Familiereis INDONESIË TOTAAL
22 dagen - v.a. €2 895 Boek nu

Praktische info

Reisdocumenten

Reisdocumenten
Als je over de Nederlandse of Belgische nationaliteit beschikt, dien je te beschikken over een geldig reisdocument wat bij terugkomst in Nederland nog minimaal 6 maanden geldig is.

Houders van een Nederlands of Belgisch paspoort die voor toeristische redenen Indonesië bezoeken kunnen een gratis visum verkrijgen bij een kleine selectie van lucht- en zee havens. Dit gratis visum is geldig voor maximaal 30 dagen en kan niet worden verlengd of omgewisseld voor een ander type visum. Aankomst dag en vertrek dag worden meegeteld.

Het gratis visum kan alleen worden verkregen als aankomst en vertrek op (een combinatie van) onderstaande luchthavens is:
• Medan op Sumatra (Kualanamu Airport)
• Jakarta op Java (Soekarno-Hatta Airport)
• Denpasar op Bali (Ngurah Rai Airport)

Arriveer of vertrek je via een andere luchthaven of haven in Indonesië, dan heb je het visum nodig dat je bij aankomst op de luchthaven in Indonesië kunt kopen. Dit visum kost $35,- en is maximaal 30 dagen geldig.

Indien je dus bijvoorbeeld, aankomt op de luchthaven van Jakarta en vertrekt vanaf de luchthaven van Lombok, dan zal je bij aankomst in Indonesië een visum moeten kopen. Indien je, bijvoorbeeld, aankomt op de luchthaven van Medan en vertrekt vanaf de luchthaven van Bali, dan is het niet meer nodig een visum bij aankomst te kopen.

Indien je langer dan 30 dagen in Indonesië wenst te verblijven, dan moet je je visum voor vertrek regelen bij de Indonesische ambassade in Den Haag of Brussel.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten (zoals paspoort).

Kijk op de website van Visumloket wat je naar ons moet opsturen:


Deelnemers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Houd er rekening mee dat in een paspoortnummer van een Nederlands of Belgisch internationaal reispaspoort altijd het cijfer 0, en nóóit de letter O gebruikt wordt.


Meereizen kind met ouder met andere achternaam
Wanneer een kind meereist met een ouder met een andere achternaam, dan kan gecontroleerd worden of er daadwerkelijk een ouder-kindrelatie is. Doel van deze extra controle is om kindontvoeringen tegen te gaan.

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Op de site van de Koninklijke Marechaussee kun je een toestemmingsformulier downloaden.

Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming geven voor deze reis. U kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden.

Vluchtinformatie

Vertrekdatum:

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.koningaap je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.

Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen. Voor sommige periodes kan de prijs van het landarrangement afwijken van de rest van het jaar, denk hierbij aan festivalreizen. Wanneer de prijs van het landarrangement aangepast is, wordt dit vermeld onder het 'laatste nieuws'.

Bijkomende kosten en zakgeld

Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet vantevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.

De hoogte van deze Gezamenlijke Uitgavenpot voor deze reis bedraagt ca. € 75,- per week.

Accommodatie en transport

Vervoer
De gebruikte vervoersmiddelen zijn divers. Gedurende het grootste deel van de reis heb je een eigen airconditioned bus ter beschikking. De transfers van/naar de luchthavens zijn inbegrepen in de reissom.

Je maakt twee binnenlandse vluchten, van Medan via Jakarta naar Yogyakarta en van Surabaya naar Denpasar. Voor de binnenlandse vluchten geldt een maximumgewicht aan bagage van 15 kilo (voor elke kilo extra dien je ter plekke een bedrag bij te betalen).

Het traject van Yogyakarta naar Malang leg je af per trein in de 'Executive Class'. Dit traject is namelijk zeer berucht om zijn lange files, die je vermijdt als je per trein reist. Je draagt zelf je bagage op de stations.

Meer vormen van vervoer? Je maakt een boot- en fietstocht over het Tobameer en een ritje per lokale dokar (paard-en-wagen) bij Candirejo. Prachtig is de excursie per 4WD jeeps naar de Bromo-vulkaan. Uiteraard kun je ergens een optionele rit maken in een becak (fietstaxi), en houd je van avontuur dan kun je gaan ‘tuben’ (in een opgeblazen vrachtwagenbinnenband een rivier afzakken) of gaan raften.

Reisafstanden
Medan naar Tobameer: 176 km / 6 à 7 uur (inclusief lunchtijd)
Tobameer naar Berastagi: 188 km / 7 à 8 uur (inclusief lunchtijd)
Berastagi naar Bohorok: 163 km / 6 à 7 uur (inclusief lunchtijd)
Bohorok naar Medan: 97 km / 1 à 2 uur
Medan via Jakarta naar Yogyakarta: 2607 km (binnenlandse vluchten)
Yogyakarta naar Malang: 328 km / 9 à 10 uur (per trein in ‘Executive’ klasse)
Malang naar Ubud: 417 km / 7 uur (inclusief transfers en binnenlandse vlucht)
Ubud naar Munduk: 67 km / 1½ uur (exclusief bezoek Bratanmeer en Bedugul)
Munduk naar Seminyak: 74 km / 2½ uur
Seminyak naar Denpasar luchthaven: 10 km / ½ uur
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegconditie en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering.

Accommodatie
Tijdens onze reis door Sumatra, Java en Bali overnacht je afwisselend in middenklasse hotels. Je hebt dan twee- of driepersoonskamer, meestal met douche of mandi en toilet op de kamer. Bij de selectie van deze hotels letten we met name op de locatie, hygiëne en sfeer. De hotels zijn over het algemeen en daar waar mogelijk gesitueerd in het centrum van de plaats waar we verblijven.

Enkele hotels hebben airconditioning, in de overige hotels is waar nodig een fan aanwezig. De kamers hebben soms een veranda met een eigen zitje.

De meeste geplande hotels (met uitzondering van Tobameer, Bohorok en Munduk) hebben een zwembad; fijn om de Indonesische warmte van je af te spoelen! In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

Alle hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de hotellobby. Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn.

Twee ouders met één kind, één ouder met twee kinderen of drie kinderen uit één gezin worden ingedeeld in een driepersoonskamer. Houd er wel rekening mee dat het dan gaat om een kamer met twee tweepersoonsbedden, wat betekent dat de bedden gedeeld worden. Soms gaat het om een tweepersoonskamer waar een matras bijgeplaatst wordt.

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige (of in het geval van onze reizen in Zuidelijk-Afrika Afrikaanssprekende) reisbegeleiders. Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding; een reis staat of valt er immers mee. Belangrijke criteria bij het selecteren van onze reisbegeleiders zijn: (uiteraard) ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met groepen en – bij voorkeur – actieve kennis van een lokale taal. Speciale trainingen bereiden de reisbegeleiders verder voor op wat de deelnemers van hen verwachten. Onze medewerkers leren waar de Koning Aap reisformule voor staat. Ze worden niet alleen vanuit ons kantoor geïnstrueerd, maar volgen elders een meerdaagse cursus waar ze veel (soms lastige) praktijkgevallen krijgen voorgeschoteld. Een prima mogelijkheid om essentiële ervaring uit te wisselen. Op sommige bestemmingen worden lokale Nederlands sprekende reisbegeleiders ingezet door onze lokale agenten. Ook deze reisbegeleiders worden ter plaatse door het agentschap getraind. Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisceerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief. Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Koning Aap betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Onze richtlijn voor de fooi is € 1,- tot € 2,- per reiziger per dag.

Tot slot kun je altijd bij de reisbegeleider terecht als er problemen zijn. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Het is altijd verstandig om een goed reishandboek mee te nemen.

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk! Voor meer informatie kijk je op: Feelingresponsible.org

Groen in Indonesië
Tijdens onze reis door Sumatra is de voederplaats in Bukit Lawang (Bohorok) door de Indonesische regering met onmiddellijke ingang gesloten. De orang-oetans worden dus niet langer meer gevoerd in dit nationale park. Een meer duurzame aanpak van het nationale park en zijn inwoners dus! De kans om orang-oetans daadwerkelijk te zien is daardoor wel wat lager geworden.

Project
In samenwerking met onze lokale agenten steunt Koning Aap een aantal projecten met een financiële bijdrage. Ook onze reizigers dragen een steentje bij: in 2015 hebben een aantal deelnemers hun vaste klantenkorting omgezet naar een donatie aan een van onze projecten. Koning Aap verdeelt samen met zusterorganisaties Shoestring en YourWay2GO € 12.500 over de volgende projecten: klik hier.

Ibu Harnik weeshuis (Indonesië)

Waar zetten deze projecten zich voor in?
Het Ibu Harnik weeshuis zorgt voor ongeveer 42 weeskinderen. Wij steunen dit project in samenwerking met onze lokale agent.

Waar gaan de donaties naartoe?
Van onze bijdrage worden onder andere schooluniformen, schooltassen en schoenen gekocht.

Laatste update
In het afgelopen jaar zijn vooral schoenen en nieuwe kleren gekocht van onze donatie, zie onze Facebook post voor een foto-impressie.

Stichting Tolong Flores (Indonesië)

Waar zetten deze projecten zich voor in?
Ook steunen wij, in samenwerking met onze lokale agent, 'Tolong Flores', een stichting die door een clubje van oud-reizigers is opgericht. Deze stichting zet zich in voor de verbetering van het onderwijs op scholen in Flores. Koning Aap was vlak na de start de eerste sponsor.

Waar gaan de donaties naartoe?
Daarvan worden vooral schoolmaterialen voor de school in Gorontalo aangeschaft. Vanaf 2016 zal meer ingezet worden op de ontwikkeling van de leerkrachten, bijvoorbeeld door middel van computercursussen en het trainen van een leerkracht Engels. Bezoek website

Samenwerkingen

Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.

Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.

Verzekeringen

Koning Aap biedt de deelnemers aan haar reizen de mogelijkheid om een annulerings- en/of reisverzekering af te sluiten bij de verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance. Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten van een annuleringsverzekering dringend aan. Een annuleringsverzekering is overigens ook nog geldig tijdens de reis. Mocht je onverhoopt moeten terugkeren dan kun je op basis van je annuleringsverzekering nog een vergoeding voor de 'niet genoten' vakantiedagen ontvangen.

Allianz Global Assistance beschikt over een eigen alarmcentrale die bij eventuele calamiteiten snel en vakkundig optreedt. Tevens is het onze ervaring dat Allianz Global Assistance eventuele schadeclaims in zeer korte tijd afhandelt.

Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Tot slot: deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Op onze website en in onze brochure vind je een uitgebreid overzicht van de mogelijke verzekeringen die Koning Aap aanbiedt.

Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Meer informatie en dekkingsoverzicht?
Allianz Global Assistance dekt veel van bovenstaande avontuurlijke excursies wel. Kijk voor meer informatie op Allianz Global Assistance.

Wat verder nog belangrijk is...

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring Nederland, Shoestring International).

Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Te Gast In
Een deel van de achtergrondinformatie over je reisbestemming is in deze uitgebreide reisbeschrijving door Informatie Verre Reizen, de uitgever van ‘Te Gast In’, met de grootste zorg samengesteld. Indien deze echter onjuistheden blijkt te bevatten aanvaardt IVR geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van foutieve en/of gewijzigde informatie.

Laatste Nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. 

Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden arrangement, betaal je geen wijzigingskosten.

Reisvaccinaties aan huis!
Het is altijd belangrijk om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie is de grootste aanbieder van vaccinaties aan huis. Haar gespecialiseerde artsen komen ook 's avonds of in het weekend bij jou thuis om reisvaccinaties te zetten. Bovendien geven de artsen jou tips en advies om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie brengt geen extra kosten in rekening voor de service aan huis en haar prijzen zijn vergelijkbaar met de GGD. Vaak worden de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar.

Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

BEZOEKADRES KONING AAP NEDERLAND
Entrada 223 1114 AA Amsterdam - Duivendrecht

Email
[email protected]

Telefoon
020-7887700

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Tel: +31 (0)6-53313932

Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m zaterdag van 10-17 uur

Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.

Landinformatie

Meer informatie over INDONESIË

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.