Online Chat

Lokale Agenten: onze duurzame partners in reizen

Ontdek hoe onze lokale agenten zich inzetten voor duurzaamheid! We hebben recent een enquête gehouden onder onze lokale agenten en zijn verheugd om de resultaten te delen. Deze laten zien hoe onze partners bijdragen aan jouw duurzamere reiservaring!

SDG 17: partnership for the sustainability goals

Lokale reisagenten spelen een cruciale rol bij het uitvoeren van onze reizen naar alle bestemmingen en ze zijn van onschatbare waarde als het gaat om het verstrekken van informatie en het organiseren van de reiservaringen voor onze klanten. Zij vormen een verlengstuk van onze merken Koning Aap en Shoestring. Als het aankomt op het organiseren van duurzame reizen moet dit niet alleen in ons DNA zitten, maar zeker ook in dat van hen! Al jarenlang werken we nauw samen met onze lokale partners, waardoor we dezelfde taal spreken. Toch is het belangrijk om af en toe te evalueren hoe zij duurzaamheid zien en hoe we elkaar verder kunnen ondersteunen. We hebben regelmatig bijeenkomsten met onze agenten, zowel persoonlijk als online, waarbij we hierover praten. Daarnaast hebben we in april al onze agenten uitgenodigd om deel te nemen aan een enquête over duurzaamheid en certificering. Maar liefst 66% van onze lokale agenten heeft meegedaan, wat een fantastisch respons is!

Resultaten enquête

We waren erg blij met de resultaten, aangezien dit bevestigt dat we samenwerken met de juiste partners die dezelfde visie op duurzaamheid delen. Op de vraag of ze bezig zijn met een duurzaamheidsbeleid en/of actieplan antwoordde maar liefst 96% met 'ja'. Met het hanteren van strenge vereisten zorgt certificering van zowel onszelf als onze van agenten voor transparantie en vertrouwen. Er moet een duurzaamheidsbeleid en actieplan zijn en  genomen maatregelen moeten worden aangetoond. Van de respondenten geeft 52% aan dat ze momenteel of in het verleden gecertificeerd zijn geweest (soms gepauzeerd door Covid-19), wat neerkomt op 23% van het totale aantal agenten waarmee we samenwerken. Bovendien wil 83% van de respondenten vóór eind 2023 ge(her)certificeerd worden. Wij hebben kunnen zorgen dat er elf nieuwe aanmeldingen zijn gedaan voor het certificeringstraject van Travelife, waarmee deze agenten de daad bij het woord hebben gevoegd! Hierdoor zal binnenkort 42% van al onze agenten (inclusief agenten die niet hebben deelgenomen aan de enquête) gecertificeerd zijn (bij Travelife of een ander certificeringsinstituut) en werken eraan dit percentage nog hoger te krijgen. Dat draagt bij aan onze inzet voor verduurzaming!

Duurzaamheid is ingewikkeld en heeft betrekking op hele diverse onderwerpen. Het begint natuurlijk bij kennis hierover. Lokale agenten zijn actief bezig met het trainen van hun medewerkers op dit gebied. Meer dan de helft doet dit jaarlijks, een kwart doet dit bij indiensttreding van medewerkers, en er zijn ook variaties zoals seminars en trainingen. Slechts enkelen zijn minder actief op dit gebied. Voor de trainingen worden specifieke modules gebruikt die beschikbaar zijn gesteld door Travelife of door onze partner Ecpat (gericht op het tegengaan van kinderuitbuiting) of ze worden zelf ontwikkeld. Maar liefst 86% van de respondenten is op de hoogte van de plannen van de lokale overheid met betrekking tot duurzaamheid in de toerismesector. Onze lokale agenten selecteren accommodaties voor onze reizen op basis van door ons gestelde vereisten. Maar liefst 77% geeft aan dat duurzaamheid een belangrijk selectiecriterium is. Wat ons betreft is er op dit gebied nog ruimte voor verbetering.

Als bedrijf vinden we het uitermate belangrijk dat toerisme een positieve bijdrage levert aan de lokale gemeenschappen. Waar we trots op zijn is dat ruim driekwart van onze agenten actief betrokken is bij lokale projecten. Dit toont aan dat onze partners zich inzetten voor het creëren van positieve impact in de lokale gemeenschappen waarin we actief zijn. We geloven sterk in het belang van verantwoord toerisme en willen ervoor zorgen dat onze aanwezigheid een positieve bijdrage levert aan de lokale economieën en culturen.

Lokale agenten hebben dezelfde mindset als wij

We zijn verheugd met deze uitkomsten! Het bevestigt dat we samenwerken met lokale agenten die dezelfde mindset hebben als wij als het gaat om duurzaamheid. Met hun betrokkenheid hebben we een stevige basis gelegd om duurzaamheid verder te integreren in al onze reizen en activiteiten. We zijn verheugd over de voortgang die we hebben geboekt, maar we zien het ook als een stimulans om samen verder te bouwen aan nog duurzamer toerisme. Door middel van deze partnerschappen kunnen we gezamenlijk verantwoorde keuzes maken en een positieve verandering teweegbrengen in de bestemmingen die we bezoeken en in de reisindustrie. Samen kunnen we een toekomst vormgeven waarin reizen niet alleen onvergetelijke ervaringen biedt, maar ook bijdraagt aan het behoud van onze kostbare bestemmingen en het welzijn van de lokale bevolking!