WK campagne Don't Look Away

Net als in veel vakantiebestemmingen is ook in Brazilië kindersekstoerisme een probleem. Het WK voetbal van deze zomer is een goede gelegenheid om aandacht hiervoor te vragen. In de campagne Don’t Look Away van ECPAT Nederland, Free a Girl, Plan Nederland en Terre des Hommes worden Nederlandse voetbalfans en vakantiegangers door John de Wolf opgeroepen niet weg te kijken maar vermoedens van kinderprostitutie te melden. In Brazilië kan dat bij Dial 100 en in Nederland via www.meldkindersekstoerisme.nl.

Aftrap campagne met minister Opstelten
Op 9 mei 2014 deed minister Opstelten van het ministerie van Veiligheid en Justitie samen met John de Wolf de aftrap van de campagne. “De Nederlandse overheid beschouwt de aanpak van seksueel misbruik van en geweld tegen kinderen als een topprioriteit, ook wanneer het misbruik in het buitenland plaatsvindt. Opsporing en vervolging van de daders is één. Nóg beter is om seksueel misbruik en uitbuiting van kinderen in kwetsbare regio’s proberen te voorkomen. Een effectieve preventie begint vaak bij bewustwording van het probleem. Bijvoorbeeld via gerichte campagnes als Don’t look away”, zei minister Opstelten tijdens zijn speech in het Sparta stadion te Rotterdam.

Don’t Look Away campagne internationaal
In Brazilië is op 24 maart 2014 de Don’t Look Away campagne gelanceerd door de Braziliaanse overheid in samenwerking met een aantal ngo's. De populaire voetballer Kaká roept alle voetbalfans op om misstanden in Brazilië te melden bij de Hotline Dial 100. De internationale Don’t Look Away WK voetbalcampagne is een initiatief van ECPAT en het Braziliaanse SESI. De campagne wordt ook gevoerd in Frankrijk, Italië en Spanje en wordt gesteund door de EU.

Wat kun je als reiziger doen tegen kindersekstoerisme?

  • Steun kinderrechtenorganisaties die seksuele uitbuiting van kinderen bestrijden.
  • Bespreek het onderwerp met je omgeving om meer mensen bewust te maken van het bestaan van kindersekstoerisme en mogelijkheden tot het melden ervan.

Project Don't Look Away
Don’t Look Away is een project van ECPAT en wordt uitgevoerd in zestien Europese landen en zes landen in het Zuiden van de wereld, waaronder Brazilië. Het project is gericht op het mobiliseren van overheden en de toerismesector ter bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting. Sportevenementen hebben in het project bijzondere aandacht omdat dit goede momenten zijn om een groot publiek te bereiken.

Waarom een campagne?
Campagnes om voetbalfans en vakantiegangers bewust te maken van seksuele uitbuiting van kinderen en het melden ervan, dragen bij aan een grotere sociale controle. Het zal daardoor minder openlijk gebeuren en het aantal ontmoetingsplekken zal kleiner worden. Mensen komen dan minder snel in de verleiding gebruik te maken van een jongere die zich aanbiedt voor seks omdat ze er minder mee geconfronteerd worden.

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.