Familiereis JAPAN
15 dagen - v.a. €2 495 Boek nu

Praktische info

Reisdocumenten

Hieronder staat wat bekend was bij het publiceren van deze editie voor reizigers met een Nederlandse of Belgische identiteit. Indien je over een andere nationaliteit beschikt, dien je een eventueel benodigd visum zelf te regelen. Belgische deelnemers onder de 18 jaar dienen in het bezit te zijn van een eigen internationaal paspoort (meer inlichtingen hierover bij je gemeente).

Voor een reis in Japan is een geldig internationaal paspoort vereist dat nog minimaal 6 maanden na vertrek geldig is. Een visum is niet nodig. Bij aankomst krijg je een stempel in je paspoort waarmee je maximaal drie maanden in Japan kunt blijven.

Houd er rekening mee dat in een paspoortnummer van een Nederlands of Belgisch internationaal reispaspoort altijd het cijfer 0, en nóóit de letter O gebruikt wordt.


Vluchtinformatie

Vertrekdatum:

Het getoonde vluchtschema is onder voorbehoud van wijzigingen.

De Belgische afreizen vertrekken vanuit België, wat doorgaans betekent dat je met een vlucht vanuit Zaventem vertrekt. Indien je via Charles De Gaulle (Parijs) of Schiphol (Amsterdam) vliegt, gebeurt het steeds vaker dat luchtvaartmaatschappijen een gratis treinretourticket voorzien i.p.v. een vlucht. In dat geval reis je dus per trein naar de luchthaven van Charles De Gaulle of Schiphol. In het eerste geval gaat het doorgaans om een TGV-ticket vanuit Brussel-Zuid, in het tweede geval doorgaans om een gewone trein (tweede klasse) met vertrek vanuit om het even welk Belgisch treinstation. Één week voor vertrek ontvang je de definitieve vluchtgegevens.



Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Koning Aap op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze  reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen. Voor sommige periodes kan de prijs van het landarrangement afwijken van de rest van het jaar, denk hierbij aan festivalreizen. Wanneer de prijs van het landarrangement aangepast is, wordt dit vermeld onder het 'laatste nieuws'.

Bijkomende kosten en zakgeld

Zakgeld
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.

Bagage en kledij

We adviseren je dringend om de bagage mee te nemen in een rugzak (met binnenframe) en het totale gewicht te beperken tot tien kilo per persoon. Een compacte weekendtas van hetzelfde gewicht is ook mogelijk. Het gebruik van een 'harde' koffer raden we sterk af voor al onze reizen, zeker ook in Japan, denkend aan de beperkte bagageruimte in de bus. Wat betreft je kleding raden we je aan om praktische kleding mee te nemen die zich makkelijk laat combineren (laag over laag). We vragen je om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. Zo worden korte broeken of rokken niet op prijs gesteld in boeddhistische tempels. In een aantal hotelletjes is laundry service aanwezig. Denk bij het samenstellen van je bagage aan bijvoorbeeld: wandelschoenen, naaigerei, wasmiddel, universeel geldige verloopstekker, reisgids, voldoende fotomateriaal, toiletartikelen, zwemkleding, wekker, schrijfgerei, schaartje en zakmes. Zorg er wel voor dat je dit laatste in je grote bagage verpakt. Het is niet nodig om tenten, slaapzakken, slaapmatjes of muskietennetten mee te nemen. Op de reizen in het voor- en najaar, vermijd je extreem hoge of lage temperaturen. In een eilandenrijk als Japan is de zee nooit heel veraf, waardoor het tegen de avond frisjes kan worden. Houd daar rekening mee als je houdt van een avondwandelingetje. In de maanden juli en augustus regent het regelmatig in Japan. Regenkleding of een paraplu mag dan niet ontbreken in je bagage. Het elektriciteitsnet in Japan werkt op 100 Volt, voor een videocamera of scheerapparaat neem je dus een internationale adapter mee.

Accommodatie en transport

Vervoer
Tijdens deze reis verplaatsen we ons met verschillende vervoersmiddelen.

Op de eerste transferdag van Fukuoka naar Usuki maken we gebruik van een eigen bus, wat ons toelaat om diep door te dringen in de binnenlanden van het eiland Kyushu. Alle transfers op het eiland Shikoku worden uitgevoerd per trein. In de kasteelstad Kochi maken we een uitgebreide stop om het kasteel te bezoeken: de koffers kunnen dan in bewaring gegeven worden in het station van Kochi (ongeveer 5 euro).

Van Tokushima naar Osaka neem je een zogenaamde highway bus, een soort pendelbus die beide steden in 2,5 uur met elkaar verbindt. De bus rijdt over het prachtige eiland Awaji-shima, met als toetje een rit over de bijna twee kilometer lange brug Akashi Kaikyo Ohashi. Ook op de laatste transferdag tussen Osaka en Tokyo ga je standaard met een highway bus. De afstand bedraagt ruim 500 kilometer. Als het verkeer mee zit, doe je hier ongeveer acht uur over.

Je kunt jezelf dit dagje "kilometervreten" besparen door met de Shinkansen naar Tokyo te gaan. Een rit met de 'Shinkansen' - de vermaarde Japanse hogesnelheidstrein - zit niet in de basisprijs, maar kan optioneel geboekt worden (opgeven bij je boeking!).

Voor het vervoer binnen de steden maak je over het algemeen gebruik van het openbaar vervoer. In Fukuoka, Osaka en Tokyo zal dat voornamelijk de metro zijn.

Voor de transfer van de luchthaven van Fukuoka naar het hotel gebruik je de metro, een rit van ongeveer een kwartier. Ook voor de airport transfer in Tokyo gebruik je het openbaar vervoer. De Keisei-trein brengt je in iets meer dan een uur van Ueno station naar Narita. Je loopt van naar het station of metro en draagt daarbij zelf je bagage. Ook stadsbezichtigingen zijn vaak 'te voet'. Houd hier rekening mee.

Accommodatie
Tijdens deze reis overnachten we in verschillende accommodaties.In Fukuoka, Osaka en Tokyo hebben we gekozen voor een eenvoudig middenklasse westers hotel met badkamer en toilet op de kamer.

In Usuki verblijf je je een homestay bij een Japanse familie: je overnacht er in een tatami-kamer en nuttigt er zowel het avondmaal als het ontbijt samen met de familie. Het sanitair is gemeenschappelijk.

In Nakamura slaap je drie nachten in een minshuku, een kleinschalig Japans familiehotel op wandelafstand van het station. Er wordt overnacht in een tatami-kamer met een wastafel op de kamer. Badkamer en toilet zijn ook hier gemeenschappelijk.

In de Iya vallei overnacht je in een guesthouse. Afhankelijk van de groepsgrootte kan de groep worden opgespitst over enkele guesthouses. De overnachtingen zijn in een tatami-kamer. Er is geen wastafel op de kamer. Badkamer en toiletten zijn gemeenschappelijk.

Zowel in Usuki, Nakamura als de Iya vallei slaap je op een futon (matras) in een tatami-kamer. Een futon is vrij dun, maar in de wandkast vind je steeds extra matrassen en beddengoed waarmee je naar eigen inzicht je nestje kunt bouwen.

Twee ouders met één kind, één ouder met twee kinderen of drie kinderen uit één gezin worden ingedeeld in een driepersoonskamer. Houd er wel rekening mee dat het dan gaat om een kamer met twee tweepersoonsbedden, wat betekent dat de bedden gedeeld worden. Soms gaat het om een tweepersoonskamer waar een derde bed/matras bijgeplaatst wordt.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Alle geplande accommodaties (met uitzondering van Usuki)  beschikken over wifi, soms alleen in de lobby van het hotel, soms in de gehele accommodatie. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en de snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn.

Festivals

Tenjin Matsuri
Het festival Tenjin Matsuri gaat elk jaar door op 24 en 25 juli in de Japanse havenstad Osaka. Samen met het Kanda Matsuri in Tokyo en het Gion Matsuri in Kyoto, wordt dit festival algemeen beschouwd als een van de drie grootste festivals van Japan. Het festival betekent letterlijk vertaald ‘Festival van de Goden’, en vindt dus haar oorsprong in het shintoisme, de oorspronkelijke godsdienst van Japan.

Het festival wordt al meer dan 1000 jaar gehouden ter ere van Sugawara-no-Michizane, de beschermgod van studenten en kunstenaars. Deze god, ook bekend als Tenman Tenjin, wordt aanbeden in het heiligdom Tenman-gu in het centrum van de stad. Nu nog steeds vormt deze schrijn het kloppende hart van het festival, maar tegenwoordig is de hele stad ondergedompeld in een aanstekelijke feestroes.

De 25e is ongetwijfeld de spectaculairste dag. Eerst is er de landparade, een stoet van een drieduizendtal mensen, uitgedost in middeleeuwse hofkledij, die mikoshi of draagbare schrijnen door de stad trekken. De landparade eindigt bij de Okawa rivier, waar iedereen aan boord gaat van een honderdtal vaartuigen voor de bootparade. De feestelijkheden bereiken een climax tijdens het hanabi of vuurwerk, een klank- en lichtspektakel van meer dan anderhalf uur.

