10 minuten lopen van het treinstation.

Belgische reizigers kunnen ervoor kiezen om hun paspoort naar ons kantoor in Gent te brengen, en hier weer te komen ophalen zodra het visum in het paspoort staat. Belgische reizigers kunnen er ook voor kiezen om hun paspoort per post te versturen. Om veiligheidsredenen raden wij in dit laatste geval aan om gebruik te maken van een koeriersdienst. Let op; hier zijn meerkosten aan verbonden.

Journalist, fotograaf of militair:
Deelnemers die werken als journalist, fotograaf of militair maar aan onze reizen deelnemen als ‘vakantieganger’, adviseren wij bij beroep ‘employee’ in te vullen. Op deze manier voorkom je eventuele complicaties bij de aanvraag van het visum. Vanzelfsprekend zijn wij echter niet verantwoordelijk als je beroep uiteindelijk toch leidt tot een afwijzing.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen. 

Reizigers met minderjarige kinderen waarbij één of beide ouders niet meereizen dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Accommodatie en transport

Accommodatie en transport

Vervoer
De transfers van en naar de luchthavens zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor een landarrangement (rondreis exclusief internationale vluchten), zijn de transfers van en naar de internationale luchthavens niet inclusief.

De busreizen op de trajecten Luoyang-Shaolin-Luoyang, Panzihua-Lijiang, Guilin-Yangshuo-Guilin worden afgelegd met een eigen bus. Het voordeel van een eigen bus is dat je onderweg kunt stoppen om foto's te maken, een toilet te bezoeken of een lokale versnapering te proberen. Stops zijn uiteraard na overleg met de reisbegeleiding.

De transfers naar de Chinese Muur, het Terracottaleger en het Panda Centrum zijn inbegrepen in je reissom. Eventuele extra vervoerskosten bij optionele excursies zijn niet inbegrepen. Voor optionele excursies (naar bijvoorbeeld het grote Boeddhabeeld in Leshan bij Chengdu) huren we ter plaatse eigen vervoer of sluiten we ons aan bij een excursie die ter plaatse wordt aangeboden. Dit gebeurt in overleg met de deelnemers van de groep.

De lange afstanden in China leggen we af per trein. Op zes trajecten reis je per hogesnelheidstrein: Beijing-Luoyang, Luoyang-Xi'an, Xi'an-Chengdu, Chengdu-Panzihua, Lijiang-Dali en Dali-Guilin. Comfortabel én snel! Er worden op deze familiereis China GEEN trajecten afgelegd per nachttrein.

Eén traject wordt per tijdbesparende binnenlandse vlucht uitgevoerd (Guilin-Shanghai). De binnenlandse vluchten worden allemaal uitgevoerd door Chinese luchtvaartmaatschappijen die meestal met recent aangekocht materieel vliegen (vnl. Airbus en Boeing). Bij slechte weersomstandigheden lopen de vluchten soms vertraging op, zonder vooraankondiging worden de vluchten dan soms afgelast.

LET OP: de treinkaartjes en binnenlandse vluchten worden gereserveerd op basis van paspoortgegevens. Zorg dus dat deze ‘up to date’ zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je persoonlijke pagina op de mijn.koningaap site.

Uiterlijk 6 weken voor vertrek hebben we je correcte paspoortgegevens nodig inclusief een kopie van je paspoort i.v.m. het reserveren van de treintickets. Deze worden gereserveerd door onze agent refererende aan je officiële voornaam zoals in het paspoort vermeld (meisjesnaam voor gehuwde vrouwen) en paspoortnummer. Indien deze niet correct worden ingevuld, kan dit problemen ter plaatse veroorzaken daar de tickets niet wijzigbaar zijn en vaak niet opnieuw kunnen worden gereserveerd. Zorg dus dat je paspoortgegevens up to date zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je mijn.site.


Reisafstanden
Vliegveld Beijing naar Beijing: 45 km / 1 à 1½ uur
Beijing naar Luoyang: 832 km / 4 uur (hogesnelheidstrein)
Luoyang naar Shaolin: 60 km / 1½ uur
Shaolin naar Luoyang: 60 km / 1½ uur
Luoyang naar Xi’an: 380 km / 1½ uur (hogesnelheidstrein)
Xi’an naar Chengdu: 643 km / 3½ uur (hogesnelheidstrein)
Chengdu naar Panzhihua: 630 km / 5 uur (hogesnelheidstrein)
Panzhihua naar Lijiang: 230 km / 3½ à 4 uur
Lijiang naar Dali: 180 km / 1½ à 2 uur (hogesnelheidstrein)
Dali naar Guilin: 1452 km / 10 uur (hogesnelheidstrein)
Guilin naar Yangshuo: 65 km / 1½ à 2 uur
Yangshuo naar Guilin Vliegveld: 90 km / 2 uur
Guilin naar Shanghai: 1389 km / 2¼ uur (binnenlandse vlucht)
Shanghai Hotel naar Vliegveld: 45 km / 1 uur
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte in de steden, trein- of vluchtvertragingen, de weg- en spoorconditie en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.

Accommodatie
Tijdens deze reis wordt overnacht in twee- of driepersoonskamers, met douche en toilet op de kamer, in schone, waar mogelijk centraal gelegen middenklasse hotels. Houd er rekening mee dat wanneer je verblijft in 2 tweepersoonskamers wij ons best doen om kamers bij elkaar te reserveren. Wij kunnen dit echter niet garanderen. Je verblijft op basis van logies met ontbijt.

Een aantal van de geplande hotels heeft een (binnen)zwembad; fijn om de warmte van je af te spoelen en te ontspannen na alle opgedane indrukken! Dat geldt voor de accommodaties in Xi’an, Yangshuo en Shanghai. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

De meeste hotels hanteren een 'check out' tijd van 12.00 uur 's middags. Om je verblijf comfortabeler te maken regelen we enkele 'dagkamers' voor de groep in Shanghai (dag 21) aangezien je op die dag pas in de avond verder zult reizen. Je hebt zodoende de mogelijkheid om je nog even op te frissen. Het gebruik van de gedeelde dagkamers (gemiddeld 4 personen per kamer) is tot 18.00 uur.

Twee ouders met één kind, één ouder met twee kinderen of drie kinderen uit één gezin worden ingedeeld in een driepersoonskamer. Houd er wel rekening mee dat het meestal gaat om een tweepersoonskamer waar een derde (vouw)bed bijgeplaatst wordt (daardoor minder loopruimte in de kamer), dit bed heeft vaak een dun matras en is aan de kleine kant voor lange Nederlanders en Belgen (meestal 0,90 x 1,90 m). Een 'echte' driepersoonskamer is helaas niet mogelijk in China.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Alle geplande hotels op deze familiereis naar China beschikken over wifi, meestal in de kamers, soms alleen in de hotellobby. Houd er echter rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn, of het zelfs in zijn geheel laat afweten. Let op: In China zijn o.a. Google, Whatsapp, YouTube en Facebook geblokkeerd. Je zou (in Nederland of België) de app WeChat kunnen downloaden voor contact met het thuisfront. Dit is een soort WhatsApp die in China wel werkt.

Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in China, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Vluchtinformatie

Vluchtinformatie

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.
Zwaarte van de reis

Zwaarte van de reis

Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.

Moeilijkheidsgraad van deze familiereis door China:
China is immens! De afstanden tussen de verschillende plaatsen zijn vaak honderden kilometers. Maar dat is geen probleem in China. Voor de lange afstanden maken we eenmaal gebruik van een binnenlandse vlucht (van Guilin naar Shanghai). Het spoorwegnet wordt ieder jaar meer uitgebreid met nieuwe hogesnelheidstreinen en uiteraard maken we daar gebruik van. Een voorbeeld? De 832 km van Beijing naar Luoyang duurt bijvoorbeeld slechts 4 uur! Snel en comfortabel! In de uitgebreide beschrijving kun je meer lezen over de andere reisafstanden. Let op: Je dient regelmatig zelf op de stations met je bagage te sjouwen.

Je overnacht in hotels op basis van logies met ontbijt. De kwaliteit van de hotels kan per plaats verschillen. Bij de hotelselectie hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. Neem je zwemspullen mee, de hotels in Xi'an en Shanghai beschikken over een zwembad. Er zitten geen ‘verplichte’ lange wandelingen in deze reis. Maar… om bijvoorbeeld de Chinese Muur, het grote Boeddhabeeld in Leshan of de omgeving van het schitterende Yangshuo optimaal te verkennen moet er regelmatig worden gelopen, ook over rijstvelddijkjes of trappen. Wat is er dan wel 'zwaar' aan deze reis door China? Het kan (zeker in de zomermaanden) warm worden en je doet erg veel nieuwe indrukken op. En dat is best vermoeiend!

Flexibiliteit loont!
Voor minder voorspelbare reizen en onbekende lokale gebruiken is flexibiliteit de sleutel. Als je open staat voor onverwachte ervaringen en je laat verrassen door lokale tradities, krijg je daar een belevenis voor terug! Soms moet van de geplande route worden afgeweken en is het beter de reisbegeleider ruimte te geven voor spontaniteit. Door flexibel te zijn, omarm je het avontuur en ontdek je vaak verborgen schatten die niet in de reisomschrijving staan. Geniet van het onbekende en laat je verrassen door de unieke charme van deze bestemming!

Deze reis valt in categorie 3.

Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.


Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.
Reisbegeleiding

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.

Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.

Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.

Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.

Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.

Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Bewust op reis

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!

Local Impact Score

Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.

De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.

De Local Impact Score van deze reis is: 54


Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.
Bijkomende kosten en zakgeld

Bijkomende kosten en zakgeld

Zakgeld / Bijkomende kosten
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.

Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.

De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt € 150,-.

Landarrangement

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Verzekeringen

Verzekeringen

Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Mocht je nog geen reisverzekering hebben afgesloten, dan ben je verplicht hier vóór vertrek alsnog voor te zorgen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.

Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen

Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Reis je met een reisgenoot?

Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico

Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Hoe sluit je een verzekering via ons af?

Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.

Overzicht verzekeringen

Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.

Veilig op reis

Veilig op reis

Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over China
Landinformatie

Landinformatie

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is een visum, elektronisch visum of toeristenkaart benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure. 

Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

 
Meer informatie over China
Verder nog belangrijk

Verder nog belangrijk

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens

Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback

Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers

Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 

Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).

Boek niet te laat

Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Laatste nieuws

In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis

Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden verlenging, betaal je geen wijzigingskosten. 

Tenslotte

Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.
Adres

Adres

Bezoekadres Koning Aap Nederland

Entrada 223 1114 AA Amsterdam - Duivendrecht

Email

[email protected]

Telefoon

020-7887700

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons buiten kantooruren bereiken op +31 (0)20-788 77 00. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.

Openingstijden

Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 10-16 uur

Afspraak met een landenspecialist

Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal 9 maanden geldig is en beschikt over tenminste 3 lege aaneengesloten pagina’s. Een noodpaspoort is niet toegestaan.

Visum:
Voor deze bestemming  is een visum benodigd in het paspoort voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om 6 tot 8 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen (mits de reis een gegarandeerd vertrek heeft).

Heb je een dubbele nationaliteit dan is het van belang dat je bij het boeken van de reis en je visum aanvraag de nationaliteit invult van het paspoort waarmee je op reis gaat. 
 
Wij raden je ten zeerste aan om je visum aan te vragen via onze partner Visa4Travel. Het aanvragen van een visum voor China kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 085 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag. 

Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie:
- Nederlandse reizigers bezoeken: visa4travel.nl/koningaap
- Belgische reizigers bezoeken: visa4travel.be/koningaap

Wanneer je ervoor kiest om zelfstandig een visum aan te vragen dan ben je zelf verantwoordelijk voor de aan te leveren documenten. Wij kunnen je als reisorganisatie geen assistentie bieden. 

De procedure voor het visum van China via Visa4Travel:
De procedure voor de aanvraag van het visum voor China start online. Op de website van Visa4Travel selecteer je bij Bestemmingen ‘China’. Hier vul je het online aanvraagformulier in en betaal je de aanbetaling.  Je ontvangt een e-mail terug met instructies over de diverse documenten die je dient aan te leveren en de prijs van het visum met daarbij de factuur. Je hebt o.a. een kopie nodig van het vliegticket, hotelreserveringen en het dag-tot-dag programma. Deze ontvang je 6 voor vertrek in een compleet document van Koning Aap.

De visumprocedure voor China is strikt en daarom is het belangrijk om de visumbenodigdheden zorgvuldig aan te leveren bij Visa4Travel.

De prijs van het visum bedraagt - inclusief bemiddelingskosten - ongeveer 250 euro per visum.

Er dient per persoon een visum aangevraagd te worden.

Nadat je alle formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort samen met alle vereiste documentatie aangetekend naar Visa4Travel. Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Je kunt je paspoort ook persoonlijk afgeven of ophalen bij de vestiging van Visa4Travel in Hoofddorp. Het kantoor is goed bereikbaar per auto of per trein. Je kunt er gratis parkeren en het is minder dan 10 minuten lopen van het treinstation.

Belgische reizigers kunnen ervoor kiezen om hun paspoort naar ons kantoor in Gent te brengen, en hier weer te komen ophalen zodra het visum in het paspoort staat. Belgische reizigers kunnen er ook voor kiezen om hun paspoort per post te versturen. Om veiligheidsredenen raden wij in dit laatste geval aan om gebruik te maken van een koeriersdienst. Let op; hier zijn meerkosten aan verbonden.

Journalist, fotograaf of militair:
Deelnemers die werken als journalist, fotograaf of militair maar aan onze reizen deelnemen als ‘vakantieganger’, adviseren wij bij beroep ‘employee’ in te vullen. Op deze manier voorkom je eventuele complicaties bij de aanvraag van het visum. Vanzelfsprekend zijn wij echter niet verantwoordelijk als je beroep uiteindelijk toch leidt tot een afwijzing.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen. 

Reizigers met minderjarige kinderen waarbij één of beide ouders niet meereizen dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen

Accommodatie en transport

Vervoer
De transfers van en naar de luchthavens zijn inbegrepen bij de reissom. Indien je kiest voor een landarrangement (rondreis exclusief internationale vluchten), zijn de transfers van en naar de internationale luchthavens niet inclusief.

De busreizen op de trajecten Luoyang-Shaolin-Luoyang, Panzihua-Lijiang, Guilin-Yangshuo-Guilin worden afgelegd met een eigen bus. Het voordeel van een eigen bus is dat je onderweg kunt stoppen om foto's te maken, een toilet te bezoeken of een lokale versnapering te proberen. Stops zijn uiteraard na overleg met de reisbegeleiding.

De transfers naar de Chinese Muur, het Terracottaleger en het Panda Centrum zijn inbegrepen in je reissom. Eventuele extra vervoerskosten bij optionele excursies zijn niet inbegrepen. Voor optionele excursies (naar bijvoorbeeld het grote Boeddhabeeld in Leshan bij Chengdu) huren we ter plaatse eigen vervoer of sluiten we ons aan bij een excursie die ter plaatse wordt aangeboden. Dit gebeurt in overleg met de deelnemers van de groep.

