Online Chat

Algemene veelgestelde vragen

Waarom kiezen reizigers voor Koning Aap?

Bij Koning Aap staan gespecialiseerde medewerkers voor je klaar om de beste rondreizen in een groep aan te bieden. Meer redenen om voor Koning Aap te kiezen vind je hier.
Met Koning Aap ga je écht op reis!

Kan ik een bestaande reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen! Indien je dit graag wilt kun je dit aangeven op het boekingsformulier. Wij sturen na het uitzoeken van je wensen zo spoedig mogelijk een mail om je de mogelijkheden en kosten te laten weten. Pas als je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Ben je niet akkoord met het voorstel dan zit je dus niet aan de boeking vast. Bij sommige reizen hebben wij ook een standaard verlening waar je uit kunt kiezen, deze verlening staat omschreven bij het dag-tot-dag programma.
Houd er wel rekening mee dat er meerkosten voor de vlucht, een transfer van het vliegveld naar het eerste hotel en/of extra hotelnachten bij kunnen komen.

Hoe weet ik dat een reis bij me past?

Bij alle reizen hebben wij een overzichtelijk dag-tot-dag programma gemaakt waarbij de reis uitgebreid wordt beschreven. Door deze beschrijving goed door te lezen kom je te weten wat de reis precies inhoudt, de route van de reis en of deze aan je wensen voldoet. Ook kun je een kijkje nemen bij de optionele excursies om zo een beeld te krijgen aan welke excursies je tijdens de reis kunt deelnemen. 

Zijn er verschillen in leeftijd van de kinderen bij familiereizen?

Wij bieden familiereizen aan voor kinderen van zowel 6+ en 12+. We hebben hier een onderscheid gemaakt tussen jonge kinderen en tieners. Zo hebben de kinderen namelijk meer aanspraak met andere leeftijdgenootjes tijdens de reis, wat het voor de kinderen extra leuk maakt. Bij de vertrekdata staat of een 6+ of een 12+ vermeld, hieraan kun je de verschillende reizen met leeftijdscategorie herkennen.

Wat is de leeftijd van reizigers op de groepsreizen?

Bij Koning Aap werken we niet met leeftijdscategorieën op onze reguliere groepsreizen. Dit is enkel van toepassing op onze familiereien, daar hanteren we de categoriëen 6+ en 12+. Voor de reguliere groepsreizen geldt wel dat onze reizigers niet jonger mogen zijn dan 12 jaar. Onze familiereizen zijn speciaal ingericht op kinderen, maar onze reguliere reizen niet. Dit betekent niet dat kinderen niet mee mogen op onze reguliere reizen, vanaf 12+ zijn ze van harte welkom. Let wel: voor sommige reizen adviseren we pas vanaf 16+ mee te gaan op de reis. Hier zullen we je altijd over informeren, indien je de reis hebt geboekt met een reiziger onder de 16 jaar, alvorens wij de boeking bevestigen.

Wanneer gaat een reis gegarandeerd door?

Elke reis heeft een minimumaantal deelnemers nodig voordat de reis gegarandeerd van start gaat. Zodra het minimumaantal deelnemers is behaald komt bij de vertrekdatum, onder het tabje ‘data en prijzen’, ‘gegarandeerd vertrek’ te staan en weet je zeker dat de reis gegarandeerd doorgaat. Het minimumaantal deelnemers staat bij iedere reis vermeld in de rechterkolom.

Wanneer wij zien dat een bepaalde vertrekdatum erg populair is, dan zullen wij de reis in sommige gevallen onder het minimumaantal deelnemers al op ‘gegarandeerd vertrek’ zetten! Zo hopen we natuurlijk dat, door deze vertrekgarantie, nog meer reizigers de reis gaan boeken! In uitzonderlijke gevallen kan helaas ook het tegenovergestelde voorkomen, dat je als enige reiziger op een gegarandeerde reis staat/ achterblijft. Als reisorganisatie die groepsreizen aanbiedt zijn wij van mening dat een groep onder de 4 personen geen groep is; de vertrekgarantie vervalt op dat moment.