Reisbegeleiding

Al onze groepsreizen worden ter plekke uitgevoerd door Nederlandstalige (of in het geval van onze reizen in Zuidelijk-Afrika Afrikaanssprekende) reisbegeleiders. Koning Aap stelt hoge eisen aan de reisbegeleiding; een reis staat of valt er immers mee. Belangrijke criteria bij het selecteren van onze reisbegeleiders zijn: (uiteraard) ruime reiservaring, ervaring in het omgaan met groepen en – bij voorkeur – actieve kennis van een lokale taal. Speciale trainingen bereiden de reisbegeleiders verder voor op wat de deelnemers van hen verwachten. Onze medewerkers leren waar de Koning Aap reisformule voor staat. Ze worden niet alleen vanuit ons kantoor geïnstrueerd, maar volgen elders een meerdaagse cursus waar ze veel (soms lastige) praktijkgevallen krijgen voorgeschoteld. Een prima mogelijkheid om essentiële ervaring uit te wisselen. Op sommige bestemmingen worden lokale Nederlands sprekende reisbegeleiders ingezet door onze lokale agenten. Ook deze reisbegeleiders worden ter plaatse door het agentschap getraind. Het functioneren van onze reisbegeleiders evalueren we na iedere reis aan de hand van door deelnemers ingevulde evaluatieformulieren. Zo hebben wij te allen tijde zicht op hoe onze mensen in het veld opereren!

De primaire taak van onze reisbegeleiding is toezien op een goede logistiek van de reis (vervoer en accommodatie). Ook waakt de reisbegeleiding over het verloop van het programma en over de aandacht die elk onderdeel krijgt. De reisbegeleider organiseert ter plekke een scala aan facultatieve excursies. Daarnaast fungeert hij of zij natuurlijk als centrale vraagbaak. Onze medewerkers kunnen veel vertellen over het land en de plaatselijke gewoonten.

Natuurlijk heeft een reisbegeleider ook niet alles in de hand. Soms is er sprake van overmacht: door overstromingen of aardverschuivingen is de weg versperd, de overheid heeft de treinkaartjes geconfisceerd of het hotel heeft de kamers al weggegeven. Bij dit soort tegenslagen zal de reisbegeleider op zoek gaan naar een alternatief. Ondanks alle voorbereidingen en inspanningen van de reisbegeleider kan het gebeuren dat de reis toch niet geheel naar je verwachting verloopt. De reisbegeleider hoort dit dan graag van je, zodat er ter plekke naar een oplossing gezocht kan worden.

Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Koning Aap betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Onze richtlijn voor de fooi is € 1,- tot € 2,- per reiziger per dag.

Tot slot kun je altijd bij de reisbegeleider terecht als er problemen zijn. Realiseer je wel: een reisbegeleider is geen wandelende encyclopedie. Het is altijd verstandig om een goed reishandboek mee te nemen.

Bewust op reis

Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. En dat willen we ook nog tot ver in de toekomst. Daarom houden wij bij onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk maar ook nog eens heel leuk! Voor meer informatie kijk je op: Feelingresponsible.org

Samenwerkingen

Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.

Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.

Verzekeringen

Koning Aap biedt de deelnemers aan haar reizen de mogelijkheid om een annulerings- en/of reisverzekering af te sluiten bij de verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance. Zoals in onze reisvoorwaarden vermeld staat, stellen we het afsluiten van een reisverzekering verplicht en bevelen we het afsluiten van een annuleringsverzekering dringend aan. Een annuleringsverzekering is overigens ook nog geldig tijdens de reis. Mocht je onverhoopt moeten terugkeren dan kun je op basis van je annuleringsverzekering nog een vergoeding voor de 'niet genoten' vakantiedagen ontvangen.

Allianz Global Assistance beschikt over een eigen alarmcentrale die bij eventuele calamiteiten snel en vakkundig optreedt. Tevens is het onze ervaring dat Allianz Global Assistance eventuele schadeclaims in zeer korte tijd afhandelt.

Hoewel het niet verplicht is om de verzekeringen bij Koning Aap af te sluiten, raden we dit wel aan. Omdat we goed op de hoogte zijn van de af te leggen reisroutes en ter plaatse beschikken over de medewerking van lokale agenten, zijn eventuele problemen makkelijker op te lossen wanneer de reisverzekering via Koning Aap is afgesloten. Een bijkomend voordeel is dat wanneer een reis onverhoopt niet door mocht gaan, de kosten van de afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen geheel gerestitueerd worden.

Tot slot: deelnemers die zich samen inschrijven op een reis raden we aan om een reisverzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Bij een eventuele repatriëring van je reisgenoot voorkom je zo dat je als medereiziger (met een andere verzekering) geen toestemming krijgt om ook zonder kosten terug te keren.

