Rondreis NEPAL ANNAPURNA BASECAMP
23 dagen - v.a. €1 795 Boek nu

Praktische info

Reisdocumenten

Als je over de Nederlandse of Belgische nationaliteit beschikt, heb je voor deze reis een visum voor Nepal (30 dagen) nodig.

Jouw paspoort moet nog ten minste 6 maanden geldig zijn na jouw terugreis.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), visum, de te volgen visumprocedure en de locatie van de ambassade. Begin 4 tot 6 weken voor vertrek van je reis met de aanvraag.

Wanneer je de benodigde visa laat regelen via ons, dan brengen wij, naast de visumkosten, € 30,- bemiddelingskosten per persoon per visum in rekening. Je hoeft dan niet zelf 2x naar de betreffende ambassade(s).

Kijk op de website van Visumloket wat je naar ons moet opsturen:
Nederlandse reizigers bezoeken koningaap.visumloket.nl
Belgische deelnemers bezoeken koningaap.visumloket.be

Deelnemers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Vluchtinformatie

Vertrekdatum:

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.




Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen. Voor sommige periodes kan de prijs van het landarrangement afwijken van de rest van het jaar, denk hierbij aan festivalreizen. Wanneer de prijs van het landarrangement aangepast is, wordt dit vermeld onder het 'laatste nieuws'.

Accommodatie en transport

Vervoer
Op deze rondreis door Nepal hebben we de beschikking over een eigen bus. Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van de dienstregelingen van het openbaar vervoer en zelf kunt bepalen waar en wanneer je stopt onderweg. De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen.

De route tijdens de trektocht leg je te voet af. Je vult met twee reizigers één rugzak (maximaal 7-7½ kilo p.p. inclusief slaapzak), die meegaat op de trektocht. De overige bagage wordt gestald in het hotel waar je in Pokhara logeert en die zie je pas na de trektocht terug.

Er gaan tijdens de trektocht dragers mee voor het vervoer van de ‘grote’ bagage (maximum 15 kg per drager). Zelf draag je de spullen die je overdag tijdens het lopen nodig kunt hebben (zoals je camera, een fles drinkwater, een warme jas, regenkleding); een dagrugzakje is handig hiervoor.

Reisafstanden:
Kathmandu vliegveld naar hotel: 5 km / 30 minuten
Kathmandu naar Pokhara: 153 km / 6 uur
Pokhara naar Chitwan: 200 km / 5 uur
Chitwan NP naar Bhaktapur: 156 km / 6 à 7 uur
Bhaktapur naar Kathmandu: 16 km / 1 uur
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, de wegconditie en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering. Een reis als deze kan uiteraard niet van minuut tot minuut worden gepland. Je reisbegeleider beslist over het uiteindelijke programma, waarbij hij/zij rekening houdt met de veiligheid van de groep, de conditie van deelnemers én begeleiding en de lokale omstandigheden. Ook de in de dagbeschrijving aangegeven looptijden zijn slechts een indicatie.

Accommodatie
Je slaapt in Kathmandu, Pokhara en Bhaktapur in tweepersoonskamers met eigen badkamer, op basis van logies met ontbijt.

In Chitwan slaap je in een homestay, dus ‘bij mensen thuis’. Je logeert in het dorpje Barauli in tweepersoons cottages in Tharu-stijl, allemaal met een eigen badkamer. Op deze manier ervaar je het 'echte' Nepal, het Nepal van de dorpen en het dagelijkse leven op het platteland. De maaltijden zijn in deze homestay inbegrepen (drankjes zijn niet inbegrepen).

Tijdens de trektocht overnachten we in eenvoudige hutten met kleine tweepersoons kamertjes (er zijn in de bergen geen eenpersoonskamers). Het gedeelde sanitair is beperkt en het eten simpel. Voor de trekking heb je een slaapzak nodig die comfortabel is tot -20 graden. Deze slaapzakken kun je ook huren in Kathmandu of Pokhara.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De accommodaties in Kathmandu en Pokhara beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de hotellobby. Houd er echter rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding zeker niet overal optimaal zijn, of het zelfs in zijn geheel laat afweten. Tijdens deze rondreis Nepal is er geen wifi in de homestay en in de accommodatie tijdens trektocht.

Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een tweepersoons kamer met iemand van hetzelfde geslacht. Mocht je in Kathmandu, Pokhara, Chitwan en Bhaktapur een kamer voor je alleen willen dan kan dat, tegen betaling van de eenpersoonskamertoeslag. Tijdens de trektocht is er geen eenpersoonskamer beschikbaar.

Festivals

HOLI PHAGUA – GEHEEL NEPAL EN INDIA
Het Holifeest of Holi Phagua is een kleurrijk hindoeïstisch feest dat jaarlijks gevierd wordt door geheel India en Nepal. In feite is het een combinatie is van een lentefeest, verlossingsfeest en een nieuwjaarsfeest. Het Holifeest staat in het teken van het begin van een nieuw seizoen, de lente, en daarom spreekt men ook wel van lentefeest of oogstfeest, omdat het in India samenvalt met de graanoogst. Het Holifeest wordt ook beschouwd als een overwinningsfeest: de overwinning van het goede op het kwade.

Het verhaal achter het feest is als volgt: De demonenkoning Hiranyakashap beschouwde zich ooit de enige heerser over het heelal. Hij had bevolen dat alleen hij aanbeden mocht worden. Zijn zus, de heks Holika, verzette zich daartegen en gooide zichzelf uit protest op de brandstapel ter bevrijding van de inwoners van India.

Aan de vooravond van het Holifeest wordt de Holika, de brandstapel van hout of bamboe welke het kwaad symboliseert, onder belangstelling van vele hindoes verbrand. waarbij ze een levend voorwerp zoals een plant, verbranden. Hierbij wordt een hand rijst in het vuur gegooid, wat geldt als een symbolische verdrijving van het kwaad. De ceremonie houdt ook gebed, muziek en zang in.

Na het verbrandingsfeest keert men huiswaarts om de volgende dag terug te keren. Men besmeert elkaar dan met as. Die middag trekt men bij voorkeur nieuwe kleren aan en besprenkelt men elkaar met welriekende stoffen en parfum. Ook gebruikt men rode en groene kleurstof als teken van vriendschap, hoop en liefde. Men wenst elkaar geluk en voorspoed toe. Alle hindoes, zonder onderscheid van rangen, kasten en standen, vieren gezamenlijk het Holifeest en het is bij uitstek een feest om bezoeken aan familie af te leggen.

Tijdens de feestdagen heerst er een atmosfeer van vrijheid en geluk. Zorg dat je wat oude kleding meeneemt, want hoogst waarschijnlijk word je niet ontzien en zul ook jij deze feestdagen eindigen bedolven onder gekleurde poeders.

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige (of in het geval van onze reizen in Zuidelijk-Afrika Afrikaanssprekende) reisbegeleiders. Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding; een reis staat of valt er immers mee. Belangrijke criteria bij het selecteren van onze reisbegeleiders zijn: (uiteraard) ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met groepen en – bij voorkeur – actieve kennis van een lokale taal. Speciale trainingen bereiden de reisbegeleiders verder voor op wat de deelnemers van hen verwachten. Onze medewerkers leren waar de Koning Aap reisformule voor staat. Ze worden niet alleen vanuit ons kantoor geïnstrueerd, maar volgen elders een meerdaagse cursus waar ze veel (soms lastige) praktijkgevallen krijgen voorgeschoteld. Een prima mogelijkheid om essentiële ervaring uit te wisselen. Op sommige bestemmingen worden lokale Nederlands sprekende reisbegeleiders ingezet door onze lokale agenten. Ook deze reisbegeleiders worden ter plaatse door het agentschap getraind. Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisceerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief. Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Koning Aap betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Onze richtlijn voor de fooi is € 1,- per reiziger per dag.