Let wel, mochten we vanwege annuleringen toch onverhoopt het minimum aantal deelnemers niet meer halen, terwijl de reis een gegarandeerd vertrek status heeft, dan gaan we kijken naar de mogelijkheden. We zullen proberen de reis onder het minimum aantal deelnemers uit te voeren, maar uitzonderlijk kan het gebeuren dat we alsnog de reis moeten annuleren.

Wat houdt de prijsgarantie precies in?

Een prijsgarantie betekent dat je reissom na het bevestigen van je boeking niet meer verhoogd zal worden. Vanaf dat moment staat de factuur klaar op je Mijn Koning Aap pagina en is je reissom gegarandeerd. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd, worden dus niet aan je doorbelast (uitgezonderd bij calamiteiten). Uiteraard kun je zelf nog wel excursies achteraf bijboeken, etc. Laat ons dit dan gerust weten.

Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?

De groepssamenstelling van de reis wordt zichtbaar bij de vertrekdatum zodra er in totaal 3 reizigers een optie of een boeking op de reis hebben, en/of wanneer de reis een gegarandeerd vertrek heeft. Mocht de groepssamenstelling nog niet zichtbaar zijn dan kan je altijd even contact met ons opnemen. Je reist in groepsverband met zowel Nederlandse als Belgische reizigers.

Wat is de groepsgrootte?

Dit is per reis verschillend, maar meestal heeft de reis een minimum van 6 personen en een maximum van 18 personen. Voor familiereizen geldt een maximum van 22 personen. Koning Aap behoudt zich het recht voor hierop een uitzondering te maken en de groepsgrootte van onze reguliere groepsreizen met maximaal 1 reiziger te verhogen tot 19 deelnemers (voor familiereizen geldt een verhoging van maximaal 2 reizigers), in het geval dat een laatste boeking net niet past. Vanzelfsprekend doen we dit uitsluitend indien vervoermiddelen en accommodaties hierop zijn afgestemd. De minimale en maximale groepsgrootte is bij iedere reis terug te vinden in de rechterkolom. 

Waar kan ik meer informatie vinden over de reisbegeleiders?

Wil je meer te weten komen over onze geweldige reisbegeleiders? Dat kan! Neem eens een kijkje op onze speciale pagina over onze reisbegeleiders waar zij in het kort vertellen wie ze zijn. Uiteindelijk wordt aan iedere reis die gegarandeerd door gaat een reisbegeleider gekoppeld. Welke reisbegeleider jouw reis gaat begeleiden vind je terug op het tabblad ‘Data en prijzen’ van jouw reis of tien dagen voor vertrek in je vertrekbrief.

Wat kan ik zelf doen om mijn voetafdruk te verkleinen?

Reizen is iets geweldigs en wij doen niets liever! Als we reizen is het goed daarbij rekening te houden met milieu, mensen en cultuur, zodat reizen in de toekomst ook nog mogelijk is.

Via onderstaande link vind je enkele waardevolle tips, waarmee je zelf als bewuste avonturier meer uit je reis haalt en tegelijkertijd je voetafdruk verkleint:
https://feelingresponsible.org/nl-be/blog/wat-kun-jij-doen

Kan ik Koning Aap ook bereiken voor nood buiten kantooruren?

In geval van nood zoals last-minute annuleringen (binnen 24 uur voor vertrek), vertragingen, ziekenhuisopnames of andere noodgevallen kun je ons bereiken op ons 24/7 beschikbare noodnummer: +31 (0)20-788 77 00 of +32 (0)9-234 13 11 voor belgische klanten. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale.

Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

Vervelend dat je een klacht hebt over één van onze reizen. Klachten dienen schriftelijk per mail te worden ingediend. Als je meereisde op een Nederlandse groepsreis kan je je klacht indienen door een mail te sturen naar [email protected], reisde je op een Belgische reis, mail dan naar [email protected]. Onze Clientenservice afdeling zal conform de ANVR-Reizigersvoorwaarden binnen 30 dagen inhoudelijk op jouw klacht reageren. Indien wij aanvullende informatie nodig hebben, zullen wij al eerder contact met je opnemen.