Koning Aap stelt hoge eisen aan de Nederlandstalige reisbegeleiding. Ruime reiservaring en ervaring in het omgaan met groepen zijn belangrijke criteria bij de selectie. Al onze reisbegeleiders hebben een voorliefde voor reizen en zijn geïnteresseerd in de cultuur en natuur van verre bestemmingen. De liefde voor 'hun' land(en) brengen ze graag aan anderen over! Maandelijks stellen we in deze rubriek een van onze reisbegeleiders aan je voor.

Deze maand: Marcel Mioch

Wie ben je?
Mijn naam is Marcel Mioch. Ik ben 37 jaar en woonachtig in Leiden. Sinds 1997 ben ik werkzaam in de reiswereld en sinds 2000 begeleid ik reizen. Tijdens mijn studie (bedrijfseconomie) kon ik kiezen voor een studie Japanse cultuur en taal. Mijn interesse was meteen gewekt. Ik liep stage bij een bekend Japans zakenreisbureau in Tokyo en Japan werd mijn tweede thuis. Na mijn studie heb ik onder andere handelsmissies van Nederlandse organisaties in Japan begeleid en later heb ik mijn kennis van Japan gebruikt om rondreizen te begeleiden. In november 2011 heb ik mijn 77ste groepsreis in Japan begeleid. Ik begeleidde ook reizen door China, Noord-Korea, Zuid-Korea, Taiwan, Oezbekistan, India en Nepal.

Wat is je favoriete reisbestemming?
Japan. Hoewel ik er zeker meer dan 80 keer geweest ben blijft dit land, vol van contrasten, me fascineren. Keurige zakenmannen wisselen in de Dojo (Japanse sportschool) hun werkoutfit voor een Kendo pak en roepen hier hun Kiai, een persoonlijke aanvalskreet. Wolkenkrabbers, ontworpen door beroemde architecten, zorgen voor een metropolitaanse ‘feel’, maar ook prachtige paleizen sieren Japan.

Japanners zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Soms misschien iets té, want omdat ze de tijd nemen om je te helpen komen ze zelf soms te laat. Sinds de tsunami en aardbeving lijken de Japanners echter wel wat ingetogener. Toch leken mijn vaste relaties blij verrast toen ik weer met een groep langskwam.

Wat heeft in Japan de meeste indruk op je gemaakt heeft?
Als toerist kom je maar zelden in de echte wereld van Japanners. Daarom is het ontzettend speciaal om een huisbezoek te doen bij een Japans gezin. Japanners nodigen je echter niet snel bij hen thuis uit en het komt ook niet vaak voor dat men je rond wil leiden door de werkplaats. Westerlingen hebben heel andere waarden en normen en het is daarom ook lastig voor de Japanners om toeristen te ontvangen en hen te tonen wat zij willen zien. Het is me een aantal keren gelukt om met een groep op huisbezoek te gaan. De reacties van mijn reizigers waren onbetaalbaar toen ze zonder schoenen en met de hoed in de hand een woning in mochten.

Wat was de leukste ervaring tijdens de reizen die je begeleid hebt?
Elke reis is uniek en interessant, maar om het nog wat spannender te maken mogen mijn reizigers een wens doen. Dit kan bijvoorbeeld met een hobby, werk of sport te maken hebben. Ik doe altijd mijn uiterste best om de wensen uit te laten komen. Zo regelde ik tijdens een groepsreis een ontmoeting tussen een Nederlandse treinmachinist en een Japanse treinmachinist in de cockpit van een Shinkansen. Hoewel geen van beiden de taal van de ander sprak leken ze elkaar volledig te begrijpen. Een Nederlandse leraar Aikido zag alle hoeken van de mat, toen hij een training kreeg in een echte Aikido school.

Welke reizen heb je onlangs nog begeleid?
Onlangs begeleidde ik rondreizen langs de hoogtepunten van China en Japan.

Waarheen gaat je volgende reis?
Mijn volgende reis gaat naar verschillende vakantiebeurzen en landenpresentaties in Nederland en België, want naast het begeleiden van reizen informeer ik in de wintermaanden toekomstige Japan-reizigers. Recentelijk heb ik me bij het YourWay2GO-team (voormalig Koning Aap individueel) mogen voegen!

Wat maakt Koning Aap bijzonder/uniek?
Een klant vertelde me eens dat Koning Aap de reiziger in zijn waarde laat. Bij Koning Aap doen we niet aan verplichte bijeenkomsten of activiteiten. De klant is vrij om zelf keuzes te maken, maar beschikt wel over transport dat niet de gangbare routes neemt en ervaren reisbegeleiding met hart voor het vak.

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.