Tot slot kun je altijd bij de reisbegeleider terecht als er problemen zijn. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Het is altijd verstandig om een goed reishandboek mee te nemen.

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk! Voor meer informatie kijk je op: Feelingresponsible.org

In samenwerking met onze lokale agenten steunt Koning Aap een aantal projecten met een financiële bijdrage. Ook onze reizigers dragen een steentje bij: in 2015 hebben een aantal deelnemers hun vaste klantenkorting omgezet naar een donatie aan een van onze projecten. Koning Aap verdeelt samen met zusterorganisaties Shoestring en YourWay2GO € 12.500 over de volgende projecten: klik hier.

Shree Pancha Kanya School (Nepal)

Waar zet dit project zich voor in?
Onze lokale agent in Nepal helpt een aantal scholen met leerkrachten, schoolbibliotheken en computers.

Waar gaan de donaties naartoe?
Wij steunen dit project door in de Shree Pancha Kanya School zorg te dragen voor de kozijnen en ramen. Het is moeilijk studeren als het koud is en regent! Het meubilair (oud en in slechte staat) verdient de komende jaren ook meer aandacht. Net als 'nieuwe' computers! Op deze middelbare school krijgen zo'n 700 kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar les.

Laatste update
De donaties worden gebruikt voor de wederopbouw van het schoolgebouw. De grote aardbeving in Nepal van april 2015 heeft veel schade veroorzaakt, waardoor donaties nu extra hard nodig zijn!
Bezoek website


Samenwerkingen

Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.

Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.

Verzekeringen

Koning Aap biedt de deelnemers aan haar reizen de mogelijkheid om een annulerings- en/of reisverzekering af te sluiten bij de verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance. Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten van een annuleringsverzekering dringend aan. Een annuleringsverzekering is overigens ook nog geldig tijdens de reis. Mocht je onverhoopt moeten terugkeren dan kun je op basis van je annuleringsverzekering nog een vergoeding voor de 'niet genoten' vakantiedagen ontvangen.

Allianz Global Assistance beschikt over een eigen alarmcentrale die bij eventuele calamiteiten snel en vakkundig optreedt. Tevens is het onze ervaring dat Allianz Global Assistance eventuele schadeclaims in zeer korte tijd afhandelt.

Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Tot slot: deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Op onze website en in onze brochure vind je een uitgebreid overzicht van de mogelijke verzekeringen die Koning Aap aanbiedt.

Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Meer informatie en dekkingsoverzicht?
Allianz Global Assistance dekt veel van bovenstaande avontuurlijke excursies wel. Kijk voor meer informatie op Allianz Global Assistance.

Wat verder nog belangrijk is...

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Kuoni Specialists B.V. 
Koning Aap maakt deel uit van Avontuur.nu, een groep avontuurlijke reisorganisaties die weer vallen onder Kuoni Specialists B.V. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een van de andere reisorganisaties van Avontuur.nu (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring Nederland, Shoestring International).

Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Te Gast In
Een deel van de achtergrondinformatie over je reisbestemming is in deze uitgebreide reisbeschrijving door Informatie Verre Reizen, de uitgever van ‘Te Gast In’, met de grootste zorg samengesteld. Indien deze echter onjuistheden blijkt te bevatten aanvaardt IVR geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van foutieve en/of gewijzigde informatie.

Laatste Nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we standaard € 50,- per persoon in rekening. (Voor klanten die nog vertrekken in 2016 gelden de oude voorwaarden, namelijk € 75,- per persoon en € 100,- per boeking bij onze familiereizen).

Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden arrangement, betaal je geen wijzigingskosten.

Vaccineren bij je thuis!
Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Koning Aap heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

BEZOEKADRES KONING AAP NEDERLAND
Entrada 223 1114 AA Amsterdam - Duivendrecht

Email
info@koningaap.nl

Telefoon
020-7887700

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Tel: +31 (0)6-53313932

Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m zaterdag van 10-17 uur

Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.

Landinformatie

Meer informatie over NEPAL

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.