Coronaproof reizen

Alle veelgestelde vragen over Coronaproof reizen

Coronaproof reizen

We zullen een deel van onze Europa reizen weer gaan uitvoeren. Dit zal natuurlijk op een verantwoorde wijze gebeuren. Je gezondheid en veiligheid staan bij het uitvoeren van jouw reis bij ons op nummer één. Daarnaast is het belangrijk dat we het reisprogramma (grotendeels) kunnen uitvoeren zoals gepland om je die mooie vakantie te kunnen bezorgen waar je zo naar uitkijkt. Wij hebben een aantal richtlijnen opgesteld om jou veilig en verantwoord op reis te kunnen laten gaan. Hieronder vind je een beknopte versie van deze richtlijnen. Wil je liever het hele protocol lezen?

Download hier onze richtlijnen voor groepsreizen


Welke regels en verplichtingen gelden tijdens mijn groepsreis?

In deze tijden is het belangrijk om je bewust te zijn van een aantal 'spelregels' om zo het reizen veilig en verantwoord te houden. Ten eerste vragen wij je te houden aan de ‘bekende’ richtlijnen: was regelmatig je handen, hoest of nies in je elleboog en houd 1,5 meter afstand. Bij deelname aan een Koning Aap groepsreis gelden daarnaast nog een aantal aanvullende verplichtingen en regels, welke we in onze richtlijnen voor groepsreizen uitleggen.

Wat kun je als reiziger verwachten van je reisbegeleider?

Onze reisbegeleiders hebben geen medische achtergrond, maar hebben wel een belangrijke bemiddelende taak bij calamiteiten of ziekte. Zij hebben geen medische hulpmiddelen bij zich. Zij zullen altijd kunnen terugvallen op onze professionele lokale partner die direct zal assisteren bij o.a. corona gerelateerde problemen en het inschakelen van medische hulp (indien nodig). Vanzelfsprekend heeft iedere reiziger een eigen verantwoordelijkheid en dien je bij de eerste signalen van optredende medische problemen, dit te melden bij jouw reisbegeleider.

Wat zijn de consequenties op mijn reis als ik COVID-19 klachten krijg?

Dit is afhankelijk van of je deze klachten voor vertrek, tijdens de reis of na de reis ervaart. Ter verduidelijking hebben we een drietal scenario’s schematisch uitgewerkt, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe je dient te handelen. Je vindt deze scenario's in onze richtlijnen voor groepsreizen.

Wat zijn de rechten en plichten van Koning Aap?

Als jij als reiziger een pakketreis hebt geboekt (vervoer én verblijf) dan veranderen jouw rechten en plichten niet in deze situatie van corona. Wij als organisator van pakketreizen zijn wettelijk verplicht, ook in deze situatie, hulp en bijstand te bieden aan de reiziger in het buitenland. Als jij als vakantieganger COVID-19 hebt, je moet in verplichte quarantaine en je mist daardoor je vlucht, dan hoeft de reisorganisator geen extra overnachtingen en ticket te betalen. Deze situatie is persoonsgebonden en valt onder het eigen risico van de reiziger. Mogelijk, afhankelijk van je polis, dekt je reisverzekering deze kosten. 

Als jij als vakantieganger met een pakketreis langer in een vakantieland moet blijven door bijvoorbeeld een lockdown (externe factor) dan hoeft de reisorganisatie maximaal drie extra overnachtingen van gelijke kwaliteit als de oorspronkelijke reis voor zijn rekening te nemen. Goed te weten dat organisatoren van pakketreizen wettelijk verplicht zijn (ook in coronatijd) als de situatie daarom vraagt, gestrande reizigers binnen een 'redelijke termijn’ terug naar huis te repatriëren.

Download hier onze richtlijnen voor groepsreizen

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's:

Of ga terug naar alle veelgestelde vragen

 
Tot slot: voor nog meer antwoorden op veel gestelde vragen van reizigers verwijzen we je naar de website van het ANVR.