De lange afstanden in China leggen we af per trein. Op zes trajecten reis je per hogesnelheidstrein: Beijing-Luoyang, Luoyang-Xi'an, Xi'an-Chengdu, Chengdu-Panzihua, Lijiang-Dali en Dali-Guilin. Comfortabel én snel! Er worden op deze familiereis China GEEN trajecten afgelegd per nachttrein.

Eén traject wordt per tijdbesparende binnenlandse vlucht uitgevoerd (Guilin-Shanghai). De binnenlandse vluchten worden allemaal uitgevoerd door Chinese luchtvaartmaatschappijen die meestal met recent aangekocht materieel vliegen (vnl. Airbus en Boeing). Bij slechte weersomstandigheden lopen de vluchten soms vertraging op, zonder vooraankondiging worden de vluchten dan soms afgelast.

LET OP: de treinkaartjes en binnenlandse vluchten worden gereserveerd op basis van paspoortgegevens. Zorg dus dat deze ‘up to date’ zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je persoonlijke pagina op de mijn.koningaap site.

Uiterlijk 6 weken voor vertrek hebben we je correcte paspoortgegevens nodig inclusief een kopie van je paspoort i.v.m. het reserveren van de treintickets. Deze worden gereserveerd door onze agent refererende aan je officiële voornaam zoals in het paspoort vermeld (meisjesnaam voor gehuwde vrouwen) en paspoortnummer. Indien deze niet correct worden ingevuld, kan dit problemen ter plaatse veroorzaken daar de tickets niet wijzigbaar zijn en vaak niet opnieuw kunnen worden gereserveerd. Zorg dus dat je paspoortgegevens up to date zijn ingevuld. Je kunt dit controleren via je mijn.site.


Reisafstanden
Vliegveld Beijing naar Beijing: 45 km / 1 à 1½ uur
Beijing naar Luoyang: 832 km / 4 uur (hogesnelheidstrein)
Luoyang naar Shaolin: 60 km / 1½ uur
Shaolin naar Luoyang: 60 km / 1½ uur
Luoyang naar Xi’an: 380 km / 1½ uur (hogesnelheidstrein)
Xi’an naar Chengdu: 643 km / 3½ uur (hogesnelheidstrein)
Chengdu naar Panzhihua: 630 km / 5 uur (hogesnelheidstrein)
Panzhihua naar Lijiang: 230 km / 3½ à 4 uur
Lijiang naar Dali: 180 km / 1½ à 2 uur (hogesnelheidstrein)
Dali naar Guilin: 1452 km / 10 uur (hogesnelheidstrein)
Guilin naar Yangshuo: 65 km / 1½ à 2 uur
Yangshuo naar Guilin Vliegveld: 90 km / 2 uur
Guilin naar Shanghai: 1389 km / 2¼ uur (binnenlandse vlucht)
Shanghai Hotel naar Vliegveld: 45 km / 1 uur
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte in de steden, trein- of vluchtvertragingen, de weg- en spoorconditie en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.

Accommodatie
Tijdens deze reis wordt overnacht in twee- of driepersoonskamers, met douche en toilet op de kamer, in schone, waar mogelijk centraal gelegen middenklasse hotels. Houd er rekening mee dat wanneer je verblijft in 2 tweepersoonskamers wij ons best doen om kamers bij elkaar te reserveren. Wij kunnen dit echter niet garanderen. Je verblijft op basis van logies met ontbijt.

Een aantal van de geplande hotels heeft een (binnen)zwembad; fijn om de warmte van je af te spoelen en te ontspannen na alle opgedane indrukken! Dat geldt voor de accommodaties in Xi’an, Yangshuo en Shanghai. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

De meeste hotels hanteren een 'check out' tijd van 12.00 uur 's middags. Om je verblijf comfortabeler te maken regelen we enkele 'dagkamers' voor de groep in Shanghai (dag 21) aangezien je op die dag pas in de avond verder zult reizen. Je hebt zodoende de mogelijkheid om je nog even op te frissen. Het gebruik van de gedeelde dagkamers (gemiddeld 4 personen per kamer) is tot 18.00 uur.

Twee ouders met één kind, één ouder met twee kinderen of drie kinderen uit één gezin worden ingedeeld in een driepersoonskamer. Houd er wel rekening mee dat het meestal gaat om een tweepersoonskamer waar een derde (vouw)bed bijgeplaatst wordt (daardoor minder loopruimte in de kamer), dit bed heeft vaak een dun matras en is aan de kleine kant voor lange Nederlanders en Belgen (meestal 0,90 x 1,90 m). Een 'echte' driepersoonskamer is helaas niet mogelijk in China.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Alle geplande hotels op deze familiereis naar China beschikken over wifi, meestal in de kamers, soms alleen in de hotellobby. Houd er echter rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn, of het zelfs in zijn geheel laat afweten. Let op: In China zijn o.a. Google, Whatsapp, YouTube en Facebook geblokkeerd. Je zou (in Nederland of België) de app WeChat kunnen downloaden voor contact met het thuisfront. Dit is een soort WhatsApp die in China wel werkt.

Een goede eerste indruk van de hotels die Koning Aap gebruikt in China, vind je op het tabblad 'accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.

Vluchtinformatie

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik hier.

Zwaarte van de reis

Vaak krijgen we de vraag of een reis 'zwaar' is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat iedereen een reis op een andere manier ervaart. In het algemeen kun je stellen dat iedereen met een goede lichamelijke en geestelijke conditie zonder problemen kan deelnemen aan onze reizen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je altijd je eigen bagage naar je kamer kunt brengen, - ook als er geen lift is - of dat een uitgebreide stadswandeling voor je geen probleem is. Culturele verschillen respecteer je en je kunt goed omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Op basis van onze ervaring en de terugkoppeling van onze reizigers en reisbegeleiders geven we voor iedere reis tevens een indicatie voor de ervaren zwaarte. Zo hopen we je te helpen om de reis te kiezen die bij je past zodat jij zelf - én ook je medereizigers! – optimaal kunnen genieten. Bij deze indeling houden we rekening met de gebruikte accommodatie, reisduur, hoogteverschillen, zwaarte van wandelingen & ruimte om zelf invulling te geven aan programma.

Moeilijkheidsgraad van deze familiereis door China:
China is immens! De afstanden tussen de verschillende plaatsen zijn vaak honderden kilometers. Maar dat is geen probleem in China. Voor de lange afstanden maken we eenmaal gebruik van een binnenlandse vlucht (van Guilin naar Shanghai). Het spoorwegnet wordt ieder jaar meer uitgebreid met nieuwe hogesnelheidstreinen en uiteraard maken we daar gebruik van. Een voorbeeld? De 832 km van Beijing naar Luoyang duurt bijvoorbeeld slechts 4 uur! Snel en comfortabel! In de uitgebreide beschrijving kun je meer lezen over de andere reisafstanden. Let op: Je dient regelmatig zelf op de stations met je bagage te sjouwen.

Je overnacht in hotels op basis van logies met ontbijt. De kwaliteit van de hotels kan per plaats verschillen. Bij de hotelselectie hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. Neem je zwemspullen mee, de hotels in Xi'an en Shanghai beschikken over een zwembad. Er zitten geen ‘verplichte’ lange wandelingen in deze reis. Maar… om bijvoorbeeld de Chinese Muur, het grote Boeddhabeeld in Leshan of de omgeving van het schitterende Yangshuo optimaal te verkennen moet er regelmatig worden gelopen, ook over rijstvelddijkjes of trappen. Wat is er dan wel 'zwaar' aan deze reis door China? Het kan (zeker in de zomermaanden) warm worden en je doet erg veel nieuwe indrukken op. En dat is best vermoeiend!

Flexibiliteit loont!
Voor minder voorspelbare reizen en onbekende lokale gebruiken is flexibiliteit de sleutel. Als je open staat voor onverwachte ervaringen en je laat verrassen door lokale tradities, krijg je daar een belevenis voor terug! Soms moet van de geplande route worden afgeweken en is het beter de reisbegeleider ruimte te geven voor spontaniteit. Door flexibel te zijn, omarm je het avontuur en ontdek je vaak verborgen schatten die niet in de reisomschrijving staan. Geniet van het onbekende en laat je verrassen door de unieke charme van deze bestemming!

Deze reis valt in categorie 3.

Categorie 1: Ontspannen reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, lichte wandelingen, reis met een laag tempo.
Categorie 2: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels, soms avontuurlijke overnachting, eenvoudige wandelingen, reis in een gewoon tempo. Voldoende ruimte om ook zelf invulling te geven aan je reis door verblijf in grotere steden.
Categorie 3: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis zoals langere reisafstanden (> 6 uur), treinreizen, wandelingen over ongebaande paden en/of ongelijke ondergrond, geringe hoogteverschillen en/of (meerdere) overnachtingen in eenvoudige accommodatie en/of je ervaart grote culturele verschillen. Soms minder ruimte om zelf zonder de overige deelnemers op pad te gaan (denk aan verblijf in wildpark).
Categorie 4: Redelijk stevige reis door lange reisafstanden, diverse zwaardere en/of meerdaagse wandelingen, hoogteverschillen, regelmatig eenvoudige accommodatie, minder ruimte voor eigen invulling omdat veel in groepsverband gedaan moet worden (verblijf in wildpark, reizen door ruige natuur).
Categorie 5: Zware reis die we alleen aanraden voor ervaren reizigers die beschikken over uitgebreide reiservaring en een zeer goede lichamelijke en geestelijke conditie hebben. Denk hierbij aan meerdaagse trektochten, reizen door ruig terrein, lange wandelafstanden per dag en/of grote hoogteverschillen.


Neem bij twijfel contact met ons op. Wij adviseren jou graag bij de keuze voor een passende reis.

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisbegeleiders. Bij de vertrekdatum van een reis wordt dit op onze website duidelijk vermeld.

Veel klanten vragen ons of er veel verschil is tussen een reisbegeleider uit België/Nederland of een lokale Engelssprekende reisbegeleider. Wij vinden dat er aan beide keuzes voor- en nadelen verbonden zijn en dat iedereen daarom zelf moet afwegen welke keuze voor hem/haar de beste is.

Een Nederlandstalige reisbegeleider is meestal opgegroeid in België of Nederland en maakt daarom deel uit van onze westerse cultuur. Met hen is het over het algemeen makkelijker communiceren tijdens de reis, zowel wat betreft de taal als de culturele achtergrond. Daardoor kan deze reisbegeleider het groepsproces makkelijker volgen en bijsturen waar nodig. Vaak hebben zij ook uitgebreid gereisd of gewoond op de bestemming en hebben dus veel kennis over de lokale gebruiken en delen dit graag met je. Ook is de Nederlandstalige reisbegeleider zich zeer bewust van het belang van duurzaam toerisme; ze stimuleren het bezoeken van kleinschalige lokale restaurants, beperken het gebruik van plastic en geven duurzame tips tijdens de reis.

Een lokale Engelstalige reisbegeleider is natuurlijk op de bestemming opgegroeid en ‘ademt’ daarom deze bestemming. Hij of zij is hierdoor de aangewezen persoon om je in te wijden in de lokale gebruiken en cultuur. Overal is hij/zij thuis en dit communiceert erg makkelijk met de lokalen. Zijn of haar Engels heeft vaak een accent waardoor de communicatie iets moeilijker kan verlopen dan met een Nederlandstalige reisbegeleider. Positief is dat zo lokaal werk gecreëerd wordt op de bestemming zodat de lokale economie meer profiteert van je bezoek. Tenslotte geldt vaak een korting op een reis met een lokale Engelstalige reisbegeleider omdat bijvoorbeeld geen intercontinentaal vliegticket voor hen betaald hoeft te worden en wij dit verrekenen in onze prijzen.

Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding. Een goede reisbegeleider is van grote meerwaarde op de reis! Wij zijn dan ook trots op ons team van professionele reisbegeleiders. Het zijn stuk voor stuk enthousiastelingen die allemaal de liefde voor 'hun' land(en) graag aan anderen over brengen. Ruime reiservaring én ervaring in het omgaan met groepen en (bij voorkeur) actieve kennis van lokale gebruiken en de taal zijn bij ons belangrijke selectiecriteria bij de keuze voor onze reisbegeleiders. Voor onze nieuwe reisbegeleiders worden speciale trainingen georganiseerd om ze voor te bereiden op hun rol tijdens de reis. Tijdens deze trainingen krijgen ze ook lastige praktijksituaties voorgeschoteld en leren ze waar de Koning Aap reisformule voor staat.

Daarnaast worden er met regelmaat bijeenkomsten georganiseerd voor de Nederlandstalige reisbegeleiders om essentiële kennis en ervaring uit te wisselen met elkaar en met medewerkers op kantoor, zodat de reizen op allerlei vlakken verbeterd kunnen worden.

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Hoe je uiteindelijk het land ervaart bepaal je zelf, neem dus altijd een goede reisgids mee.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisqueerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief.

Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

Je reisbegeleider verwacht aan het einde van de reis een fooi als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk!

Local Impact Score

Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.

De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.

De Local Impact Score van deze reis is: 54


Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op onze duurzaamheidspagina.

Bijkomende kosten en zakgeld

Zakgeld / Bijkomende kosten
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.

Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.

De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt € 150,-.

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.

Verzekeringen

Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht. Mocht je nog geen reisverzekering hebben afgesloten, dan ben je verplicht hier vóór vertrek alsnog voor te zorgen. Mocht er onverhoopt iets gebeuren tijdens de reis of voor aanvang van de reis, dan kan dit je veel geld kosten. Door het afsluiten van een verzekering voorkom je hoge kosten. Koning Aap werkt al jaren samen met de bekende reisverzekeraar Allianz Global Assistance. Zij hebben een speciaal pakket van reis- en annuleringsverzekeringen samengesteld dat aansluit op het avontuurlijk karakter van onze groepsreizen.

Je verzekeringen bij Koning Aap afsluiten: de voordelen

Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Reis je met een reisgenoot?

Deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Avontuurlijke excursies zijn op eigen risico

Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Hoe sluit je een verzekering via ons af?

Dat is heel makkelijk! Bij het boeken van een reis, kun je in het boekingsformulier aangeven welke verzekering(en) je wilt bijboeken.

Overzicht verzekeringen

Voor meer informatie verwijzen we je door naar een pagina met meer uitleg over alle verzekeringsmogelijkheden.

Veilig op reis

Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over China

Landinformatie

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is een visum, elektronisch visum of toeristenkaart benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure. 

Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

 
Meer informatie over China

Verder nog belangrijk

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens

Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback

Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers

Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 

Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij één van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring).

Boek niet te laat

Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Laatste nieuws

In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis

Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de vlucht ten opzichte van de groepsvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden verlenging, betaal je geen wijzigingskosten. 

Tenslotte

Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

Bezoekadres Koning Aap Nederland

Entrada 223 1114 AA Amsterdam - Duivendrecht

Email

[email protected]

Telefoon

020-7887700

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar

Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons buiten kantooruren bereiken op +31 (0)20-788 77 00. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.
Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.

Openingstijden

Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag van 10-16 uur

Afspraak met een landenspecialist

Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.