Dromen van een Honda

Avondspits in Ho Chi Minh-stad. Op straat is het een onophoudelijke stroom van bromfietsers. Een stoplicht is nergens te bekennen en probeer dan maar eens over te steken. Ik kies voor de veiligste optie en sluit me aan bij enkele Vietnamezen. Behoedzaam schuifel ik stapje voor stapje de weg over. Opgelucht haal ik adem als ik aan de overkant ben.

Vooral tijdens de spits zijn de doorgaande wegen helemaal gevuld met Vietnamezen op brommers die zich weinig aantrekken van de verkeersregels en alleen maar op elkaar lijken te letten. Veel bestuurders hebben een stofkapje voor hun mond vanwege de uitlaatgassen. Bij het oversteken is het zaak constant alert te zijn op het tegemoetkomend verkeer, een vast tempo aan te houden, en niks onverwachts te doen terwijl de brommers achteloos voor en achter je langs schieten.

‘Wil je zelf een brommer huren, vermijd dan de grote steden en de spits’, kreeg ik dan ook als advies van een ervaren Vietnam-reiziger. Maar omdat ik toch wil meemaken hoe Vietnamezen zich met hun brommer door de spits bewegen, spring ik achterop bij een Easy Rider. Tijdens het ritje met de motortaxi heb ik het gevoel dat ik in een kermisattractie zit. Wanneer we rechtsaf moeten, sorteert mijn chauffeur tot mijn verbazing links voor en manoeuvreert vervolgens dwars door rijen brommers naar de rechterkant van de weg. Bij een kruising holt een politieagent over straat in een wanhopige poging de stroom van brommers die door rood rijdt tot stoppen te bewegen.

Honda is populair
Wie in Vietnam een brommer vanaf 50 cc wil rijden, moet 18 jaar zijn en over een rijbewijs beschikken. Desondanks vallen er zo’n 9000 slachtoffers per jaar bij ongelukken met een brommer of scooter. De invoering van de helm, die verplicht is sinds december 2007, heeft slechts in beperkte mate tot afname van het aantal slachtoffers geleid. Niet verwonderlijk gezien de inferieure kwaliteit van de meeste helmen: op de markt zijn ze al voor twee euro te koop.

Voor de ‘gewone’ Vietnamees die maar zo'n 120 euro per maand verdient, is een brommer een dure liefhebberij. De aanschafprijs voor de populaire in Vietnam gefabriceerde Honda Wave RSX bedraagt ongeveer 750 euro. Ook de benzine is niet goedkoop. In het voorjaar van 2012 betaalden Vietnamezen ongeveer 90 eurocent per liter. Dat Vietnamezen veel geld over hebben voor hun brommer komt mede omdat het een belangrijk statussymbool voor de opkomende middenklasse is, lees ik in een artikel van een Amerikaanse antropoloog die onderzoek op dit terrein heeft gedaan. Met zijn brommer laat een Vietnamees de buitenwereld zien wat hij bereikt heeft in het leven.

Vooral Japanse merken zijn populair. In Ho Chi Minh-stad noemt men een brommer ‘xe Honda’, naar het bekende Japanse merk. En hoewel er inmiddels tal van andere merken brommers zijn geïntroduceerd, met name uit China en Taiwan, is Honda nog steeds marktleider. Het heeft in de loop der jaren steeds nieuwe modellen geproduceerd zoals in de jaren tachtig de Cub, daarna de Dream en meer recentelijk de Wave en de Future. Maar voor wie echt chic wil zijn, zijn de oude Italiaanse Vespa scooters ineens weer in de mode. Ondanks de luidruchtige tweetaktmotoren, die met hun mengsmering ook de lucht extra vervuilen.

Dertig eenden en een ijskast
Voor veel Vietnamezen, voor wie een auto financieel niet haalbaar is, is een brommer of scooter behalve een statussymbool ook een praktisch vervoermiddel. Inmiddels heeft één op de vier Vietnamezen een brommer of scooter. In Ho Chi Minh-stad alleen al rijden er 2,5 miljoen. In vergelijking daarmee is het aantal auto’s in het stadsbeeld vrij beperkt. Het is doelbewust beleid van de regering: als ook maar een tiende van de brommerbezitters een auto zou aanschaffen, dan zouden steden volledig dichtslibben of hele wijken plat moeten om nieuwe wegen aan te leggen. Maar met een brommer kun je heel gemakkelijk snel even boodschappen doen bij de straatverkopers die hun waar langs de weg hebben uitgestald. En anders parkeer je je brommer gewoon even op het trottoir.

Voor jongeren geeft een brommer een gevoel van vrijheid en draagt het bij aan romantiek. Tijdens een openluchtconcert op de boulevard van Nha Trang zie ik tientallen stelletjes knus vanaf de brommer het concert volgen. Maar ook voor een modern gezin met twee kinderen is een bromfiets een ideaal vervoermiddel. Bij scholen is het vaak een drukte van ouders die hun kinderen met hun brommer komen brengen of ophalen.

Ook als transportmiddel biedt een brommer vele mogelijkheden. Tijdens de drie weken dat ik door Vietnam toerde, zag ik Vietnamezen met de meest wonderlijke vracht achterop hun brommer. Zoals een varken in een rieten mand, een hok vol kippen en wel dertig eenden aan elkaar gebonden. Ook meubilair, een ijskast of tv gaan met gemak achter op de brommer. En op het platteland kwam ik zowaar een ’SRV man’ tegen die met zijn brommer huis aan huis de boodschappen bezorgde.

Door: Kees van Teeffelen
Uit: TE GAST IN Vietnam, 8ste druk, juli 2012. Verkrijgbaar via 
www.tegastin.nl. Alvast een voorproefje? Klik hier.

Met Koning Aap naar Vietnam?

Foute ingave

Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.

Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

E-mail is reeds geregistreerd
Het opgegeven e-mail adres bevindt zich reeds in ons nieuwsbrief systeem.
Inschrijving gelukt!

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.