Veelgestelde vragen over Ghana

Veelgestelde vragen over Ghana

  1. Heb ik een visum nodig voor Ghana?
  2. Ik heb mijn visum via Koning Aap aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
  3. Welke inentingen heb ik nodig voor Ghana?
  4. Wat is de beste reistijd?
  5. Hoe is de accommodatie tijdens deze reis?
  6. Hoe wordt er gereisd?
  7. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  8. Kan er vegetarisch gegeten worden tijdens de reis?
  9. Heb ik een wereldstekker nodig voor deze reis?
  10. Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?
  11. Wat is het tijdsverschil met Nederland/België?
  12. Kan ik geld wisselen en/of pinnen in Ghana?
  13. Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  14. Kan ik gemakkelijk fotograferen in Ghana?
  15. Kan ik mijn reis verlengen?
  16. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  17. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor Ghana?

Internationaal paspoort:

Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:

Voor deze bestemming is een visum, elektronisch visum of toeristenkaart benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

 

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

 

Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

 

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:

- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl

- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

 

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

 

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Ik heb mijn visum via Koning Aap aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?

Je hebt aangegeven dat je het visum voor Ghana via onze partner, het Visumloket, wilt regelen. Dit betekent echter wel dat je zelf ook nog het een en ander dient te doen. Meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van onze partner Visumloket.

Wij raden je aan 4 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen. Je dient zelf de formulieren in te vullen en dit samen met je paspoort en benodigde reisdocumenten aangetekend naar het Visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de desbetreffende ambassade en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.

3. Welke inentingen heb ik nodig voor Ghana?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

4. Wat is de beste reistijd?

Ghana heeft een tropisch klimaat met dagelijkse temperaturen tussen de 25º C en 35º C. In de soms dicht begroeide kuststroken kan het vochtig zijn, maar daar is altijd de zeewind die voor een beetje verfrissing zorgt. Naar het noorden toe, waar het landschap meer open is en de invloed van de Sahara zich laat voelen, wordt het droger en warmer. In het noorden is het regenseizoen van april tot oktober. In het zuiden van april tot juni en in september en oktober. In de praktijk betekent dit, dat om de één of twee dagen meestal tegen de avond een flinke plensbui van één of twee uur valt, waarna het leven weer zijn gang herneemt. Reizen in het regenseizoen is prima te doen. In het droge seizoen, van december tot maart waait de harmattan wind vanuit de Sahara over het land. Hierdoor hangt er continu een soort ‘zandmist’ in de lucht.
 
 

5. Hoe is de accommodatie tijdens deze reis?

Je overnacht in tweepersoonskamers in middenklasse hotels, op basis van logies met ontbijt. De kamers hebben een eigen badkamer. De meeste geplande hotels hebben een zwembad.

Meer informatie en foto's van de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'. 

6. Hoe wordt er gereisd?

Op onze reizen door Ghana maak je gebruik van een eigen airconditioned (mini)bus.

Meer informatie over de reisafstanden en het vervoer in Ghana vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'. 

7. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand

8. Kan er vegetarisch gegeten worden tijdens de reis?

Het is zeker mogelijk om vegetarisch te eten. Geef je wensen hierin ook door aan de reisbegeleider. Er zal veelal in restaurants worden gegeten en kun je kiezen van de menukaart. In Ghana is veel  fruit te koop.

9. Heb ik een wereldstekker nodig voor deze reis?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Ghana verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt http://www.wereldstopcontacten.nl/

10. Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?

In veel accommodaties is er een mogelijkheid om al dan niet betalend gebruik te maken van Wifi. Hou er rekening mee dat het netwerk soms overbelast kan zijn of de verbinding minder goed kan werken dan in Nederland/België. 

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

11. Wat is het tijdsverschil met Nederland/België?

Tijdens onze zomertijd is het in Ghana 2 uur vroeger.
Tijdens onze wintertijd is het in Ghana 1 uur vroeger.

12. Kan ik geld wisselen en/of pinnen in Ghana?

In Ghana kun je het beste terecht met cash euro's die je in iedere grote stad kan wisselen. Pinnen is in Ghana beperkt mogelijk. Je kan met een Nederlnds pasje met een Cirrus of Maestro logo geld uit de automaat halen de Stanbic Bank en de Commercial bank. Let op: het kan voorkomen dat de ATM's niet werken. Vergeet niet je bankpas op werelddekking te zetten.

13. Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

14. Kan ik gemakkelijk fotograferen in Ghana?

Ghana staat bekend om hun prachtige bevolkingsgroepen. Je zult merken dat sommige mensen het leuk vinden om gefotografeerd te worden, anderen kunnen het absoluut niet waarderen. Hoe dan ook getuigt het van respect eerst te informeren of men wel op de foto wil. Wat ook altijd helpt is een praatje maken en vervolgens vragen of je een foto mag maken.

15. Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

16. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

17. De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen