Zoeken

Veelgestelde vragen over Cambodja

  1. Heb ik een visum nodig voor Cambodja?
  2. Ik heb mijn visum via Koning Aap aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
  3. Welke inentingen heb ik nodig voor Cambodja?
  4. Hoe overnachten we in Cambodja?
  5. Is er Wifi in Cambodja?
  6. Hoe reizen we in Cambodja?
  7. Heb ik een wereldstekker nodig voor Cambodja?
  8. Kan ik pinnen in Cambodja?
  9. Kan er vegetarisch gegeten worden in Cambodja?
  10. Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Cambodja?
  11. Wat is handig om mee te nemen naar Cambodja?
  12. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?
  13. Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  14. Kan ik mijn reis verlengen?
  15. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  16. Moet ik een klamboe meenemen op mijn reis door Cambodja?
  17. Wat is het tijdsverschil met Nederland?
  18. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  19. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor Cambodja?

Visum:
Ja, voor deze bestemming is een visum, e-visum of toeristenkaart nodig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Op de website van Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

Kies je ervoor om je visum via onze partner CIBT/Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour sturen in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier. Kies je ervoor om je e-visum via onze partner Visa4Travel te regelen, dan betaal je de visumkosten en bemiddelingskosten direct aan Visa4Travel. Je betaalt gemakkelijk en veilig met iDeal, Bancontact, Paypal of creditcard.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigdheden:

- Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken koningaap.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) om zelf hun visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Ik heb mijn visum via Koning Aap aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?

Ja, je dient zelf ook nog het een en ander te doen voor het aanvragen van je visum. Meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals een internationaal paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van Visumloket.

Wij raden je aan 4 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen. Je dient zelf de benodigde formulieren in te vullen en deze samen met je internationaal paspoort en aanvullende reisdocumenten aangetekend naar het Visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de desbetreffende ambassade voor het aanvragen van je visum en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.

3. Welke inentingen heb ik nodig voor Cambodja?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Koning Aap Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. 

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902–88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

4. Hoe overnachten we in Cambodja?

Tijdens deze reis naar Cambodja overnacht je zoveel mogelijk in tweepersoonskamers met douche en toilet. Bij de selectie van de hotels hebben we vooral gelet op de locatie, hygiëne en sfeer. De hotels en guesthouses zijn over het algemeen gelegen in het centrum van de plaats waar we verblijven.

Per reis vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

5. Is er Wifi in Cambodja?

In de meeste hotels kan je tegenwoordig gebruik maken van Wifi en over het algemeen is het gebruik hiervan gratis.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

6. Hoe reizen we in Cambodja?

Tijdens het grootste deel van deze reis staat een eigen bus tot je beschikking. Houdt er wel rekening mee dat de wegen in Cambodja erg slecht kunnen zijn, zeker in het regenseizoen.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Cambodja vind je onder het tabblad 'Meer reisinfo'. 

7. Heb ik een wereldstekker nodig voor Cambodja?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Cambodja verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: http://wereldstopcontacten.nl.

8. Kan ik pinnen in Cambodja?

Het is mogelijk om te pinnen in de steden, toeristische plaatsen en op de vliegvelden: je pint dan US dollars. Het belangrijkste betaalmiddel voor toeristen is de US dollar. Restaurants, hotels, supermarkten, souvenirverkopers en reisbureaus rekenen in dollars. Met creditcards kun je alleen in de betere hotels en restaurants terecht, de Visa Card is algemener geaccepteerd dan de Master Card. We adviseren, om naast je pinpas, ook cash dollars mee te nemen. De lokale munteenheid is Riel en wordt voornamelijk gebruikt voor kleinere uitgaven.

Houd er rekening mee dat je zelf bij je bank moet aangeven dat je je pinpas wereldwijd wilt kunnen gebruiken. Om fraude te voorkomen, is het profiel voor veel pinpassen standaard ingesteld op Europa.

9. Kan er vegetarisch gegeten worden in Cambodja?

In Cambodja zijn er veel mogelijkheden om vegetarisch te eten. De Cambodjaanse keuken is erg gevarieerd, er zijn veel gerechten met vlees die ook vegetarisch te bestellen zijn. Denk hierbij aan noodles of rijst in zoetzure saus, een vegetarische curry of een lekkere salade.

10. Wat is de ideale reisperiode voor reizen naar Cambodja?

Cambodja heeft geen vier seizoenen zoals we die in Europa kennen. Het klimaat van dit land wordt vooral bepaald door droge en natte tijden. Grofweg valt in de streken waar we doorheen reizen de regentijd van mei tot oktober en de droge tijd van november tot en met april. Over het algemeen moet je er rekening mee houden dat er het hele jaar door buien kunnen vallen. Het is echter ook het hele jaar warm en vaak zeer zonnig. De beste tijd om op deze reis te gaan is tussen eind oktober en maart, tijdens deze maanden regent het het minst en is de temperatuur niet al te hoog.

11. Wat is handig om mee te nemen naar Cambodja?

Cambodja is een tropisch land, het is daarom verstandig om dunne, katoenen kleding mee te nemen. Voor 's avonds is een hooggesloten T-shirt met lange mouwen of een dunne katoenen coltrui handig als bescherming tegen de muggen. Neem liever te weinig mee dan teveel, wat je mist kun je vaak voor een habbekrats aanschaffen. Een paar goede, ingelopen wandelschoenen met goed profiel en een paar slippers zijn alles wat je voeten vereisen. Bedenk dat je de heiligdommen van het land op blote voeten dient binnen te treden. Slippers zijn dan een uitkomst. Verder zijn belangrijk: zonnebril, zonnebrandmiddelen, toiletartikelen, een reisapotheek, een hoofddeksel/doek, zaklantaarn, zakmes (niet tijdens de vlucht in je handbagage stoppen), paspoort, kopieën van paspoort en reisverzekering, je vliegticket(s), een pasje van je reisverzekering met daarop het alarmnummer.

12. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Het is niet verplicht, maar wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Gelieve niet op reis te gaan met een hardschalige koffer, gezien de beperkte bagageruimte.

13. Wanneer krijgt mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

14. Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

15. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

16. Moet ik een klamboe meenemen op mijn reis door Cambodja?

Muggen zijn niet helemaal te ontlopen in Cambodja, maar een aantal maatregelen kan de overlast toch flink terugdringen. In sommige hotels worden op aanvraag muskietennetten verstrekt, of elektrische muggenverdrijvers op je kamer geplaatst. Effectief is ook de zogenaamde 'mosquito-coil', een groene spiraalvormige wierook die de muggen ongeveer acht uur op een afstand houdt. Als je erom vraagt wordt zo'n 'coil' onder je tafel in een restaurant gezet. Ook zijn deze coils alom in Cambodja te koop.

17. Wat is het tijdsverschil met Nederland?

In de wintertijd is het in Cambodja 6 uur later dan in Nederland, in de zomertijd is het 5 uur later dan in Nederland.

18. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

19. De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
  • Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
  • Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat? 
  • Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
  • Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen