Online Chat

Leo neemt je mee naar Oost-Europa

Dag 1: Vertrek - Aankomst Sofia [Zaterdag 15 juni]

Twee korte vluchten en we zijn aangekomen in de hoofdstad van Bulgarije: Sofia. Kleine luchthaven, korte douaneformaliteiten en daar staat Suzanne, de reisbegeleider, ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen.
Het hotel St. George ligt in een rustige straat op twee blokken van de Vitosha Boulevard in hartje centrum van Sofia. Het is rond het middaguur en al vlug vinden we een aangenaam plaatsje om te lunchen genaamd Ugo. Na de lunch wandelen we verder de mooie laan af tot Denkoglu om zo komen tot de City Garden en het Ivan Vazov theater. We volgen de stroom toeristen en komen al vlug aan de Alexander Nevski katedraal.
We nemen de tijd om deze katedraal te bezoeken, foto’s en film te maken.
Daarna naar de St. Sofia kerk, een oude maar mooie rustplek; gezien we morgen terugkomen, zullen we het ondergronds bezoek uitstellen.
Terug richting parkje waar op de gevel van n°92 (een museum) een Nederlands gedicht staat ‘Zo meen ik dat ook jij bent' van de Nederlander Jan Hanlo (1912-1969); het gedicht is onderdeel van het project 'Wall-to-wall poetry Europe'. In de tuin van het museum, onder de boeiende lindebomen, kunnen we een pintje drinken want het is bloedheet in de stad.
We gaan langs de kleine naar fraaie Russische Kerk en door de City Garden, waar meerdere activiteiten bezig zijn; verstaan doe je er niets van maar de sfeer is aangenaam. {3.8km wandeling}
Gezien Sofia’s centrum klein is zijn we al vlug terug op de Vitosha boulevard en keren terug naar het hotel waar nu onze Nederlandse reisgenoten toegekomen zijn.
Suzanne doet een rondje kennismaking, inleiding tot de reis en afspraak ’s avonds om samen te eten in het restaurant Moma), versierd met foto’s met dames in traditionele klederdracht, voor een eerste typische Bulgaarse maaltijd: het voorgerecht met kazen, brood met kruiden en vlees gevolgd door de stoofpotjes van ofwel varken ofwel schaap met kool.

Dag 2: Sofia - bezoek Boyana [Zondag 16 juni]

Om 9u30 vertrekken in groep voor de stadswandelig. Eerst langs de Vitosha boulevard tot aan de Heilige Nedelya kerk. Daarna richting een oude orthodoxe kerk “Pemka Smara” die volledig ingebouwd is. St. George Rotunda in zijn mooie binnentuin is de volgende stop om vervolgens de St. Peta of the Saddlers te bekijken. Van daar heb je een mooi zicht op het standbeeld en de moskee Banya Bashi. Na een bezoekje aan de moskee wandelen we langs de oude ‘Central Mineral Baths’ en op een pleinje er achter komen de mensen nog steeds in grote bidons mineraalwater inslaan.
We zijn met Nederlanders op pad, dus ‘bakkie doen’; koffie, frisdrank maar toch beter een pintje.
Langs Veslets komen we op de Budapest waar we in een gebouw de resten zien van de Romeinse arena ‘Arena di Serdica’, mooi verwerkt in de nieuwbouw.
Trapjes op tot aan de Moskovska bld. die we vervolgens volgen tot aan de St.Sofia. We laten de groep verder gaan want nu bezoeken we de ondergrondse delen van deze kerk met zijn mooie mozaïeken. Het geheel geeft een mooi beeld van de kerk door de eeuwen heen.
Als de groep terug verenigd is na het bezoek aan de Alexander Nevski kathedraal gaan we langs het lokale marktje met iconen langs de Russische kerk tot aan de City Garden waar het busje ons opwacht. {3.5 km}
Suzanne heeft voor een broodjesluch gezorgd (de fooienpot dient hier als uitstap- en eetjespot, geen slecht idee en veel tijdswinst) en we rijden naar de buitenwijk van Sofia om de kerk van Boyana te bezoeken. In het nabije park en op de heuvels wordt een marathon gelopen en dit in zo’n hitte! Boven Boyana zien we de toppen van de bergen die tot boven de 2,000 meter gaan (Black Peak 2,290m) in het Torfeno Branisch Nationaal Park waar ’s winters geskied wordt.
De kerk ligt in een park en herbergt zeer mooie wandschilderingen.
’s Avonds gaan we lekker eten en drinken in het ‘Bulgarian Wine Restaurant’; dit moet gekend zijn want onze Bulgaarse gids kwam daar ook met haar zuster eten. Lekker eten en goede wijn afgerond met Rakia!
Bij schemeravond trekken we nog naar het park met het ’National Palace of Culture’; de verlichte fonteinen maken het er een idyllisch park van.