Corona-update: kan ik nog wel reizen?

Corona-update: kan ik nog wel reizen?

In onderstaand veel gestelde vragen overzicht geven we antwoord op de vragen die veelal spelen omtrent het Corona virus en het al dan niet annuleren van jouw reis.

Hoewel we deze pagina zo up-to-date mogelijk proberen te houden, is het gezien de snelheid van de ontwikkelingen niet altijd mogelijk om de meest recente informatie te bieden. We zijn dan ook geen nieuwssite. Deze pagina heeft als doel onze reizigers zo goed mogelijk voor te lichten met informatie rondom het Corona virus en de vragen die hierdoor leven onder onze vakantiegangers. Heb je vragen die niet in een van onderstaande FAQ’s beantwoord wordt, neem dan contact op met een van onze reisspecialisten.

 


"Het reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."

De impact van de uitbraak van het Corona virus op Nederland en op de wereld is enorm. Allereerst treft het virus de mensen die ermee besmet raken en hun naasten.
Daarnaast worden ook wij -en daarmee ook onze reizigers- geraakt. Lees hier het hele bericht van onze Algemeen Directeur Jan Middelhoek.

 

Gaat mijn reis door?

We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke en nog niet eerder voorgekomen situatie. Landen sluiten hun grenzen, luchtvaartmaatschappijen stoppen met vliegen of op de plaats van bestemming gaan bezienswaardigheden dicht en komt het gewone leven tot stilstand. Door deze buitengewone omstandigheden zijn sommige reizen niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om alle reizen met vertrek tot en met 30 april niet door te laten gaan.

Wat als mijn reis wordt afgelast? 

Als compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een voucher ter waarde van de door jou betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het Koning Aap reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken. Uiterlijk 20 april nemen we contact met je op met meer informatie betreffende deze speciale Corona-voucher.

Wanneer word ik gecontacteerd? 

Het zijn drukke en chaotische tijden. Momenteel doen onze medewerkers hun uiterste best om jou zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Financiële gevolgen bekijken we nu nog niet in detail, omdat het welzijn van onze reizigers momenteel primeert. Over een drietal weken hopen we hierover ook meer duidelijkheid te kunnen scheppen.

Wat is het huidige reisadvies?

Voor reizen die vertrekken na 30 april houden wij het reisadvies dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld nauwlettend in de gaten. Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig.Het reisadvies welke door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen 

Ik wil niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 30 april geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/ oranje) van het Ministerie van Buitenlandse zaken. We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld "Corona annuleringsbeleid":

  • Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code rood’ mogen vanaf 10 dagen voor vertrek de reis kosteloos annuleren, omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. De ‘code rood’ moet gelden voor een wezenlijk deel van je reis.

  • Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code oranje’ mogen de reis omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. Houd hierbij wel rekening met eventuele reeds gemaakte kosten voor jouw reis. Ons uitgangspunt is dat wij de kosten voor onze reizigers tot het minimum willen beperken en daarmee kunnen afwijken van onze officiële annuleringsvoorwaarden.

Als je je reis omboekt of uitstelt, geldt de nieuwe reissom (dus de op dat moment geldige reissom) exclusief eventuele omboekingskosten. In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb zelf mijn ticket geboekt via een andere website, mag ik dit kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij.   

Kan Koning Aap mijn reis annuleren?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 

Mijn reis wordt geannuleerd en ik heb kosten gemaakt voor visum, inentingen en andere reisgerelateerde zaken. Kan ik deze kosten ergens verhalen?

Het is afhankelijk van je reis- en annuleringsverzekering of je deze kosten terug kunt krijgen. Je kunt hiervoor in eerste instantie niet bij ons terecht, tenzij de dienst onderdeel uitmaakt van jouw rondreis (en op de factuur vermeld staat).

Kan ik bij het annuleren of omboeken van mijn reis beroep doen op mijn annuleringsverzekering? 

Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn hangt af van het type verzekering dat jij hebt afgesloten. Bekijk hier een overzicht van de voorwaarden per reisverzekeraar of neem alvorens het nemen van de beslissing contact op met jouw verzekeraar.

Kijk hier voor de polisvoorwaarden van onze verzekeringspartner Allianz Global Assistance

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het Corona virus voor mijn reis?

Nee. Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen en nu gaat het om ziekte. Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteitenfonds, zie: https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking 

Als ik op de bestemming in quarantaine ben gezet, wie betaalt die extra kosten?

Wij willen jou, als reisorganisatie, natuurlijk graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse onverhoopt in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om jou zo goed mogelijk te assisteren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat. 

De kosten die worden gemaakt tijdens quarantaine zijn in principe voor jou als reiziger zelf. Zowel jij, de accommodatie als wij als reisorganisatie staan voor een overmachtsituatie. Je zou nog wel kunnen nagaan bij jouw verzekeraar of zij dekking bieden.

 

Tenslotte: zodra het Corona virus gevolgen heeft voor jouw reis zullen wij jou hierover informeren. 

Voor nog meer antwoorden op veel gestelde vragen van reizigers verwijzen we je naar de website van het ANVR.