Op onze website en in onze brochure vind je een uitgebreid overzicht van de mogelijke verzekeringen die Koning Aap aanbiedt.

Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Meer informatie en dekkingsoverzicht?
Allianz Global Assistance dekt veel van bovenstaande avontuurlijke excursies wel. Kijk voor meer informatie op Allianz Global Assistance.

Wat verder nog belangrijk is...

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Persoonsgegevens
Zorg dat je je persoons- en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult, aangezien deze uiteraard nodig zijn voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of deze gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of buitenlandse luchthaven.

Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mee te delen. Klachten die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet in behandeling worden genomen.

Aantal deelnemers
Mocht het gepubliceerde minimum aantal deelnemers niet gehaald worden, dan hebben wij de mogelijkheid om deze reis schriftelijk of mondeling te annuleren. Ook het uiteindelijk niet verkrijgen van de benodigde vliegtickets, kan leiden tot het annuleren van de reis. Wij verplichten ons dit uiterlijk drie weken voor vertrek aan de deelnemers mee te delen.

Adventure Specialists BV 
Koning Aap maakt deel uit van een groep avontuurlijke reisorganisaties die vallen onder Adventure Specialists BV. Zij werken op diverse manieren samen om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een van de andere reisorganisaties (Koning Aap Nederland, Koning Aap België, Shoestring Nederland, Shoestring International).

Boek niet te laat
Wacht met het boeken van een reis niet te lang, omdat we een maand voor een reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) onze vliegtuigstoelen moeten retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen ‘op aanvraag’. Bovendien kan laat boeken afwijkende vluchtschema’s met bijbehorende vluchttoeslagen, extra transfers en eenpersoonskamertoeslagen met zich meebrengen.

Te Gast In
Een deel van de achtergrondinformatie over je reisbestemming is in deze uitgebreide reisbeschrijving door Informatie Verre Reizen, de uitgever van ‘Te Gast In’, met de grootste zorg samengesteld. Indien deze echter onjuistheden blijkt te bevatten aanvaardt IVR geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van foutieve en/of gewijzigde informatie.

Laatste Nieuws
In de uitgebreide reisbeschrijving vind je de meest actuele informatie over onze reizen. In de loop van het jaar kunnen echter veranderingen optreden waardoor mogelijk het dag-tot-dag-programma of het vluchtschema aangepast dient te worden. Uiteraard zoeken we dan altijd naar een zo goed mogelijk alternatief. Al deze veranderingen worden, zodra bekend, vermeld op onze website bij de betreffende reis onder 'Laatste Nieuws'. Indien de inhoud van de uitgebreide reisbeschrijving afwijkt van de informatie in onze algemene brochure, is de beschrijving op onze website bindend.

Verlenging van de reis
Mocht je je reis willen verlengen, dan kun je dit aangeven op je boekingsformulier. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we standaard € 50,- per boeking in rekening. 

Bij de verlenging van je reis kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht (door bijvoorbeeld een andere luchtvaartmaatschappij of boekingsklasse), het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Wij nemen (na ontvangst van je boekingsformulier!) zo spoedig mogelijk contact met je op om de prijs met je te bespreken. Pas nadat je hiermee akkoord bent gegaan, wordt je boeking definitief. Als je besluit om een reis te verlengen met een door Koning Aap aangeboden arrangement, betaal je geen wijzigingskosten.

Reisvaccinaties aan huis!
Het is altijd belangrijk om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie is de grootste aanbieder van vaccinaties aan huis. Haar gespecialiseerde artsen komen ook 's avonds of in het weekend bij jou thuis om reisvaccinaties te zetten. Bovendien geven de artsen jou tips en advies om goed beschermd op reis te gaan. Thuisvaccinatie brengt geen extra kosten in rekening voor de service aan huis en haar prijzen zijn vergelijkbaar met de GGD. Vaak worden de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar.

Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen en prijzen van de luchtvaartmaatschappijen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen en reissommen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen. Je kunt op onze website kijken voor eventuele wijzigingen.

Adres

BEZOEKADRES KONING AAP NEDERLAND
Entrada 223 1114 AA Amsterdam - Duivendrecht

Email
[email protected]

Telefoon
020-7887700

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Tel: +31 (0)6-53313932

Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m zaterdag van 10-17 uur

Afspraak met een landenspecialist
Wil je een afspraak maken met één van onze landenspecialisten, bel dan van tevoren voor een afspraak, zodat je er zeker van bent dat je de juiste persoon te spreken krijgt.

Landinformatie

Meer informatie over JAPAN

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.