Boek je reis nu zonder aanbetaling én met zekerheid van gratis annuleren

Alle veelgestelde vragen over het flexibele (om)boekings- en annuleringsbeleid

Boek je reis nu zonder aanbetaling én met zekerheid van gratis annuleren

We bevinden ons momenteel in een bijzondere tijd, waarvan de toekomst zich moeilijk laat voorspellen. Wij begrijpen dat het voor jou ook een onzekere tijd is, onzeker of je wel of niet op reis moet gaan, maar ook onzeker over het wel of niet boeken van een reis. Vanwege deze bijzondere omstandigheden hebben we een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid geïntroduceerd. Zo kun je in de huidige situatie je reis uitstellen of juist een nieuwe reis vastleggen.

Als ik nu een reis boek voor 2021, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

Ja. Boek jij een reis tussen 25 januari 2021 en 1 juli 2021 – met vertrek vóór 31 december 2021, dan profiteer je van onze flexibele (om)boekings- en annuleringsvoorwaarden1:

  • Je doet géén aanbetaling bij boeking, maar betaalt je factuur slechts 6 weken voor vertrek. Bij boeking betaal je dus nog niets.
  • Je kunt kosteloos jouw reis omboeken OF annuleren tot 30 dagen voor vertrek² zonder opgave van reden3,  indien je annuleringsverzekering niet uitkeert4.
  • Bij een bewezen COVID-19 besmetting mag je jouw reis gratis annuleren tot een dag voor vertrek, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert4.
  • Je ontvangt je geld terug bij annulering.

Voor reizen in 2022 gelden onze normale reis- en annuleringsvoorwaarden.

De kleine lettertjes
1 Deze flexibele voorwaarden zijn alleen van toepassing op nieuwe boekingen gemaakt in de bovengenoemde periode.
2 Houd rekening met het feit dat eventuele al gemaakte vliegticketkosten (& daadwerkelijke annuleringskosten voor de Incatrail indien van toepassing) bij het omboeken of annuleren van jouw reis voor eigen rekening zijn. In deze bijzondere tijden zullen wij jou, indien er (vliegticket)kosten gemaakt gaan worden, vooraf hierover informeren. Zo kun je tijdig zelf de beslissing maken. Let wel: de premie van jouw eventuele kortlopende annuleringsverzekering, afgesloten via ons, wordt altijd in rekening gebracht.
3 Heb je geboekt tussen tussen 26 oktober 2020 en 25 januari 2021, dan geldt: je kunt kosteloos jouw reis omboeken OF annuleren tot 30 dagen voor vertrek² wanneer je vanwege COVID-19 niet naar de bestemming kunt afreizen.
4 Hierbij adviseren we jou om goed te kijken naar een annuleringsverzekering met COVID-19 dekking. Dit is terug te vinden in de polisvoorwaarden van je verzekering.

Opmerking: Koning Aap behoudt zich het recht voor de gegarandeerd vertrekstatus aan te passen, in het geval dat het minimum aantal deelnemers, vanwege eventuele annuleringen, niet meer wordt behaald.

Wat gebeurt er als kort voor mijn vertrek het reisadvies wordt aangepast naar code oranje of rood?

Bij een aanpassing van een positief reisadvies (code groen of geel) naar een negatief reisadvies (code oranje of rood) vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken kort voor het vertrek (minder dan 7 dagen) van jouw reis, zullen wij de reis annuleren. In dat geval kun je ervoor kiezen om de reissom terug te krijgen of samen met ons naar alternatieven te kijken, zoals het uitstellen of omboeken van je reis. Als er nog geen negatief reisadvies is, maar je durft de reis toch niet aan, dan denken we ook graag met je mee over het uitstellen van je reis of het omboeken naar een andere bestemming. 

Wij zullen bij het omboeken of uitstellen van je reis zo coulant mogelijk omgaan met eventuele bijkomende kosten.

Wat gebeurt er als tijdens mijn reis het reisadvies wordt aangepast naar code oranje?

Als jij als reiziger een pakketreis hebt geboekt (vervoer én verblijf) dan veranderen jouw rechten en plichten niet in deze situatie van corona. Wij als organisator van pakketreizen zijn wettelijk verplicht om, ook in deze situatie, hulp en bijstand te bieden aan de reiziger in het buitenland. Op basis van de lokale regels bepalen we of je reis veilig en voor jou op een prettige manier kan worden uitgevoerd (denk bijv. aan openstelling van bezienswaardigheden, publieke voorzieningen, restaurants, musea, etc.). Wanneer dit niet het geval blijkt, zullen wij jou als reiziger binnen een ‘redelijke termijn’ terug naar huis repatriëren. De niet-genoten reisdagen bij repatriëring worden in dit geval vergoed.

  

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's:

Of ga terug naar alle veelgestelde vragen

 
Tot slot: voor nog meer antwoorden op veel gestelde vragen van reizigers verwijzen we je naar de website van het ANVR.